Tot.

In zijn woonplaats zusenzo is gisteravond… Als je op het nieuws een dergelijke aankondiging hoort dan heb je zo’n vermoeden van wat er komt. Het is een vaste formule, eerst de plaats, dan de tijd, vervolgens eventueel de leeftijd, dan het beroep (de acteur, de oud politicus ….)  Je bent voorbereid, trekt onbewust alvast een zorgelijk gezicht en bovendien zit je op het puntje van je stoel om te horen om wie het gaat. Zo brengt men het, zo doen alle media het, een andere manier lijkt er niet te zijn.
Maar die is er dus wel merkte ik gisteren. Ik had de NDR aanstaan (dat leg ik nog wel eens uit) en werd bij het nieuws opgeschrikt door de mededeling “Siegfried Lenz ist tot”. Bam!  Vervolgens kwam er meer informatie. Bij latere journaals en in andere radioprogramma’s ging het net zo en de kranten doen niet anders, ontdekte ik. Blijkbaar heeft men er in Duitsland helemaal geen moeite mee als het slechte nieuws zo plompverloren over je uitgestort wordt. Kunnen we hier iets uit concluderen? Zijn Duitsers soms minder wollig in hun communicatie? Verrassend.
Overigens is meneer Lenz een heel belangrijke schrijver, daar kwam ik tot mijn schande nu pas achter. Net als in Nederland kent men bij de buren zo’n soort ‘grote drie’ van na de oorlog, te weten Böll, Grass en Lenz. Lekker kort allemaal. Böll en Grass kennen we hier ook wel, maar  van Siegfried Lenz kun je dat volgens mij niet zeggen. In onze Deutschstunde is zover ik weet nooit aandacht aan hem besteed. Ik ga daar nu zelf  maar wat aan doen.
De bestelling is geplaatst. lenz_deutsch Wel beetje laat dus. Hij is dood. 88 jaar oud, Hamburg, 7 oktober 2014, de dag dat de Buchmesse van Frankfurt opende.

Dit bericht werd geplaatst in Duitsland, lezen, nieuws. Bookmark de permalink .

11 reacties op Tot.

  1. Nooit van gehoord. En derhalve ook nooit iets van gelezen, en dat zie ik er eerlijk gezegd ook niet meer van komen …

  2. groninganus zegt:

    Meestal levert de Nederlandse directheid in onderlinge contacten irritatie op bij de wat meer terughoudende Duitsers, maar in dit opzicht zijn de Duitsers dus directer dan de Nederlanders. Blijkbaar wordt directheid bij de verschillende volkeren in verschillende opzichten verdeeld.

  3. riakristelijn zegt:

    Kort en krachtig, ja, ik vind het wel goed hoor, al dat omslachtige Nederlandse gedoe.

  4. Thérèse zegt:

    Ik vind het eigenlijk ook zo gek nog niet. De Nederlandse manier leidt bij mij nog wel eens tot vergissingen. Maar wel gek is inderdaad dat wij hem niet kennen, ik ook niet. Is hij wel vertaald in het Nederlands, denk je?

  5. sjoerd zegt:

    In sommige opzichten is de Duitser idd wat harder dan de Nederlander. Ik kom er vaak, maar van die schrijver had ik ook nog niet gehoord.

  6. Jetskefotografie zegt:

    Nu Lenz tot ist, wordt hij vast bekender.
    Duits is een duidelijke taal.
    Wij pakken het eventjes in, in een mooi papiertje, strikje erom en dan volgt de klap. Uiteindelijk blijft alleen de klap hangen hoor, dus kun je het papiertje en strikje net zo goed weglaten.

  7. Emigrant zegt:

    Deutschstunde is hier wekenlang achter elkaar in afleveringen voorgelezen voor de Radio, als Hörbuch dus. Het was prachtig.

    • aargh zegt:

      Ja dat is een van de leuke dingen van de Duitse radio, de Vorlesungen. NDR-Kultur doet het dus ook, ’s morgens een gedicht en ’s avonds een aflevering van een boek. Erg prettige voorlezers ook.

  8. Margo zegt:

    In slecht nieuw gesprekken moet je niet te lang of eigenlijk helemaal niet om de hete brei heendraaien. Dat is niet voor niks, je wilt niet allerlei rampenscenarios voorbij zien komen om dan uiteindelijk te horen dat het nog wel meevalt. Misschien is dat de bedoeling ook? Maar zo plompverloren als Siegfried Lenz ist tot is me ook een beetje te plompverloren. Zouden ze dat ook doen als een jonge, mooie, kerngezonde actrice dood is? Of alleen bij mensen op een leeftijd waar je het al een beetje aan kunt zien komen?

  9. Emigrant zegt:

    Er zijn varianten: ist tot aufgefunden worden (=zelfmoord), ist verunglückt. Deze passen meer bij jongere mensen, hoewel ook die wel eens vanzelf doodgaan.

Geef een reactie

