Borkum

Verleden week schakelde het Nederlandse weer gehoorzaam van de ene dag op de andere over op herfststand, ik ben daar nog steeds een beetje verbaasd over. Het is nu dus herfst, en dat vind ik prima, de herfst heeft van alles te bieden.
Gisteren was het weer heel mild, we grepen de gelegenheid aan om voor het eerst in ons leven eens een dagje naar het Duitse waddeneiland Borkum te gaan.
Om de een of andere reden had ik het idee dat Borkum saai was, ik associeerde het met Butterfahrten, je moest er ook op een ingewikkelde manier heen, dacht ik, via de Eemshaven, en ik wist ook iets over een niet al te fraai antisemitisch verleden. Dat verleden is er inderdaad, maar het is verleden. De reis naar de Eemshaven is- als je een auto hebt tenminste- een stuk simpeler dan die naar Lauwersoog waarvandaan we altijd naar Schiermonnikoog gaan, en het eiland is gewoon leuk!

IMG_7474Als je van de boot komt staat er een treintje klaar waar alle bootreizigers in passen, geen gestress. Het lijkt een uit de kluiten gewassen speelgoedtreintje, met balkonnetjes voor en achter aan elk rijtuig en met veel glimmend koper en houtwerk overal, maar het brengt je vlot naar het dorp waar ook meteen het strand begint.
Dat strand is daar indrukwekkend breed, het waaiert uit met enorme zandbanken. Tegenover het grote strand bij het dorp kun je op de zandbank grote aantallen zeehonden zien liggen, gewoon met het blote oog, maar natuurlijk kun je ze veel beter zien met een verrekijker en die hadden we mee. Heel gezellig, al dat gehobbel over het zand en geplons in het water. Mensen mogen niet op dat deel van de zandbank (eigenlijk is het een schiereiland) komen en dat doen ze ook niet.

Langs de zee is er een wandelboulevard zoals in Scheveningen, met zelfs een soort Kurhaus, maar alles is net wat kleiner en gemoedelijker, en ook wel erg mooi aangelegd. Men eet er op de terrassen flinke stukken Kuchen bij de Kaffee en drinkt er vazen bier zoals we dat verwachten. Nergens harde muziek, maar wel gratis toiletten op verschillende plaatsen.

IMG_7482Voor de Kurhalle staat een muziekkoepel waar toen wij passeerden viool werd gespeeld, de bankjes rondom zaten vol luisteraars.

IMG_7486Op het strand verhuurt men van die kleurige strandstoelen, er stonden er net genoeg voor wat vrolijkheid op de foto maar niet zoveel dat er geen strand meer over was. Het strand was schoon, ik heb de hele dag maar één stuk plastic gevonden.

IMG_7519Kortom: wij genoten van een heel ontspannende dag. Eigenlijk had ik een beetje het gevoel dat ik vijftig jaar terug in de tijd was beland, het is daar allemaal zo rustig en vriendelijk en kneuterig. Ik houd daarvan, ik ben nu eenmaal een erg ouderwets mens.

We hebben nog lang niet alles gezien, er is bijvoorbeeld nog een wildernisje, een moerassig bos dat ruim een eeuw geleden werd aangelegd door een Borkumse onderwijzer met hulp van zijn leerlingen. En ook van het duingebied hebben we maar een heel klein stukje gezien. Alle reden om nog eens terug te komen.

IMG_7523Aan het einde van de dag staat het treintje braaf in het dorp te wachten, om tien over half zes vertrekt het naar de boot en die ligt dan ook al klaar en je mag er gewoon meteen op*.
Ja wij komen zeker terug.

Speciale attractie: de conducteur die de kaartjes kwam controleren stapte tijdens de treinrit tot mijn grote schrik zomaar naar buiten waarna hij met een soepele beweging van de treeplank van ons balkon naar die van de volgende wagon stapte, een gat van ruim een meter overbruggend.

*(Mensen die wel eens naar Schiermonnikoog gaan weten dat het daar heel anders toegaat: heen en weer jakkerende bussen van dorp naar de veerboot, wachtende mensenmassa’s tussen hoge metalen hekken die pas vlak voordat de boot vertrekt met een heel smalle doorgang opengaan waarna iedereen zich daar doorheen perst. Altijd weer Brrr!)

Dit bericht werd geplaatst in avontuur, Duitsland, natuur, reizen, vakantie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Borkum

  1. Rob Alberts zegt:

    Wat een rustige omschrijving.
    Misschien moet ik volgend jaar met mooier weer maar eens die kant op gaan.
    Vriendelijke groet,

  2. riakristelijn zegt:

    Wat fijn om zoiets leuks zo dichtbij te ontdekken.

  3. Thérèse zegt:

    Wat een geweldig leuk uitstapje. Op de foto ziet het er ook zo lieflijk uit. Het lijkt wel een beetje op plaatjes uit een oud kinderboek, zo idyllisch. Vandaar natuurlijk dat jij het gevoel had zo veel jaren terug in de tijd te zijn. Daar gaan jullie vast nog heel vaak heen, dat weet ik zeker.

  4. Maureen zegt:

    Met het openbaar vervoer is het trouwens een drama. Hebben we een keer gedaan toen we aan de Borkumer Meilenlauf meededen (http://www.borkumer-meilenlauf.de). Is een aanrader en was de moeite van het reizen waard. Hopelijk wordt het een stuk gemakkelijker de Eemshaven te bereiken als dat station er eindelijk eens komt.

    • aargh zegt:

      Dat had ik al begrepen ja, vooral buiten het hoogseizoen is het lastig. Het station moet er in 2016 zijn. Mochten we volgend jaar aan de loop meedoen dan zullen we het even laten weten 🙂

  5. sjoerd zegt:

    Dat hoort zich aan als een mooi rustig dagje uit. Dat zou me ook kunnen bevallen. Vooral zo’n pot bier gaat er wel in…

  6. groninganus zegt:

    “Nee!-Ik-wil-niet-naar-huis!”
    (Heb laatst gekeken of de Borkum-reclamespot met dat kleine meisje op YouTube stond, maar dat bleek niet het geval. Mocht iemand hem ergens op internet aantreffen, dan hou ik me aanbevolen.)

  7. Dat klinkt bijna als een feeëriek tripje, dat zeker niet te vergelijke is met een retourtje Schier. Het is alleen zo jammer dat het voor ons eerst al een forse rit is naar de Eemshaven. En zo is er altijd wat, dus we zullen het toch maar eens welwillend in overweging nemen.

    • aargh zegt:

      Je kunt het natuurlijk ook meteen goed aanpakken en daar een hotelletje boeken voor een paar dagen, dan is die rit toch weer de moeite waard. Als je gezondheid het toelaat natuurlijk, want Borkum mag dan een kuuroord zijn, een beetje frisse lucht is helaas geen middel tegen alle kwalen.

  8. Op Borkum is het nu gedaan met de rust, we gaan nu na je reclame met z’n allen daar naartoe.
    Gratis toilet, dat mag ook wel met al dat bier. Ik hoef daar dus niet wild te plassen. 😉
    Hotelletje boeken is ook een idee.

  9. Margo zegt:

    Goed te boren dat het er nog even kneuterig is als vijftig jaar geleden. Ik was er toen, ergens in de jaren 60. Met mijn vader en broertjes gingen we er een dagje heen. Ik herinner me dat ale Duitsers kuilen hadden gegraven op het strand. Op Schier is het inderdaad beroerd geregeld, dat kan beter.

  10. Sjannes zegt:

    Je hebt niets teveel gezegd. We waren er een paar jaar geleden en hebben ook zo genoten!!

Geef een reactie

