Het ultieme kerststressen

Er lag een glossy op de mat. Dat gebeurt nooit, glossy’s komen hier het huis niet in, maar nu er dan toch een was binnengedrongen wilde ik de hele glossy-ervaring wel eens ondergaan. Het was de kerstglossy van Albert Heyn. Ik had alle belangrijke dingen die vandaag gedaan moesten worden al gedaan, er stond ook al een pot thee klaar, geen uitvluchten, op de bank ermee dus.

IMG_5040

Maar ja, makkerlijker gezegd dan gedaan, ik kon van tevoren weten dat ik daar niks van zou bakken. Op de een of andere manier snap ik zulke dingen niet, ik wist niet waar ik moest lezen want er stonden hooguit kreten en flarden, nergens gewone tekst. Als ik zo’n blad opensla en ik zie een reusachtige cola-kerstman over twee volle pagina’s, dan heb ik al helemaal geen zin meer. Maar als ik dan toch stug verder blader zie ik eigenlijk alleen maar chaos. “Het Nieuwe Kerstwinkelen”. Kerstzus en kerstzo, heel veel schreeuwerige plaatjes van dingen waarvan de zin mij ontgaat.

IMG_5042
Maak een kersttak! Haal een tak uit de tuin, smeer er witte muurverf op, raap wat rondslingerende sokken van de grond en hang die erin, en ook nog wat andere rommeltjes die je vond, klaar is je kersttak. Fijn! Ik heb daar toch een prullenmand en een wasmachine voor.

IMG_5041

Tussen alle plaatjes zowaar nog een soort van stukje tekst met anti-stress-tips.
14/12: Check of de gasten dieetwensen hebben, maak een globaal tijdschema, bereken je gaspitten- en ovencapaciteit, bestudeer de allerhande voor recepten…
HA! Ik heb ooit het kerstmenu van de Allerhande eens goed bekeken, dat bestond voornamelijk uit room. In de hartige mousse, in de soep, in de sauzen, in het dessert, overal gingen sloten room/zure room/creme fraiche in, ik geloof dat je per persoon met dat diner zo’n driekwart liter room weg moest werken, er is minder nodig om mij helemaal ziek te krijgen.
En nergens handige tips voor ‘het bevrijdende kerstkotsen.’

IMG_5043

Wel nog meer antistresstips!
18/12: maak vast de sauzen en vries ze in, vries het dessert in, vries gesneden kruiden in, en citroensap. (Is dat lekker, handig, sneller? Zou ik de blokjes diepvriespeterselie en  diepvriesbasilicum wel uit elkaar kunnen houden? Gaat het ijs niet naar knoflook smaken?)
24 /12: Nog twee dagen… Maak een draaiboek, haal laatste boodschappen, zet de drank koud, zet het alarm in je smartphone voor de oven, voor de diepvries, voor het gas…….  ……Ieeeeeee! Vliegt de stress jullie ook al haar de strot?

IMG_5046

Weg met dat krantje, lees liever een goed boek. Ik heb nog wel een hele leuke ontstressende tip voor jullie, net zelf uitgeprobeerd. Neem een mooie verse spitskool in beide handen, breng hem met het puntje naar voren naar de mond en zet  vol liefde, hartstocht en toewijding je tanden erin. De rest wijst zich vanzelf.  Echt, het neusje van de spitskool zo uit het vuistje, iets verkwikkenders is er niet.

Dit bericht werd geplaatst in eten, feest, lekker, lezen, vies en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op Het ultieme kerststressen

  1. Jetskefotografie zegt:

    En ook nog eens vele malen gezonder dan zo’n overdone kerstmaaltijd.
    Ik voelde wel wat stress opkomen toen ik je opsomming hierboven las. (getagged) 😉
    Even aanhakend op je “kreten en flarden”, ik kijk nog wel eens mee met onze pubers naar de muziekclips. Iedere 3 seconde een ander beeld en dan ook nog eens beelden die niets met elkaar te maken hebben. Daar word ik dus gestresst van.

    • aargh zegt:

      Hyper ja. Het begint bij mij eerlijk gezegd al voor de ogen te draaien als ik een modern lesboek opensla, allemaal losse kadertjes, kleurtjes, plaatjes, stripjes, puzzeltjes, schemaatjes. Nauwelijks nog een stuk normale tekst. Zo wordt ons resoluut afgeleerd om rustig geconcentreerd te lezen.

  2. riakristelijn zegt:

    Heerlijk! Die kool dan, de rest laat ik ook aan me voorbijgaan ook al kost dat moeite hoor, want je wordt toch vanzelf opgefokt door al dat zenuwachtige gedoe van alles en iedereen om je heen. Geen eters voor mij met Kerst, ik wandel wel een stukje.

  3. Irene zegt:

    Ha ja, knapperig. Daar gaat weinig boven.

  4. sjoerd zegt:

    Ik maak zelf een fijn Kerstdiner, daar heb ik appie niet bij nodig, alleen mijn gezonde fazant, eh verstand.

  5. Laurent zegt:

    Ja, hebben mensen eindelijk vakantie beginnen ze met dit soort toestanden…

  6. Van dit soort stress hebben we in Huize Afanja gelukkig helemaal geen last. Al die kerstglitters en overdadige diners gaan geheel aan ons voorbij, en daar is het niets minder gezellig.

  7. Thérèse zegt:

    O jee o jee lieve Aargh, aan de kerstdagenstress was ik nog niet eens toe gekomen. Maar dat van die spitskool dat wist ik niet. Ga het beslist eens proberen. Was toch niet kerstkotsbevorderend, hè?
    En al die tags hee dat alleen is al zowat een logje, hahaha!

  8. Nanos zegt:

    Ik heb die kerstglossie nog niet open gehad. Niet aan beginnen dus.

  9. groninganus zegt:

    Ik koop vandaag nog een spitskool.

  10. Margo zegt:

    Bedankt voor de waarschuwing, zal zorgen dat de Allerhande hier niet in huis komt. Wat een hypergedoe. Ik pleit voor LESS IS MORE!

  11. fialas zegt:

    ik lees je ontboezeming om de dag nog eens door,, een probaat geld- en tijdbesparend middel om zonder storingen de kerstdagen door te komen.

Plaats een reactie