Wintercircus

Mijn tuin is alweer geruime tijd winterklaar, de hele vogelkermis is weer opgesteld. Ballen, huisjes, silo’s, voedertafeltjes en insectenblokken hangen en staan overal terwijl er dit jaar voor het eerst ook de nodige struiken zijn die bessen dragen.  Tussen al die attracties fladdert het gevogelte heen en weer, het is een lust voor het oog. Hans ligt het allemaal goedkeurend te bekijken vanaf zijn vachtje voor het raam, Jopie rent opgewonden mekkerend van het ene raam naar het andere. Ik geniet er ook van, prachtig om te zien hoe zo’n schattig pimpelmeesje een stoere koolmees venijnig de  vogelpindakaaspot uit jaagt.

Er zijn meer toeschouwers. Meteen de eerste dag kwam een stel kraaien een kijkje nemen. Ze hebben een kwartiertje op een boomtak aan de overkant van de sloot gezeten en van daaraf alles met deskundige blik  bekeken en vervolgens de conclusie getrokken dat alle lekkernijen kraaiproof waren uitgestald. Ze hebben niet eens een poging gedaan.

Het kauwenpaar was meer van aanpakken.

IMG_5038

De vetballen die ik, nadat ze door de sinterklaasstorm uit hun boompje waren gewaaid, nogal slordig weer had opgehangen bleken voor dit stel een makkelijke buit, ze gingen elk op een tak boven een bal zitten en trokken de vetbal met één poot eenvoudig aan het groenmetalen tuindraad omhoog. Een leuk gezicht maar ze hakken wel in no time die plastic netjes aan stukken, dat moet ik niet hebben. Ik heb de draden langer gemaakt en ingedraaid zodat het geheel wat stijver werd.

En toen was er ineens nog iemand die lekkere hapjes zag.

IMG_5048

De hapjes zagen zelf ook iets bewegen en vlogen razendsnel alle kanten op, dat was nou jammer. Maar deze sperwer  verwachtte ik nog wel eens terug te zien. En inderdaad, vandaag flitste er iets groots bruins door de tuin, het maakte een duikvlucht naar een struik en weg was hij. Ik heb nauwelijks kunnen volgen wat er gebeurde dus ik weet  niet of hij iets te pakken had.

Voor de katten zit er vast ook nog wel een lekker hapje aan met kerst want de vogels eten nogal slordig, er valt van alles op de grond dus de muizen zullen moddervet worden.

Excuses voor de slechte kwaliteit foto’s, ze zijn behoorlijk ingezoomd en vanuit de woonkamer door het raam gemaakt.

Dit bericht werd geplaatst in katten, natuur, tuin, vogels. Bookmark de permalink .

11 reacties op Wintercircus

  1. lien zegt:

    Wat een levendigheid in jullie tuin! Er valt een hoop te zien. En ik vind die foto’s prachtig hoor!

  2. Prachtig! Daar kan Billy Smart’s Kerstcircus niet tegenop. Weer of geen weer, jullie komen de kerstperiode op deze manier wel door. 🙂

  3. sjoerd zegt:

    De grootste vijanden voor onze tuinvogels zijn een havik die hier in de buurt ergens zijn domein heeft. De aanwezige Buizerds blijven uit de buurt, die jagen meer in het veld. Maar je hebt helemaal gelijk, het is een spektakel, waar ook ik uren naar kan kijken.

  4. ria zegt:

    Leuk hè, ik moet echt voor het raam gaan staan wil ik iets zien van wat er gebeurt en dat doe ik dan ook regelmatig.

  5. Margo zegt:

    Ik zit geloof ik nog in de ontkenningsfase, wil nog niet aan de winter. Komt het daardoor of is iedereen gewoon vroeg met vogelvoer ophangen?

    • aargh zegt:

      Ik ken mensen die het hele jaar vogelvoer ophangen. Maar het wint wel aan populariteit inderdaad, je kunt al kiezen uit drie soorten vogelpindakaas en zeker vier verschillende soorten vetblokken.

  6. Thérèse zegt:

    Wat fantastisch zo’n grote vogel in jullie tuin. Als het kleine grut er maar geen last van heeft, want deze hoort eigenlijk muizen enzo te eten. Maar het is een prachtgezicht; dat kan ik mij voorstellen.

  7. Jetskefotografie zegt:

    Een sperwer aan je dis, wat wil een mens nog meer.
    Je verwent ze maar buitensporig. 😉
    Volgens mij hebben alle fotografen een zoutvrije pindakaaspot hangen.

Geef een reactie

