ingreep in de natuur

Jopie kwam binnen met iets in zijn bek dat hartverscheurend piepte. Meestal komt hij aan met dode muizen maar ik had een sterk vermoeden dat dit bungelende dingetje niet dood was. Het is gek natuurlijk, als ik hem buiten aanstellerig zie rondspringen of hem een muis metershoog de lucht in zie gooien dan laat ik hem, maar als hij met een piepend beest binnenkomt dan gaat hij een grens over. Geen moordpartijen binnen onze muren. Ik pakte hem in een reflex bij zijn lurven, liep naar de rand van de vlonder en zette twee vingers tegen  zijn kaken. De muis viel in het gras. Jopie ging mee naar binnen en de deur ging dicht.

Hij vond het niet leuk, hij heeft zeker een kwartier lopen jammeren voor de deur. Daarna is hij uitgeput in slaap gevallen op de bank zodat ik even buiten kon gaan kijken.
De muis lag er nog, het was een spitsmuisje. Verdorie, ik had hem natuurlijk moeten laten opvreten.
Maar hij was er minder erg aan toe dan ik vreesde, toen ik voorzichtig een vinger  naar hem uitstak begon het beestje weer snerpend te piepen en rrroets weg was die. De spitsmuis had gewoon even zitten bijkomen. Hij krijgt nog een kans, een gewaarschuwd muis loopt niet tweemaal tegen dezelfde Jopie aan. Hoop ik voor hem.

Dit bericht werd geplaatst in ecologische zone, katten, natuur en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op ingreep in de natuur

  1. Jouw muisje had meer geluk dan dat van Sandra: http://bit.ly/pjAWdk 🙂

  2. Thérèse zegt:

    Wat doortastend van jou. Ik zal het onthouden voor ’t geval dat.

  3. Sjoerd zegt:

    Helaas vond zo’n moord hier in huis wel plaats…

  4. lien zegt:

    Gedenkwaardige dierendag voor dat muisje.
    En voor Jopie waarschijnlijk ook.

  5. Irene zegt:

    Tja, tja, ik weet niet of dit wel kan hoor, zomaar ingrijpen in de natuurlijke voedselketen. En gisteren ook al met dat zand voor die eenden. Straks grijpt ecopol je bij je kladden.

    • aargh zegt:

      Vandaag heb ik ook nog eens een enorme berg waterplanten uit de sloot geschept. Die berg ligt nu te stinken naast mijn vlonder. Hij moet een beetje drogen, anders krijg ik het allemaal nooit in de groene bak.

  6. Michel zegt:

    Spitsmuizen kunnen gemeen bijten, ik weet er alles van, maar tegen Jopie kunnen ze niet op natuurlijk.. Goede daad gedaan Aargh, het is tenslotte Dierendag!

  7. uitwijkpost zegt:

    Weet je dat een spitsmuis helemaal geen muis is? Dat ze ontzettend kunnen gillen heb ik ook gemerkt. Niet zo slim van ze, ze verraden zichzelf.

  8. yak zegt:

    Dan is het beter met ‘m afgelopen dan de muis die onder onze voordeur naar binnen gekropen was…

  9. Laurent zegt:

    Ik wou net zeggen wat Uitwijkpost zei, maar dat weet ik dan ook van haar. Niettemin, strakke actie. Ook al heeft het ecologisch geen enkele zin.

  10. Jetske zegt:

    Goed dat je weer eens duidelijk de grens aangeeft.

  11. Wenz zegt:

    Aargh: redder van de eenden en spitsmuizen! Maakt het leven in de jungle draaglijk voor alle levenden zonder opponeerbare duimen!

Plaats een reactie