Schilderachtig

Overschild, Wie? Doet die naam bij iemand een belletje rinkelen? Als je niet in de omgeving van Groningen bekend bent is de kans groot dat je geen flauw benul hebt, en dat terwijl Overschild in bepaalde kringen wereldberoemd is.
Een jaar of 25 geleden gingen wij met onze toen nog kleine kinderen op vakantie naar de Harz. In Goslar (popperig sprookjesboekstadje, om niet te zeggen openluchtmuseum) moesten we met de kinderen natuurlijk ook even iets drinken op het marktpleintje, met uitzicht op het oude klokkenspel met rondrijdende figuurtjes. De kelner had het niet druk en maakte een praatje, op zijn vraag waar wij vandaan kwamen antwoordden wij dat we uit Groningen kwamen. O, zei hij nadenkend, is dat niet vlak bij Overschild?

Gelukkig hadden wij enkele jaren eerder, nog voor de kinderen er waren, een wandeling gemaakt bij het Schildmeer dus we stonden niet met onze mond vol tanden en konden beamen dat Groningen niet ver van Overschild lag.

Dat Schildmeer was ons destijds eigenlijk niet echt goed bevallen. Op onze landkaart zag ik een degelijk meer (in de vorm van een zeehond!) en dus had ik geconcludeerd dat daar gewandeld zou kunnen worden, maar het bleek een koude kale plas, winderig, grijs en heel onaantrekkelijk, met wat doodsaaie knalgroene weilanden rondom. Voor watersporters waren er wat aanlegsteigers en er was nog een smoezelig strandje. We hebben even kleumend langs de steigers gelopen en zijn weer vertrokken.

Dat is ondertussen al een dikke dertig jaar geleden en in het noorden van Nederland is er in die tijd heel wat veranderd. Raaigras heeft op veel plaatsen ruimte gemaakt voor heide, plasdrasland, bloemrijke wildernisjes enzovoorts en daarbij zijn ook de paden niet vergeten zodat er door mensen gefietst en gewandeld kan worden. Kijkend op Google earth kreeg ik het vermoeden dat dat bij het Schildmeer ook wel eens het geval kon zijn. En jawel, je kunt tegenwoordig helemaal rond het meer lopen of fietsen, voor een groot deel over een blinkend nieuw IMG_2589

De overgang van land naar water is op verschillende plaatsen wat verzacht, niet alleen door rietkragen maar er liggen hier en daar dammen van los gestapelde stenen in het water die ondiepe plasjes langs de oever afbakenen en voorkomen dat boten te dichtbij komen.

IMG_2587

En aan de landkant van het pad is een flink stuk natte natuur ontstaan.IMG_2579

Maar wat ik het leukste vond was de afwerking van de dijk waarover het pad loopt. Hier was geen gras ingezaaid, maar een granenmengsel. Korenvelden zie je niet veel meer, hier ziet men voor de verandering eens een lange strook gemengd koren, gewoon als voorraadschuur voor de beestjes. Het zag er nu al aangenaam uit, maar ik neem aan dat het vanzelf nog een beetje zal veranderen, met kamille en korenbloemen en dat soort akkerbloemen. Leuk dus allemaal.

Verder werden we langs de hele strook vrolijk begeleid door kleine karekieten, elke honderd meter zat er wel een te tierelieren. En voor het oog waren er nog wat roodborsttapuiten in dienst, mooie vogeltjes die dan weer niet zo best kunnen zingen.

Ik zou zeggen, gaat allen naar Overschild. En vergeet dan op warme dagen je badpak niet zoals wij, want het smoezelige strandje ligt er nog steeds en het is er heerlijk rustig.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

11 reacties op Schilderachtig

  1. limerickdolf zegt:

    Leuke blog. Het Schildmeer ken ik al maar was destijds inderdaad niet echt geweldig. Mooi dat het op een natuurlijke manier opgeleukt wordt. 🙂

  2. Uitnodigend geschreven. Als ik weer eens in die buurt kom………………..

  3. Thérèse zegt:

    Ik zal het onthouden. We moeten toch eens in Groningen een beetje komen rondkijken.
    Wat gezellig dat we weer wat van je horen en nog wel zo leuk geschreven!

  4. groninganus zegt:

    De Groningse VVV heeft een goeie aan je. 🙂

    Dat pad aan de oostkant is vrij nieuw, dacht ik. Ik vond het er laatst vrij stoer (inde zin van moeilijk) fietsen door het rulle schelpengruis, maar dat zal wel verbeteren.

    Overigens zou ik de zang van kleine karekieten geen tierelieren willen noemen: http://www.vogelgeluid.nl/kleine-karekiet/
    Maar hoe dan wel? Qua klanknabootsing zijn ze nogal moeilijk te benaderen. Qua schuwheid verder niet. Langs het Hegepad in onze nabijheid zitten er ook ettelijke, en fietsers gaan er op slechts luttele meters aan voorbij.

    • aargh zegt:

      Het schelpenpad is inderdaad erg nieuw, maar inmiddels goed ingereden zodat het wat minder zwaar is voor fietsers. Maar ik vind dat geluid van de kleine karekiet wel getierelier, het is een licht en zeer afwisselende zang die eindeloos doorgaat, heel knap. Erg verlegen zijn ze inderdaad niet, hoewel ik altijd leerde: “De karekiet, je hoort hem wel maar je ziet hem niet” laten ze zich best vaak zien.
      Overigens valt het me vaak op dat vogels gewoon blijven zitten als je langs fietst, ze hebben geleerd dat fietsers alleen maar passeren. Maar zodra je afstapt is het anders, zelfs de kauwen en de ganzen bij het hegepad zie je dan ineens scherp opletten of een stukje opschuiven. Hetzelfde met hardlopers, geen probleem maar zodra die even inhouden zijn ze verdacht.

  5. Er gaan jaren voorbij dat ik daar niet in de buurt ben, voor het geval dàt, weet ik waar ik terecht kan. 🙂

  6. jetske zegt:

    Mooi dat ook in die contreien gedaan is aan natuurontwikkeling en dat men gedacht heeft aan de fietser en wandelaar. Ziet er op de foto’s mooi uit. Groningen ligt voor ons niet direct voor de hand. Minder leuke herinneringen aan de provincie en vroeger daar geen mooie plekjes bezocht. Gemiste kans, lees ik nu.

  7. Ria zegt:

    Daar heb je toch helemaal geen badpak nodig 😉
    Mooi, ook al zal ik er nooit komen denk ik zomaar.

  8. Marjolijn zegt:

    Dag aargh, zou je contact met me op kunnen nemen in verband met een foto op je website? Het gaat om plaatsing in een magazine. Groet! Marjolijn (Ik neem aan dat je mijn mailadres kan zien?)

Geef een reactie

