Tuintherapie

Katten kijken is leuk, maar passief vermaak zorgt vooral voor tijdelijke afleiding, een ernstig gekwetste ziel schiet er uiteindelijk niet echt veel mee op. Als je als gevoelig mens   dag in dag uit zoveel te verstouwen krijgt als de laatste tijd het geval was, is er serieuze therapie nodig. Dat betekent in mijn geval: zelf naar buiten, de mouwen omhoog, heel veel xxl-gereedschap aanslepen en aan het werk.

In het najaar had de buurman al eens naar mijn tangenverzameling geïnformeerd, in verband met de almaar hoger en wilder groeiende haag van veldesdoorn op onze erfscheiding. Ik heb dat toen even afgehouden, niet alleen omdat de buurman -hoewel van heel goede wil, geen misverstanden daarover- niet echt groene vingers heeft, het was daarbij ook nog een beetje vroeg voor drastisch onderhoud want het blad zat er nog aan. Vervolgens werd het wel kaal en ook koud buiten en ik liet het allemaal maar even zo, en dat was heel goed want het onthoofden van een woeste haag was nu precies wat ik nodig had.

Gisteren heb ik gezaagd, in een uurtje tijd had ik zowel de oprit als het terras achter helemaal vol liggen met ‘koppen’ van de esdoorns. Dikke  grillige hoofdtakken met daaraan een wirwar van hoekige en stakerige zijtakken die met elkaar verknoopt waren, ik moest nog flink trekken om de afgezaagde stukken uit de heg los te krijgen. Een beste klus was het. Ik had achteraf  weer eens lekker ouderwets spierpijn en kon daarnaast tevreden genieten van het uitzicht op een enorme berg takken.

Vandaag heb ik die takken zodanig verknipt dat er zoveel mogelijk rechte stukken over bleven, hier zie je vooraan nog wat wirwar en daarachter een wat nettere stapel verknipt spul.

snoeisel

Vervolgens heb ik daar vanmiddag met een brullende hakselaar snippers van gemaakt. Heerlijk, zoals die machine moeiteloos takken opvreet en vermorzelt. Hij pakt veel meer dan ik had verwacht, hij is echt geweldig. Ik ben nog niet helemaal klaar, ik moest stoppen omdat ik honger kreeg en voor eten moest zorgen maar er ligt dus nog een restje,  ik mag nog een keer. Mmmmm.

Dit bericht werd geplaatst in lekker, tevreden, tuin en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Tuintherapie

  1. Ja, lekker is dat, ook gelijk een beetje af reageren op die takkenbende en straks mooie verse snippers, ik word bijna jaloers..

  2. groninganus zegt:

    Volgens mij hoort hier een liedje bij:

    (Nooit geweten dat ze een YouTubekanaal hadden.)

  3. Irene zegt:

    Ja, er gaat niets boven hagen (of bosranden) aanpakken om weer in een prima stemming te komen. Hard werken en opruimen, dat stemt een mens weer helemaal optimistisch. Je zou momenteel bepaalde machthebbers ook wel met snoeischaar en hakselaar te lijf willen gaan.

  4. Sjoerd van bVision zegt:

    Lijkt me een goed gevoel om die heg als snippers te zien verdwijnen…

  5. hanscke zegt:

    We zijn bijna een maand verder, ben benieuwd of de tweede therapiesessie nog plaats heeft gevonden.

  6. Paul zegt:

    Poeh, wat een werk. En dan zal de groene container wel propvol zitten na zo’n berg takken?

  7. Thérèse zegt:

    Goh Aargh, ik heb dit logje helemaal over het hoofd gezien. Intussen zal er wel een heleboel in je tuin gebeurd zijn want we zijn maanden verder, sorry, hoe kan ik jou over het hoofd zien, het beste paard van stal??

  8. groninganus zegt:

    Hoe gaat het met jou?

    • aargh zegt:

      Ja sorry Harry, het staat hier inderdaad al een behoorlijke tijd stil. Ik ben wat uit het webloggebeuren geraakt, soms denk ik : “Hier moet ik iets over schrijven” maar dan komt het er om een of andere reden niet van. Maar om je vraag te beantwoorden: redelijk. Ben net terug van vakantie, die helaas nogal verregend en koud was maar desondanks ook wel mooi. Halve marathon gelopen op Skye in prima tijd, maar op de laatste dag op buitengewoon stomme manier uitgegleden op natte rotsen en lelijk op mijn rug gevallen, behoorlijk geblutst, nu voorzichtig herstellen. Misschien een moment om het weer op te pakken met een lekker mopperstukje 😉

  9. groninganus zegt:

    Ja, doe maar. 🙂
    (Opgelucht, ging me al zorgen maken..)

Geef een reactie

