Vogelen

smileEigenlijk ben ik al maanden in shock. Ik heb nooit een overdreven rooskleurig beeld van de toekomst van de wereld gehad, gevaren loeren overal, maar hier had ik echt niet op gerekend. Ik heb er fysiek last van en daarom bescherm ik mezelf door weg te kijken. Die nare kop wil ik gewoon niet zien dus ik zal op bepaalde momenten mijn eigen kop moeten afwenden. Struisvogelgedrag zoals men dat noemt.
Dat betekent dus: zeker niet tv kijken, bepaalde krantenpagina’s snel doorbladeren, s’avonds een onschuldig boekje lezen of een mooie dvd afspelen en overdag natuurlijk heel veel naar buiten kijken. De tuin geeft troost, er is een hoop leuks te zien.
Gisteren was daar een heel geschikte dag voor, ik heb mij voor het raam gezet met verrekijker en opschrijfboekje om een half uur lang tuinvogels te tellen. Ik krijg naarmate de bosjes en boompjes in de tuin groter en dichter worden steeds meer vogels. Vooral vinken komen hier graag. Gewone vinken, groenlingen, sijsjes, putters, en er zit ook vaak een goudvink in de berk. Verder komen er sinds vorig jaar kepen, en onlangs zag ik weer wat nieuws: ik dacht dat er kneutjes in een boom zaten maar bij nadere beschouwing bleken ze een zwart sikje te hebben: barmsijzen!
Tijdens de telling lieten natuurlijk niet al die vogels zich zien, zo kwam er bijvoorbeeld een keep juist op het moment dat ik mijn telling  afgerond en de resultaten verstuurd had. Maar wat ik wel mocht meetellen: een zwerm van meer dan 20 puttertjes die neerstreken  in de esdoorn  en zich uitgebreid gingen zitten poetsen. Heerlijk om naar te kijken.

struis-broedend
Nog even over die struisvogel, dat nemen jullie toch niet echt serieus he. Struisvogels steken hun kop natuurlijk nooit in het zand. Als ze broeden op de grond dan leggen ze bij onraad hun lange nek en kop op de grond om niet op de vallen, een typische truck van grondbroeders. Maar als het gevaar dichterbij komt dan kunnen struisvogels niet alleen heel hard rennen, ze kunnen als het moet ook enorm hard trappen. Wee je gebeente als een struisvogel vermoedt dat jij kwaad in de zin hebt.
Laat hij dus maar oppassen, die engerd. Als alle struisvogels uit dekking komen dan kon het wel eens op een flinke matpartij uitlopen.

Dit bericht werd geplaatst in eng, tuin, vogels en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op Vogelen

  1. riakristelijn zegt:

    hahaha, die tekening 🙂
    Ja en dat hij dan daarna maar nooit meer overeind komt, die engerd.

  2. Margo zegt:

    Ik probeer ook zoveel mogelijk weg te kijken, maar de engerd dringt zich overal aan me op. Ik hoop dat hij snel, geboeid, wordt afgevoerd.

  3. Rob Alberts zegt:

    Ik ben jaloers op jouw vogeltelling.

    De weerhaakjes doen me een beetje denken aan het bit voor een paard ….

    Vogelvriendelijke groet,

  4. L zegt:

    Mijn reactie is juist er voortdurend over na te denken hoe dit te moeten bestrijden. maar het heeft zeker een effect ja. Ik ga er mee naar bed en sta ermee op maar wel met het idee dat ik wil doen wat ik kan doen.

  5. Irene zegt:

    Hier net zo. Mestruimen en online legpuzzels doen dan maar.

  6. Thérèse zegt:

    Hier ook. En nu heb ik zo streng andere kanten opgekeken en helemaal NERGENS opgelet, dat ik niet precies weet waar jij het over hebt. Ja over die gek in het witte huis maar ik zal eens aan Hans gaan vragen wat hij nu weer gedaan heeft. En dan vergeet ik het weer meteen natuurlijk.

    Wel fijn jou weer eens te horen, lieverd! Dat zijn fijne dingen.

  7. Sjoerd van bVision zegt:

    Ik kijk geen TV, heb geen krant, dus ik hoef me niet druk te maken…

  8. Sjannes zegt:

    We staan aan de kant, maar we staan niet alleen. Als het moet zijn we samen sterk is mijn troost. Geef mij die vogeltjes maar!

  9. Jetskefotografie zegt:

    Zooo het was hier wel heel lang stil. Een wereldreis gemaakt? 😉
    Wat een geweldige score aan vogels in je tuin. Dat is een pluspunt waar je je aan vast moet kunt houden. Het was en is hier maar magertjes gesteld met onze gevleugelde vriendjes.

  10. groninganus zegt:

    Die puttertjes, als ze daar straks ook nog gaan broeden, dan heb je een mooi zangkoor.

    Heb er al aan gedacht om het woord Trump als ongewenst en te blokkeren in te voeren in mijn Twitteraccount, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Bovendien mis je dan toch ook veel humor van mensen die er excellent de draak mee weten te steken.

    Een troostrijke gedachte is dat meneer al 70 is. Hoe meer men hem op stang weet te jagen, hoe hoger zijn bloeddruk, hoe korter hij leeft.
    Maar ja, dan krijg je die Pence.

    • aargh zegt:

      Ja en Bannon is aan alcoholist vernam ik bij Emigrant, wie weet… Ik vraag me serieus af of er bij de republikeinse partij niet mensen zijn die stilletjes plannen maken om ze een handje te helpen.

  11. Hendrika zegt:

    Wat een vogelparadijs!! Ik ben jaloers 🙂 Tja, de boze buitenwereld, wat moeten we ermee??

  12. Na de Brexit kwam de overwinning van Trump uiteindelijk toch niet echt als een verrassing voor me. En ik vrees met grote vreze dat de overwinning van Wilders ook nakende is. En dan wil ik nog wel eens zien of iedereen erbij blijft om niet met die engerd in zee te gaan … 😦
    Hopelijk blijven de vogeltjes de komende tijd tussen alle ellende door wat afleiding bieden.

Geef een reactie

