Mr. Trail

Zo heeft onze oudste haar vader gedoopt na het zien van deze foto

Mr. Trail

We hebben maar eens een ‘trailvest’ aangeschaft. Ja, het lijkt  wat overdreven voor mensen die tot nu toe alleen maar trailruns onder de 20 km liepen, we lopen vaak de kortste afstand bij georganiseerde loopjes. Maar ook dan wil je wel eens wat meenemen,  je sleutels, een telefoontje, een beetje water en wat geld. We hebben al van alles geprobeerd maar waren nog nergens tevreden over. ‘belts’ (van die gordels met een klein spullenvakje en een paar flesjes erin) zitten gewoon niet lekker, ze belemmeren je ademhaling, draaien rond tijdens het lopen en je shirt kruipt er onderdoor naar boven, héél irritant. Een klein rugzakje met waterzak heb ik ook geprobeerd, dat ding schuurde in mijn nek, rammelde, was vreselijk zweterig op de plek waar die zak zat  en je kon er niets uithalen onder het lopen, hij moest altijd eerst af.

Toevallig was er nu dus ergens zo’n vest in de aanbieding, gisteren aangeschaft, vandaag meteen  uitgeprobeerd tijdens een ochtendloopje bij Anloo. We hadden een mooie route uitgezocht op de kaart maar bleken terecht te komen op het parcours van een fietscross-evenement dat iets eerder dezelfde ochtend was verreden,  zodat de kletsnatte paden op veel plaatsen behoorlijk waren omgeploegd. Eigenlijk kicken wij niet op modder, dat moddergedoe vinden wij maar aanstellerij van noorderlingen die geen reliëf of echte woeste natuur hebben, dus we zoeken het nooit bewust op maar als we blubber tegenkomen gaan we die niet uit de weg, het is tenslotte gewoon hard werken en dus een prima training .

Naast het vest hebben we meteen maar wat sportsnacks getest. Volgende maand gaan we in de Ardennen hardlopen en dan kon het best eens handig zijn om onderweg wat energierijk voer mee te nemen.  Je moet dan toch eerst weten of je dat spul überhaupt weg krijgt onder het lopen en of het een beetje smaakt.  We hadden twee soorten mee: balletjes ‘powergel’ met colasmaak en een ‘energy bar’ met abrikozensmaak.

De bevindingen van deze expeditie:
Het vest voelt lekker, niet als een rugzak, je trekt het inderdaad aan als een vestje. Het blijft op zijn plek, ademt, en het gewicht is goed verdeeld. Goede aankoop.
De colagel is even wennen, met zuigen kreeg ik het taaie gummiding niet weg dus ik ben maar gaan kauwen. De smaak is lekker, maar ik merkte wel dat je niet moet praten met dat spul in je mond anders dan vliegen de gelklontjes je om de oren en komt al je  dure powergel in de modder terecht.
De energy bar beviel minder goed. Ik had in de winkel al aangegeven dat ik geen graan wilde maar de verkoper verzekerde me dat de abrikozen/graanreep wel lekker weghapte. Niet dus, ik kreeg het spul maar niet weg en stukjes graan gingen overal tussen zitten. Gelukkig hadden we ook water mee.

Dit was een nuttige testochtend, het vest en de gel mogen vaker mee. Nu zijn we helemaal voorbereid op de komende trails en misschien kunnen we op den duur dan ook eens iets verder gaan lopen. De vaart zit er weer in, hoezee.

P.s. Mijn computer blijft erbij dat het trilrunning (trilvest, trilschoenen) moet zijn. Ik geloof dat ik het overal heb verbeterd, zo niet dan weet u nu dat het niet grappig bedoeld is, het is overmacht.

Dit bericht werd geplaatst in avontuur, eten, handig, hardlopen, natuur, sport, trail. Bookmark de permalink .

25 reacties op Mr. Trail

  1. Rob Alberts zegt:

    Nu lees ik graag nog waar je dit vest hebt aangeschaft.
    Vrolijke groet,

  2. sjoerd zegt:

    Daar zat ik vroeger ook altijd mee. Sommige dingen wil je gewoon bij je hebben. Ik deed dan wel eens mijn wielershirt aan. Dat is iets langer en daar zaten ook zakken achter in.

  3. Emigrant zegt:

    In de Ardennen hebben ze vast wel Chimay gel. Daar ga je van zingen onderweg.

    • aargh zegt:

      🙂 Een geniaal idee. Als het er niet is dan ga ik erom vragen. Overigens is dat colaspul ook helemaal niet gek, het is namelijk niet zoet, hoewel het barst van de koolhydraten. De echte smaak van cola heb ik altijd wel lekker gevonden.

  4. Margo zegt:

    Fraai! Heb jij ‘m ook getest? Ik heb een fotorugtas waar ook zo’n bandje voor boven je borsten aan zit. Vind dat niet lekker zitten dus gebruik dat nooit. Ik hou eigenlijk helemaal niet van tassen die aan me hangen. Gelukkig hou ik ook niet van rennen! 😀 Een andere optie is een klein karretje achter je aan slepen.. Zodat je jezelf inspant ahw. Of zeg ik nou erg gekke dingen?

    • aargh zegt:

      Ik heb hem als eerste gepast, P kan hem gelukkig ook aan, met de riempjes iets ruimer. Het bovenste bandje zit zo hoog dat je er geen last van hebt. Het is wel nuttig, want daardoor blijft het geheel echt helemaal vast op je lichaam zitten en schuift er niks. Ik ben ook wel gewend aan zulke borstriempjes, als je bijv. door de Alpen loopt met een rugzak dan moet dat ding ook echt vast om niet uit balans te raken.

    • fialas zegt:

      niks hoor, helemaal niet gek, ik ga dat proberen met mijn rollator.

  5. Het materiaal goed, het lijf goed, nu nog de juiste bar vinden en hop naar de Ardennen.
    Je koopt er toch wel eentje bij, want anders moet je zo ruzie maken om dat ene vest. 😉

  6. riakristelijn zegt:

    Het staat P in elk geval uitstekend. Verder heb ik geen ervaring met vestje die vast moeten blijven zitten.

  7. Irene zegt:

    Aha, interessant ook voor ruiters. Ik doe altijd een heuptasje om waar ik alle essentialia zoals telefoon hoevenkrabber en touwhalster inprop, ook als we maar kort weggaan. Voor langere ritten hebben we zadeltassen voor brood en water maar die essentalia moeten op het ruiterlichaam mee, want het is niet handig als het paard in de verte verdwijnt met je telefoon bij zich terwijl jij bijvoorbeeld met een gebroken been in het bos zit. Maar dat heuptasje danst hinderlijk op en neer bij het rijden en een rugzakje is te warm en onhandig. Nu zag ik dat trailvesten ook online verkocht worden zodat wij niet helemaal naar die winkel met dat knaagdier hoeven. Maar ik zou zo’n vest eerst wel eens in het echt willen zien. Dus, om kort te gaan, als jullie straks toch in de Ardennen zijn, kom je het dan eens showen?

    • aargh zegt:

      Ik zou het heel leuk vinden om langs te komen en jullie en ook je nieuwe huis te zien als we iets meer tijd hadden, maar het is maar een weekendje. Op de dag van zo’n loop doe je verder niet veel meer is onze ervaring en we grijpen ook de gelegenheid aan om weer eens bij mijn moeder langs te gaan. Maar je kunt natuurlijk wel zelf naar Hamoir komen, alle bijzonderheden vind je hier: https://sites.google.com/site/rtsprimont4140/trailourthe
      Er zijn overigens veel meer soorten trailvesten, met meer of minder bergruimte, ingenieuze vakjes en zakjes, in de Ardennen moet vast wel ergens een sportwinkel zijn die zulke spullen verkoopt, het leeft daar meer dan hier.

      • Irene zegt:

        Owee, nog een uur rijden van hier. En weer terug natuurlijk. Ik ken dat soort weekenden. Ik zal eens rondkijken in het trailvestenassortiment, in elk geval bedankt. En dat bezoekje kan ook een keer onderweg naar de Alpen of zo want daar gaat het trailvest vast ook mee naar toe. Veel plezier met de run.

  8. Lijkt me een prima aankoop. Veel plezier ermee samen!

  9. Thérèse zegt:

    Ja, wat een goede aankoop, na wat ik er allemaal aan uitleg over lees. Ik wist helemaal niet dat het zo’n ingewikkelde sport is. Dat alles rammelde en schoof of warm was of niet handig of… Een knappe uitvinding dus, waar jullie nu erg gelukkig mee zijn. Mooi!

    • aargh zegt:

      Voor korte loopjes in de buurt is het natuurlijk allemaal niet nodig, pas als je zo lang weg bent dat je moet eten en drinken zoek je een oplossing om dingen mee te nemen. En dan kan meteen ook de telefoon mee, en wc-papier, reuze handig.

  10. hanscke zegt:

    Misschien ook wel iets voor ons voor bij de lange wandeltochten. Ook ik prop nu van alles in mijn zakken om maar geen rugzak of iets anders te hoeven dragen. Vandaag stond er een tocht van 25 km. gepland, maar het weer he, 25 km. op de vlakte bij Terhorne is wel erg koud nat en vies, dus hebben we het maar gecanceld.

    • aargh zegt:

      Bij wandelingen vind ik een rugzakje toch wel het handigst, bij hardlopen neem je echt minimaal spullen mee en wil je ook zo weinig mogelijk aan je lijf. Het is gewoon altijd te warm.

  11. Paul zegt:

    Wauw wat een afstanden die jullie hardlopen. Knap hoor!

Geef een reactie

