Een vinkenlogje

Vanmorgen schrok ik wakker van een vogel die op het dak zat te hakken, vermoedelijk een gaai of een ekster. Normaal hoor ik dat niet maar er zit nu een laagje ijs op het riet en dat maakt herrie in combinatie met zo’n vogel die waarschijnlijk probeert om een eerder verstopte eikel uit te graven of zo. Ik heb het dakraam opengedaan om het beest weg te jagen (ze plukken soms hele bossen riet uit het dak) en toen zag ik dat de tuin weer wit was en vol vogels zat. Oké dacht ik, vogeldag dus.
Nog voor ik goed en wel gegeten had heb ik het statief voor het raam gezet. Helaas zorgt dubbelglas altijd voor enige onscherpte, en dat de ramen sinds kerstmis niet meer gewassen zijn helpt ook niet mee, maar ik heb toch wat leuke plaatjes om te showen. Ik beperk me maar even tot  wat vinken.

vogels-21-01_216

Dit vinkje zat op haar dooie gemak tussen de berijpte takken, waarschijnlijk had ze haar ontbijt al binnen. Meestal vliegen ze af en aan naar de voerplekken waar ze heel handig met losse handen zonnepitten pellen.
vogels-21-01_218

Damesvinken zijn niet zo bont als de mannen, je kunt ze als leek best voor een mus aanzien, zeker als ze wat verder achterin de tuin zitten. Ik vermoed dat bij de nationale tuinvogeltelling dan ook heel wat getelde mussen eigenlijk vinkenvrouwtjes zijn. Ik zie hier tenminste nooit een mus maar wel takken vol vinken.
Heel kenmerkend voor vinken is de vorm van hun kop, hun achterhoofd  oogt een beetje hoekig, dat komt doordat de veertjes op de kop vaak een beetje omhoog staan, haast als een kuifje.

vogels-21-01_221

Ook heel kenmerkend zijn de witte en gelige vleugelstrepen, die hebben mussen niet.
Schuw zijn ze allerminst, de vinken en de roodborst blijven altijd het langst zitten als er beweging in de buurt van het raam te zien is.
vogels-21-01_222

Ik had hier ook de indruk dat ze me best in de gaten had maar ze peuzelde gewoon lekker door.

vogels-21-01_223

De mannen met hun koperbruine borst zijn natuurlijk indrukwekkend maar het zachte beige van de borstveren van  vinkenmeisjes vind ik ook erg mooi, het ziet er zacht en chique uit.

vogels-21-01_226

Maar geen enkele dame vindt het leuk als je te lang naar haar borst gluurt. dan krijg je dit.

vogels-21-01_227

Ik wilde niet overdrijven met teveel fotogeweld, maar als je ze beter wil zien dan zijn de foto’s aanklikbaar.

 

 

Dit bericht werd geplaatst in vogels en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op Een vinkenlogje

  1. riakristelijn zegt:

    Ik vind het knap dat je ze allemaal herkent, daarom doe ik ook niet mee aan de vogeltelling, vanmiddag zag ik weer een iets grotere, die ik dan ook weer niet herken. Ze staan er mooi op!

  2. Thérèse zegt:

    Wat grappig dat vinkenkopje met dat kuifje. Het zijn toch heel mooie foto’s geworden, hoor Aargh.

  3. sjoerd zegt:

    Een werkelijk schitterende fotoserie… Dat lukt hier allen met mezen.

  4. Rob Ypma zegt:

    Leuk dat je al die vinken in de tuin hebt! Hier in Vinkhuizen zie ik ze nooit.

  5. Margo zegt:

    Heel mooi, de foto’s en de vogels. Bedankt voor de uitleg. Ik onderscheid de vogels niet zo goed maar ik zie wel dat die vink geen mus is. Het ziet er prachtig uit bij jullie met die berijpte takken! Bij ons hangen er alleen druppels aan. 😦

  6. Bertie zegt:

    Goeie foto’s van de vinken. Hier zagen we er veel in de bossen, zo te zien hebben ze de mussen overwonnen 🙂 .
    Elke winter kwamen een paar vinken en roodborstjes in de achtertuin, tegenwoordig hebben kauwen de overhand. Jammer. Leuke beesten maar de kleintjes waren me ook dierbaar.

    • aargh zegt:

      Hier komen ook kraaiachtigen maar het gaat wel samen. Anders dan je zou verwachten zijn de kauwen, gaaien en eksters schuwer dan de kleine vogeltjes. Naar mensen toe dan. Ik heb hier verschillende voerplaatsen, twee open voerplekken, twee huisjes met nauwe toegang (daar kruipen die grote vogels liever niet in) en een boompje behangen met gevulde kokosnoten, vetblokken en pindakaas en zo. In dat boompje kunnen vogels ook landen en veilig wachten tot er een plekje vrij is. Grote vogels houden trouwens ook van grote happen, pinda’s en zo. Hoe fijner het voer hoe minder interesse.

  7. groninganus zegt:

    Ach hoe mooi en zo dichtbij.

  8. Ondanks de dubbele beglazing heb je er een fraaie serie van weten te maken. De sierlijke berijpte takken en twijgjes maken het beeld helemaal af.

  9. Yak zegt:

    Wat zijn kleine vogeltjes toch leuk!

  10. Als je het verschil niet weet tussen een vink en mus dan zou ik ook niet gaan tellen. 😉
    Een mooie serie met een ode aan de vink. Je eerste vind ik zo mooi omdat je daar goed kunt zien dat het een winterse serie is.

  11. Emigrant zegt:

    Die vinkendames zijn wel behoorlijk dik geworden van al dat doorpeuzelen. Je overvoedt ze toch niet?

  12. Paul zegt:

    Mooie foto’s! Onze tuin zit ook altijd vol met vinkjes. Vanwege de vogeltjessnackbar met zaadjes die bij ons in de boom hangt.

  13. Rob Alberts zegt:

    Soms zie ik een verdwaalde vink voorbij komen.

    Misschien moet ik toch maar eens wat strooivoer gebruiken.

    Vogelvriendelijke groet,

Geef een reactie

