Een winters weekend

Na de ontregelende ijzelweek hebben we nu een lekker ontspannen winterweekendje gehad. Vanmorgen heb ik eerst de verschillende voerplekken in de tuin van sneeuw ontdaan en met nieuw voer bestrooid om mee te kunnen doen aan de tuinvogeltelling. Het was schitterend zonnig weer, de tuin zag er feestelijk uit en de vogeltjes deden sportief mee. Na de lunch  hebben we de wandelschoenen aangetrokken om via het besneeuwde park naar de stad te wandelen, voor wat boodschapjes en een biertje.

Gisteren was ook winters maar heel anders!
Op het allerlaatste moment hadden we ons nog ingeschreven voor een trail in de buurt van Appelscha. We kwamen terecht in omstandigheden waarin een gemiddelde wandelaar het niet in zijn hoofd zou halen om het bos in te gaan : temperatuur rond het vriespunt, een letterlijk oogverblindende sneeuwbui,  bospaden die afwisselend winters glibberig waren en dan weer pikzwart blubberig en tenslotte moesten we gewoon helemaal het water in, een deel van de paden stond enkel- tot kniediep onder water.
Natuurlijk had zich direct voorbij een van die watervlaktes een fotografe opgesteld, ik heb haar nog wel gezien maar van ons heeft ze helaas niet zo’n mooie foto gemaakt (P  en ik zaten in de laatste startgroep, de fotografe kreeg vast koude vingers, alle begrip, en misschien werd de apparatuur ook te nat, hoe dan ook, toen wij hierlangs plonsden was ze net aan het inpakken.
sneeuw en natIk geef toe dat je even over een drempeltje moet voor je daadwerkelijk het koude water in stapt, maar de mensen voor je springen erin en je kunt verder geen kant op dus je doet het gewoon.

En dan voel je hoe dat ijskoude water je schoenen in loopt, dat is even een griezelig momentje. Ik was wel bezorgd dat ik heel koude voeten zou krijgen maar dat viel mee, je loopt jezelf heel snel weer warm. Ook blaren heb ik er niet aan overgehouden tot mijn verbazing. Er kwam wel een enorme hoeveelheid viezigheid uit de schoenen toen we weer thuis kwamen, zwarte prut en zelfs hele plukken veenmos.

Na alle nattigheid in de eerste acht kilometers volgde een stuk over zandpaden en door het grote stuifzandgebied, met schitterende uitzichten naar een vennetje en over de besneeuwde zandduinen waarin nog een bedaarde kudde schapen een beetje verbaasd lag te kijken naar al die langsracende felgekleurde voorbijgangers.
Hier stond bovenop een duintje een fotograaf die gelukkig nog niet had ingepakt. Ik heb grote bewondering voor mensen die in deze omstandigheden de boel in goede banen leiden of langs de kant staan te fotograferen, het is kleumen, je kunt echt beter zelf lopen.

aekingerzand

Door D.J van der Schaaf

Nog een uitzicht over het Aekingerzand, door Martin Knecht

duinen

Onverwacht snel hadden we de 14 km. erop zitten. Na afloop voelde ik me helemaal gloeien van de warmte en van voldoening, een soort van ‘high’ kun je het wel noemen. Nog steeds voel ik me heel lekker en tevreden.

 

Dit bericht werd geplaatst in hardlopen, stadspark, tuin, vogels en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Een winters weekend

  1. Rob Ypma zegt:

    De methode van Gerrit (voor als je plots door de nattigheid moet): middendoor en hard stampen! Met een beetje geluk blijf je zelf droog en iedereen rondom extra nat 😉

  2. riakristelijn zegt:

    Nou ik zou dat wel een flinke drempel vinden hoor, maar dat je er een tevreden gevoel aan overhoudtgeloof ik graag. Leuke foto,s!

  3. groninganus zegt:

    Niets voor mij. Hoewel die runners high…:-)

  4. Irene zegt:

    Ha stelletje Vikingen!

  5. Even blootsvoets in de tuin een rondje door de sneeuw lopen vind ik op zijn tijd wel lekker, maar een tocht als deze, daar zou ik zelfs niet aan beginnen als ik nog gezond en vitaal zou zijn. Knap hoor, dat jullie dit samen hebben volbracht.

  6. Thérèse zegt:

    Ik heb ook heel grote bewondering voor mensen zoals jullie. IK heb die aanleg sowieso al niet. Maar voor jullie is het natuurlijk een prachtige winterbelevenis. Je zal er heerlijk op slapen. Welterusten Aargh en P.
    Even de foto vergroot: geweldig hoe lachend jullie erop staan.

  7. sjoerd zegt:

    Ik ken het gevoel, alleen willen mijn knieën dat niet meer… De laatste keer met de kerstcross van AVON ging het fout.

  8. fialas zegt:

    wij renden saam naar Appelscha
    de koene horde achterna
    door bos, beemd en bevroren veld
    waar sneeuw tussen de pratsch versmelt

    achter ons duwt de vriendenschaar
    ons door een diepe poel
    dwars er doorheen, zonder bezwaar,
    op weg naar hoger doel

    Tezaam doen wij een korte poos
    over een wijd gebied
    er liggen trailen eindeloos
    voor morgen in ’t verschiet .
    met excuses aan P.C.Boutens

  9. Jetskefotografie zegt:

    Wat een prestatie! Met name door het koude water, ik moet er niet aandenken. Grappig dat ik afgelopen weekend iemand sprak waarvan de zoon ook had meegelopen aan deze trial. Hij vertelde ook over het koude water. Wel heel bijzonder dat jullie deze sport samen beoefenen.

  10. Villasappho zegt:

    Respect serieus ik zou er niet aan denken de foto’s misschien

Geef een reactie

