Alles is weg

Bijna alles dan, er ligt nog een restje groezelig ijs op de sloten.
Gisteren vroor het hier nog en overal lag nog sneeuw en gladdigheid, we hebben nog met stokken gewandeld om niet te vallen. Vanmorgen was het alsof ik in een vliegtuig naar een ander land was gestapt: nergens sneeuw of ijs, de dakramen weer doorzichtig, heerlijk warm (wel een stuk of zes graden boven nul!), een tuin die weer geur had en een blauwe lucht met vriendelijke witte wolkjes en zon. Jopie brak het huis af en wilde steeds naar buiten, ik wilde dat trouwens ook. Zonder muts, zonder handschoenen, ik zag zelfs mensen op de fiets zonder jas en meisjes met rokjes. Dat lijkt een tikje overdreven maar het is ook een heel natuurlijke reactie, vieren dat alles weer normaal is.

De kinderen gingen weer naar school, de werkers naar hun werk. De krant was er ook weer, keurig op tijd en met de krant van gisteren erin gevouwen. En er kwam post, een hele stapel, inclusief de Poirot-serie die ik een week geleden bestelde. Alleen het onderdeel voor de broodmachine is nog niet gearriveerd.

DSC_3109_165

 

Gisteren heb ik de laatste koude dag nog snel gebruikt om de vogels achter het huis te fotograferen. Ik had al zeker een half jaar niets meer gedaan met mijn mooie camera, en als ik een apparaat drie weken niet gebruik dan moet ik alles weer helemaal opnieuw leren. Dat is iets waar ik wel eens wanhopig van word, ik zag er ook zó tegenop om het weer allemaal opnieuw uit te zoeken dat ik het almaar uitstelde. Maar het is weer gelukt. Uit de losse hand en flink ingezoomd dus niet altijd helemaal scherp, volgende keer met statief.

Een vinkenmeisje.

DSC_3117_169

Pimpelmezen zijn enorm beweeglijk, ik heb heel wat afgeknipt maar ik was steeds te laat.

DSC_3100_159
Vinken zitten meestal wat langer stil, zoals je boven kunt zien, hoewel…

DSC_3131_170

Maar dat gefladder heeft ook wel weer wat. Het draadmandje dat ik op de kop op de voerplank had gezet diende om te voorkomen dat grote vogels in drie seconden alles weg zouden kapen. Het werkt goed. De merel vond het niet leuk, maar die moet niet zeuren want die heeft haar eigen plekje met vet merelvoer, dat dagelijks wordt aangevuld.

DSC_3107_163

Madam wil echter ook alle andere lekkernijen voor zichzelf reserveren, daarom doet ze niets als heen en weer vliegen om andere vogels weg te jagen. Aan eten komt ze nauwelijks toe.

DSC_3103_161

Zelfs bij het vetblok waar ze helemaal niet bij kan verjaagt ze de mezen en houdt ze de wacht

DSC_3133_171Best vervelende vogels eigenlijk, die merels. Het is dat ze mooi zingen maar anders…

 

Dit bericht werd geplaatst in groningen, tuin, vogels en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Alles is weg

  1. riakristelijn zegt:

    Gelukkig weer een beetje normaal alles.
    De knopjes wijzen zichzelf toch wel een beetje? Wel blijven oefenen hoor zou zonde zijn zo,n mooi ding te laten liggen en bij de volgende verhuizing in de aanbieding te moten doen 😉😉

  2. Margo zegt:

    Ja, ’t ken vriez’n en ’t ken dooi’n, das maar weer bewez’n!
    Maar het had lang genoeg geduurd begreep ik van diverse noorderling. En nu is alles weer normaal!
    Mooie vogeltjes! Die hebben wij hier niet.

    • aargh zegt:

      Wel hoor, vinken zitten overal. En pimpelmezen ook. Leg maar eens wat zonnepitten neer dan komen ze vanzelf.

      • Margo zegt:

        Ik hang zomers uitgebloeide zonnebloemen op, maar er komt geen vogel op af. We hebben wel meesjes en musjes en merels, duiven, dat soort spul, maar niet van die mooie. In de boom hangt voer, een potje vogelpindakaas en een zaadsilo, daar hebben de hele zomer meesjes ingezeten, nu komen er alleen muisjes op af. Ook leuk hoor, een muisje tussen de zaden! 🙂

  3. sjoerd zegt:

    De mezen doen hier ook hun best, maar er zijn rovers in de vorm van eekhoorntjes… Dat zijn uiterst rappe en vindingrijke rovers.

  4. Thérèse zegt:

    O wat heerlijk voor jullie!! Ik liep vandaag ook even naar buiten zomaar zonder jas om mijn 12-uurfoto te maken. Het zag er zo zonnig uit.
    Als je nu lid wordt, maak je iedere dag of één foto of meerdere om te kijken wat de beste is. En zo fotografeer je iedere dag. Is een tip, Aargh.

  5. groninganus zegt:

    Vroeg me af wat voor camera het is. Een spiegelreflex, zag ik in een tekst van een jaar geleden. Maar van welk merk en type? Probeerde de exif info te achterhalen, maar dat lukte niet.

    • aargh zegt:

      Een beetje mijn exif info willen achterhalen zeg, mooi niet 😉
      Het is een Nikon full frame, nummer moet je me niet vragen want zulke dingen vergeet ik. Maar mooie camera, veel te mooi om in de kast te laten liggen.

  6. Wat kan het dan snel gaan met het weer, hè.
    Mooie foto’s van je vogeltjes, daar zou je best eens wat meer mee mogen doen, wat mij betreft. 🙂

  7. Jetskefotografie zegt:

    Ja dat opgesloten zitten verveelde al na één dag. Ik vind je een waardige vogelfotograaf.
    Vogels zijn net mensen, daar heb je ook van die stoorzenders tussen zitten.

Geef een reactie

