De stand van zaken in Groningen

Van uw verslaggever in het noorden des lands

Het openbare leven in Groningen is vrijwel geheel tot stilstand gekomen. Wij hebben daar geen terroristen voor nodig, een beetje ijzel volstaat.

straat

De kinderen in de straat konden vandaag niet naar school, ze hebben deze tegenslag dapper geïncasseerd en zijn de hele dag druk bezig geweest om te ontdekken wat de mogelijkheden zijn van een laagje ijs op de straat. Voor veel van de  allerkleinsten was het de eerste schaatservaring, iets waar we toch echt niet meer op hadden gerekend deze winter. Overal waar we kwamen vandaag zagen we schaatssporen op straat, alleen op de busroutes niet want die waren gestrooid en dat is gek want de bussen reden niet.

De post kwam ook niet, dat was wel jammer want er zit een doosje Poirot in de pijplijn.  Ook hebben we een onderdeel besteld voor de broodmachine, die heeft in de kerstvakantie blijkbaar iets te hard moeten werken, we zullen het waarschijnlijk nog een dag of twee zonder moeten doen. Dat is lastig want we zijn niet gewend om brood te kopen dus dat zijn we dan ook vergeten vandaag

De boodschappen hebben we lopend gedaan. Via de minst glibberige maar tegelijk ook de mooiste route: dwars door het park.park.JPG

Nadat we onze rugzakken hadden volgeladen met appels, groente, melk, vega-spul en nieuw voer voor mijn lieve vogeltjes in de tuin (en dus geen brood voor ons zelf) gingen we door het park via de hooglanders terug. Die hadden ook ijzel in hun vacht maar daar hebben ze geen last van. Ze hadden net een lekkere berg hooi gekregen

Hooglander.JPG

Wat ik ook nog heb gezien: de grote waternavel die in de sloten in de omgeving na de opschoonactiviteiten van het waterschap alweer lustig aan het woekeren was geslagen ligt onder een laagje ijs. Hopelijk kan hij daar niet tegen.

Verder was er van alles dicht vandaag, ik had een dvd terug willen brengen naar de bibliotheek maar ik kon me de glibberpartij naar de stad besparen want die was dicht. Dinsdag is ook de dag om naar de markt te gaan maar die zal ook wel niet zijn doorgegaan. Op de markt staat een aardappelenkraam die op dit moment nog  opperdoezers verkoopt, die doe ik altijd even aan als ik in de buurt ben maar dat was ik dus niet en hij was er vast ook niet.
O ja, en P heeft natuurlijk  thuis gewerkt. Dat was heel gezellig.

Zo u bent weer op de hoogte.

 

Dit bericht werd geplaatst in eten, groningen, natuur, nieuws, stadspark, vogels en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

22 reacties op De stand van zaken in Groningen

  1. Margo zegt:

    En twee uurtjes naar het zuiden is het herfst/voorjaar as usual en we kijken ’s morgens gespannen uit het raam om te zien of we al winter hebben hier!
    Hebben jullie geen voorraadje brood in de diepvriezer?
    Het schept een band als het openbare leven ontregelt is, en dat mis ik wel een beetje. Aan de andere kant hou ik niet van kou en van gladheid, dus als het komt, niet te lang graag.

  2. Jetskefotografie zegt:

    Het was een bijzondere dag. Dapper dat jullie wel naar buiten gingen.
    Ook wij werkten als ouders thuis. Dochterlief ging wel naar stage, want bedrijven kunnen wel sluiten maar patiënten niet ….

    • aargh zegt:

      Ja de zorg gaat door. Het is nog een heel georganiseer in de ziekenhuizen, ik begreep dat er bedden staan voor personeel dat niet naar huis kan, en dat de nachtdiensten ’s morgens hebben doorgewerkt.

  3. sjoerd zegt:

    Ik blijf het fascinerende beesten vinden die hooglanders, trouwens ijzel ook…

  4. Irene zegt:

    Ik heb intussen weer gelegenheid gehad om te oefenen en kan meedelen dat brood ook heel prima gebakken kan worden zonder machine. Dat wist je natuurlijk wel, maar ik was haast vergeten dat deeg kneden gewoon fijn werk is. Meel heb je vast in huis.

    • aargh zegt:

      Kneden vond ik vroeger ook leuk, tegenwoordig moet ik voorzichtig zijn met mijn handen. Kneden met de mixer is niks. Hopelijk komt er morgen wel post, maar anders kan ik altijd nog pannekoeken bakken want meel is er inderdaad voldoende.

  5. groninganus zegt:

    Wat betreft die Opperdoezers – die heeft Oudenbosch aam de Paterswoldseweg ook (normaliter).

  6. Hendrika zegt:

    Als je niet per se weg moet, heeft het ook wel wat. Kinderen lekker onverwacht vrij van school, straatschaatsen, onverwacht thuiswerken. In mijn geval een vervelende afspraak die plots ook telefonisch afgehandeld kon worden. Je moet er met z’n allen maar wat van maken..

  7. Stoer hoor om toch op pad te gaan.
    Aangezien mijn evenwicht toch al niet meer is wat het ooit was, heb ik me niet verder dan de tuin gewaagd. Maar daar was gelukkig al voldoende te genieten en te fotograferen.

  8. Thérèse zegt:

    IK dacht al wel dat jullie er het beste van zouden maken. Daar zijn jullie heel erg goed in en daar heb ik bewondering voor. Ik ben net thuis, dus nu ga ik naar je vorige logje.
    Het schijnt er hier nu ook aan te komen; ik zal net al strooiauto’s langs komen.

  9. Christina zegt:

    Ik zag gisteren een foto van de 2 marktkramen die er wel waren. Broodhandel het Stoepje en kaashandel Koekoek. Die verdienen een eervolle vermelding.

    • aargh zegt:

      Ja, zeker met die wagens waar ze mee rijden, lijkt me nog niet makkelijk. Ik heb nog eens een vrachtwagen een hele tijd zien slippen op de vismarkt, het is daar net een ietsje schuin, maar genoeg om bij gladheid niet meer weg te komen voor die grote jongens.
      Bij Koekoek had ik zaterdag nog boerenkaas ingeslagen, in het groot, ook voor de dochter die weer terug ging naar Freiburg. Maar gelukkig ook voor mezelf, ik kan nog even voort.

  10. Wildcard zegt:

    Leuk als je kan thuis werken op zo’n momenten 🙂

  11. riakristelijn zegt:

    ik had toch gereageerd dacht ik… ’t is weg inmiddels zeker, het ijs dan tenminste. Hier regent het heel de dag pijpestelen ook niks an.

    • aargh zegt:

      Vanavond begon het te regenen, het dooit nu maar sneeuw en ijs zijn nog lang niet weg. Maar de wegen zullen morgenochtend wel schoon zijn en dat werd hoog tijd!

  12. fialas zegt:

    neem Knäckebrot in voorraad!

Geef een reactie

