Uit mijn dak

Laat ik, nu het toch regent, nog maar even dat stukje schrijven dat in het weekend bleef liggen. Ik heb namelijk zaterdag virtueel geschommeld in de Der Aa-kerk in Groningen. Het was bijvangst, we hadden een lijstje met te bezoeken monumenten afgewerkt (watertoren, rioolgemaal, St. Jozef kathedraal) en hoopten nog snel voor vijven bovenin de der Aa-kerk te kunnen kijken maar het was al te laat, er mocht niemand meer naar boven. De kerk zelf kennen we inmiddels wel maar we liepen er toch even naar binnen en daar zagen we tussen de kraam van de leidekker en die van de letterhakker een opstelling bestaande uit een aantal videoschermen met daarnaast een stoel die aan beide zijkanten voorzien was van een met touw omwonden beweegbare staak. In de stoel zat een vrouw met een soort doos  op haar hoofd onduidelijke dingen te doen. De man erachter instrueerde haar om zodanig te bewegen dat ze virtueel ging schommelen want dat was de bedoeling. Het was merkwaardig om iemand zo bezig te zien op een stoel maar een blik op de schermen bevestigde overduidelijk: ze schommelde, de kerk bewoog langs haar heen en het dak kwam aardig in de buurt.

IMG_9581Omdat het al laat was en helemaal niet meer druk besloot ik even te wachten om te kijken of ik nog aan de beurt zou komen. Dat gebeurde redelijk snel. De virtual realitybril moest flink aangesnoerd worden, mijn hoofd is altijd voor alles te klein maar hij bleef zitten. Ik zag de kerk, ik greep de staken die ineens gewoon touwen bleken te zijn en ik kon ze boven mij naar het plafond toe volgen. Ik wilde al meteen enthousiast beginnen te schommelen maar het was de bedoeling dat ik een virtueel duwtje zou krijgen om al wat op gang te komen. Dat was natuurlijk niet nodig, schommelen kan ik als de beste.

IMG_9584Hola, hoorde ik de man naast mij zeggen, die gaat zo meteen door het plafond. En inderdaad, hoger en hoger ging het, en toen ineens werd alles wit en daarna zag ik de blauwe lucht en een paar witte wolkjes. Ik was door het dak van de kerk geschommeld. Dat is een heel geestverlichtende ervaring, ik kan het iedereen van harte aanbevelen. Na afloop liep ik nog wel een tijdje te zwaaien op mijn benen.

Let even op als je nog eens in de der Aa-kerk komt, met de rug naar het orgel, de preekstoel rechts, dan zie je omhoogkijkend schuin voor je het virtuele gat.

Dit bericht werd geplaatst in avontuur, groningen. Bookmark de permalink .

10 reacties op Uit mijn dak

  1. Rob Alberts zegt:

    Voor of beter ter voorkoming van rugklachten zit ik op een schommelstoel:
    http://www.varierfurniture.com/en_nl/Movement-Chairs/Variable-balans-R/Variations-Variable-Balans/Variable_Balans_Black_STE999-Natural_Ash

    Maar uit mijn dak ga ik niet met deze stoel ….

    Toch maar een reisje naar Groningen plannen?

    Vrolijke groet,

  2. sjoerd zegt:

    Whow, het wonder van Groningen….

  3. groninganus zegt:

    Straks stort de toren weer in, net als in 1710. 🙂

  4. Iens zegt:

    Wauw. Wat een ervaring. En een virtueel gat in het dak vind ik een supervondst.

  5. riakristelijn zegt:

    Leuk zeg! Ja ik zag ook zoiets op tv, mensen met doosjes op hun hoofd, het schijnt heel apart te zijn en nu ik jou zo lees geloof ik dat gelijk 🙂

  6. Dat lijkt me een geweldige manier om bijna letterlijk uit je dak te gaan. 🙂

  7. Thérèse zegt:

    Zou ik dat durven, denk ik dan??? Het lijkt mij wel geweldig en schommelen doe ik ook graag al word ik nu eerder misselijk. Ja, ik zou het wél proberen. Ik hou het in gedachten.

  8. Hendrika zegt:

    😀 Dat vind ik net iets voor jou om door het plafond te schommelen.

  9. Jetskefotografie zegt:

    Lijkt me een bijzondere gewaarwording. Dat was een mooie toetje op de monumententaart.

Geef een reactie

