Een onverwachte maar zeer beminnelijke logé

Onze tuin, in het hart van een soort miniwijkje dat alleen via één enkele toegangsweg te bereiken is, is erg populair bij de buurtkatten. Dat is geen wonder, het is ook verreweg de leukste tuin, durf ik zonder blikken of blozen te zeggen. Zeker als je een kat bent. Het is een oerwoud met kleine open plekken, er zijn randjes, muurtjes, holletjes, dingen waar je op of onder kunt kruipen, we hebben een spannende composthoop met gangenstelsel, heel veel dingen waar plassen in blijven staan en natuurlijk een heleboel vogels, vlinders, libellen en muizen. Het verbaast me dan ook nooit als ik weer eens een kat zie sluipen, slapen of springen. Zeker niet als het een rooie is, want het barst hier van de rode katten. Ik herken ze allemaal want het ene rood is het andere niet, ik ken de meesten zelfs bij naam.
De rooie die gistermiddag voor het raam zat kende ik niet. Hij zat naar binnen te kijken op een dwingende manier: laat me erin! Hij was kletsnat en had modderpoten maar ik liet hem er niet in, hij had een bandje en dus een eigen huis.
’s Avonds liep hij nog steeds rond ons huis. Toen Jopie hem ontdekt had sprong hij op de vuilnisbak maar hij was absoluut niet van plan om te vertrekken. Ik ging even naar buiten om hem te aaien, en dat beschouwde hij als een uitnodiging om langs mij heen naar binnen te glippen. Niets daarvan, ben je mal!
Toen P rond elven een muziekvriend met twee gitaren naar zijn auto had begeleid vertelde hij dat de rooie enthousiast achter hem aan was gelopen. Hier klopte iets niet, dit beest was blijkbaar ver van huis geraakt. Personeel op vakantie, kat aan de wandel, zo gaat dat.
Ik nam het beest toch maar mee naar binnen, waar hij zich uitgehongerd op een bakje eten stortte terwijl ik het kokertje met informatie opende dat aan zijn halsband hing.
Garfield, zo was zijn naam en hij was inderdaad een aardig eind van huis. Garfield kon zich daar totaal niet druk om maken, hij sprong voldaan op tafel en ging op de krant liggen spinnen alsof hij hier al jaren woonde.

WP_20150730_07_36_52_Pro

vanmorgen

Het was al laat maar ik probeerde toch maar even te bellen. De huistelefoon werd niet opgenomen maar via het 06-nummer kreeg ik zijn personeel aan de lijn, op een vakantie-adres. “O jee, alweer!” klonk de verzuchting. Garfield maakt wel vaker uitstapjes zo bleek. Ik kreeg het nummer van de buurman, sprak een boodschap in en besloot Garfield in de huiskamer te laten overnachten. Jopie moest maar even in de garage want daar hebben we tegenwoordig een kattenluik en ik wilde niet dat deze vriendelijke zwerver mij zou ontglippen.

Vanmorgen heb ik nog even samen met Garfield de krant gelezen. Hij heeft ook voor mij de nis van de afwasmachine geïnspecteerd maar hij verzekerde me dat er geen muizen meer zitten. De brokjes van Jopie vond hij heerlijk, ik heb heel veel kopjes gekregen en hij heeft gezellig op schoot gelegen. Maar nu is hij weer weg. Zijn buren hebben hem per automobiel opgehaald. Dat vond hij ook heel gewoon.

Dit bericht werd geplaatst in avontuur, katten, tuin en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Een onverwachte maar zeer beminnelijke logé

  1. riakristelijn zegt:

    Toch makkelijk als je wat meer personeel hebt, zo hier en daar 😉

    • aargh zegt:

      Zojuist viel er een buitje, komt er gewoon een rode kat binnenrennen, ik dacht nee hè, daar heb je hem weer, nu weet hij de weg. Maar het was een van de achterbuurkatten. Is meedogenloos uitgezet.

  2. Rob Alberts zegt:

    Mijn tuin zit altijd vol met de katten en poezen van mijn buren. Even terug schreef ik over twee poeslieve vrouwen op mijn blog.

    Jouw verhaal heb ik met plezier gelezen.

    Zonnige groet,

  3. Thérèse zegt:

    Een leuke reislustige kat, die niet te verlegen is om zo af en toe eens van een B & B gebruik te maken en zijn hartelijke dank uitbrengt. Je zult hem nog missen.

  4. robypma zegt:

    Tja, als het personeel op vakantie gaat, waarom de baas dan niet?

  5. Hendrika zegt:

    Ohhh, wat een leukerd, ik hou van rode katten.

  6. groninganus zegt:

    Schaamteloos beest. Juist in de zomer zou hij zich moeten kunnen redden, maar dan gaat hij de bakjes leegeten van collega-katten. 🙂

    Had Jopie nog commentaar?

    • aargh zegt:

      Even ter verdediging: het bakje van Jopie stond in de garage en daar is hij niet geweest. Garfield heeft van mij een eigen bakje met voer gekregen, daar heeft Jopie later nog wel een hele tijd nadenkend aan staan snuffelen. Verder had hij geen commentaar, ze zijn niet tegelijkertijd in één ruimte geweest.

  7. sjoerd zegt:

    Hier komen ook regelmatig zwervers voorbij, ik heb er al drie, dat is voor mij max…

  8. Margo zegt:

    Leuk, die Garfield! Maakt hem ook niets uit, personeel van huis, dan ga je gewoon kijken waar je ook goed kunt logeren! Links en rechts van ons wonen kattenhaters, helaas. Ik vind het altijd erg gezellig wat aanloop van vreemde katten, maar hier is er maar een die af en toe even een stap binnen zet als de voordeur even open staat. Ik dacht eigenlijk dat katten niet zo erg ver van huis kwamen. Dus hoe kwam Garfield helemaal bij jullie?

    • aargh zegt:

      Hij verveelde zich in zijn eentje denk ik, het is gewoon een kwestie van aard, katten kunnen onderling net zo verschillen als mensen. Hans ging ook af en toe heel ver van huis, maar die raakte nooit de weg kwijt. Sommige katten komen hun tuin niet uit.

  9. Mooi verhaal weer. Ik houd wel van avontuurlijke en wat eigenzinnige katten, daarmee onderscheiden ze zich van de gemiddelde hond.

  10. fialas zegt:

    Robbie beperkt zich tot de wilde tuin aan de overkant, waar niemand woont. Buren daarnaast jagen hem weg omdat hij hun eigen lieve Daisy op haar kop zit. Kortom, hij blijft binnen gehoorsafstand voor het rammelen van de brokjesbus.

  11. Thérèse zegt:

    Hij lijkt een beetje op mijn innig geliefde Koos.

  12. Jetskefotografie zegt:

    Garfield had zo in jullie huishouden gepast.
    Toch wel handig zo’n kokertje.Of hebben ze een kokertje omgedaan nadat Garfield vele malen was weggelopen? Hoeveel kilometer was hij van huis?

  13. Atti Zwerver zegt:

    Als ik niet beter zou weten dan zou ik denken dat het onze rode kater Solo is want hij ziet er precies zo uit.

Geef een reactie

