Jupiter

Op dit moment is Jupiter bij helder weer erg mooi te zien aan de hemel. Het is, nu ik dit schrijf, helder dus we hebben zojuist samen boven door het slaapkamerraam Jupiter bewonderd, hij is met het oog zichtbaar als een super heldere speldenprik. Maar P zette natuurlijk ook zijn kijker neer en toen zagen we werkelijk de planeet als en bol met heel mooi zichtbaar twee donkere wolkenbanden, en nog een stel maantjes er omheen. Io, Ganymedes, Europa en Callisto. Ongelooflijk toch eigenlijk, dat je dat gewoon allemaal vanuit je slaapkamer kan zien.

We kunnen er helaas geen foto van maken, de camera sluit niet aan op de kijker, hierbij dus even een printscreen van de actuele sterrenkaart, de stand van de maantjes klopt en dit is ook wat wij zagen, maar het dus is geen livebeeld.
Europa en Ganymedes staan erg dicht bij elkaar, vandaar dat de namen over elkaar heen vallen in de afbeelding.

jupiter

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Jupiter

  1. Irene zegt:

    Ja prachtig dat dat kan hè. Dit http://www.uahirise.org/ vind ik ook geweldig, hogeresolutiefoto’s van de camera die in een baan om Mars draait. En de ESA gaat een explorer naar Europa sturen http://sci.esa.int/juice/. Close-ups, over een tijdje.

  2. aargh zegt:

    Ja dat is natuurlijk helemaal schitterend, daar kunnen wij met ons kijkertje niet tegenop. Er zitten echt kunstwerkjes bij, ben ook erg benieuwd naar de beelden van Europa.

  3. Leuk! Ik heb vanavond in de tuin ook een tijdje naar boven staan turen. Het was er een perfecte avond voor, zodat ik door de verrekijker ook een paar van de maantjes meende te zien.
    Een jaar of tien geleden ging ik bij dit soort gelegenheden nog wel eens naar de sterrenwacht in Burgum. Eigen zou ik dat op een goede avond weer eens moeten doen, maar ja, je weet hoe dat gaat …
    Maak er een mooi weekend van!

  4. sjoerd zegt:

    Een aardig kijkertje dan, dat haal ik niet met mijn telelens. Eh, dat heb ik nog niet geprobeerd. Assumptions dus.

  5. Jetskefotografie zegt:

    Ik proef daar toch wel een romantische ervaring in, samen naar Jupiter kijken. Ik heb die bewuste avond ook een tijdje naar boven staan te kijken.

Geef een reactie

