Dwaalgasten

Na een paar dagen verplicht kalm aan doen wegens genezend oog begon ik mij behoorlijk hangerig te voelen, tijd om toch maar weer eens naar buiten te gaan. Geen hardloperij nog, maar rustig fietsen en wandelen kan geen kwaad. Zodoende fietste ik woensdag met een slakkengangetje door de onlanden, op mijn gemak rondkijkend met mijn nog wel wat tranende maar verder heel prima oog, het werkte weer! En dus zag ik ook de groep vogeltjes komen, ze streken neer laag in het riet waar ik ze niet meer kon zien, maar kwamen al zaden pikkend steeds hoger op de stengels te zitten terwijl ze korte explosieve geluidjes maakten, een beetje als schiettuig in speelgoeduitvoering. Ik kon ze door tegenlicht en traanogen niet helemaal goed zien, en mijn verrekijker had ik niet bij me, maar ik begon te vermoeden dat ik nu dan toch eindelijk eens een keer baardmannetjes had gespot. Dat zijn schitterende vogeltjes die een mens nu eenmaal eens in zijn leven gezien moet hebben. Helaas vlogen ze weer  verder het riet in voordat ik ze echt goed kon bekijken.
Een kilometer verderop, net achter een bruggetje, stond een man met een statief en daarop een camera met enorme telelens. Hij hoopte, zo vertelde hij, baardmannetjes te fotograferen, maar op die plek zaten er nou net geen.

Gisteren ging ik terug, deze keer gewapend met kijker. Binnen de kortste keren hoorde ik het bekende geluidje weer, maar de vogeltjes lieten zich niet zien. Ik liep een rondje door de onlanden en keerde toen toch nog even terug naar dezelfde plek en jawel, nu hoorde ik ze dichterbij. Terwijl ik daar stond naderde van de andere kant iemand met een camera, ook weer zo’n enorme lens ervoor. Ook hij was op jacht naar Baardmannen, en terwijl we stonden te praten passeerde er nóg zo iemand. Voor de onwetende passant is het een merkwaardig verschijnsel, het is alsof er in de onlanden een invasie is van een speciaal soort dwaalgast, de telelensman.IMG_8166

Terwijl we stonden te praten hield ik mijn oren gespitst en zo kwam het dat ik als eerste de baardman bovenin een nabije rietpluim ontdekte. De telelensman naast mij greep de gelegenheid deskundig aan. Zodoende heb ik nu een werkelijk schitterende foto van ‘mijn’ vogeltje. Via Facebook heb ik hem gevonden. Dankjewel Jaap.

10686743_384827528348043_8995460851042942777_n

 

Dit bericht werd geplaatst in natuur, onlanden, Uncategorized, vogels en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Dwaalgasten

  1. Bij ‘baardmannetjes’ denk ik tegenwoordig in eerste instantie aan Nico de Haan en Hans Dorrestijn, maar die kunnen samen natuurlijk nog niet in de schaduw staan van het echte baardmannetje. Wat leuk dat jij ze te midden van al die megalenzen als eerste zag en hoorde. Je hebt er nog een jaloersmakend mooie foto aan overgehouden ook. Zelf heb ik dit prachtige vogeltje nog nooit gezien, maar ik zal bij rietland eens opletten of ik die korte explosieve geluidjes ergens hoor.

  2. sjoerd zegt:

    Ik vind het een keurig geslaagd portret.

  3. riakristelijn zegt:

    Wat leuk! En wat een grappig vogeltje! Fijn dat je ook goed gelukt is 😉

  4. Rob Alberts zegt:

    Dwaalmannen en baardmannen, prachtwoorden.
    En dan ook nog zo’n mooie foto!

    Vrolijke weekendgroet,

  5. groninganus zegt:

    Nu vraag ik mij nog af: waarom zit er geen baard an de Baardman?

  6. Jetskefotografie zegt:

    Wat een prachtig vogeltje. Het lijkt wel een volièrevogel. Dit is toch veel handiger, dat je de foto cadeau krijgt van een expert.

  7. Margo zegt:

    Mooi vogeltje! Ik ben niet zo’n vogelfotograaf, ik begrijp ook weinig van de mensen die urenlang op de loer liggen achter hun telelens. Tenzij het een heel mooi vogeltje is natuurlijk. Hier zie ik nooit veel bijzonders. Ik ben al blij als ik een meesje, roodborstje of een Vlaamse gaai in de tuin zie.

  8. Thérèse zegt:

    Wat een prachtig vogeltje. Die zou ik ook graag eens zien. Maar ik blijf hopen… ik zag laatst zo’n klein pittig klein strandlopertje, -had ik nog nooit gezien- maar het bleek volgens de kenners heel gewoon te zijn. Die zagen zij meestal bij bosjes, zeg maar. Maar ik had wel uren willen kijken, zo’n leukerd was het.

Geef een reactie

