Zwammen

Zo ondertussen, het is alweer Sint Maarten en binnenkort zijn ook de zwarte pieten weer in het land, mag het wel weer eens echt herfstig worden. Ik doe mijn best met herfstige taarten, zuurkool en warme appelmoes, maar de stemming is er nog niet echt, ik zou zo graag weer eens inslapen met striemende regen en gierende wind  langs de ramen.
Gelukkig zag ik vandaag in het gras in het stadspark een groep inktzwammen staan. Niet de eerste paddestoelen dit jaar, maar heel veel heb ik er nog niet gezien.

IMG_8109

Vreemd genoeg kwam ik het eerste opvallende exemplaar tegen op Mallorca, die had ik hier nog niet getoond maar hij is wel de moeite waard.
Op onze laatste wandeldag ontdekte P  in de berm van een beschaduwd wandelpad hoog boven de zee iets roods. Eerlijk gezegd had ik niet meteen in de gaten dat het wat speciaals was, ik zag  het aan voor een hoopje verpropt plastik afval. Dichterbij gekomen bespeurde ik een sterke onaangename geur, ik keek of er soms poep lag, of een dood beest of zo, maar de geur bleek afkomstig te zijn van de rode bolletjes.

IMG_8040Ze stonken echt verschrikkelijk maar zagen er prachtig uit. En die geur werd door anderen juist erg op prijs gesteld, er krioelde van alles in de rode stinknetjes.

IMG_8041(Klikken om te vergroten)
Traliestinkzwammen zijn het. Het is toch onbegrijpelijk hoe ze in staat zijn om die sterke aasgeur te produceren, hoe verzint zo’n zwam dat.  Aan de andere kan: bij rozen, lavendel of jasmijn vinden we het heel gewoon dat ze geuren. Wondertjes zijn het.

Dit bericht werd geplaatst in natuur, vies en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Zwammen

  1. robypma zegt:

    Op sommige blogs wordt gezwamd, maar de zwammen hier zijn geweldig!

  2. Margo zegt:

    Wat een prachtige zwammetjes! Ik ben blij dat ik ze hier kan bewonderen zonder bijbehorende stank!

  3. groninganus zegt:

    Ik vroeg me af hoe hij stonk, en dat is dus naar rottend vlees – vandaar de aasvliegen die er in horden op afkomen: http://youtu.be/sEZ-tG634_Q

  4. Thérèse zegt:

    Ja wonderlijk, nog nooit zo iets gezien. Hier heb ik trouwens op wandelingen met zoon M. juist heel veel paddenstoelen gezien. We zeiden nog tegen elkaar: “Wat veel zijn er dit jaar”.
    Wat mij betreft, mag die herfst nog lang wegblijven, maar niet iedereen is goddank hetzelfde.

    (Gaat het goed met je druppelen? En een beetje zenuwachtig? Sterkte hoor!)

  5. Wat een prachtige vondst!
    ik zal hier toch eens bij de bamboe kijken …

  6. sjoerd zegt:

    Het mag inderdaad wel eens herfst worden, in plaats van najaar.

  7. riakristelijn zegt:

    Gelukkigheeft internet nog geen geur. Prachtig zijn ze!

  8. Irene zegt:

    Eigenlijk is Rood Stinknetje nog wel een betere naam dan Traliestinkzwam (ook goed).

  9. Jetskefotografie zegt:

    Wat een bijzonder vondst. Ze zien er gevaarlijk mooi uit!

  10. Laurent zegt:

    Tjee, nog nooit gezien zeg!

Geef een reactie

