Wetenschappelijk bewezen

Misschien wisten jullie het al, misschien ook niet, maar zitten schijnt volgens de laatste inzichten dodelijk te zijn. Door veel minder te zitten kun je het risico op allerlei moderne kwalen met zeker de helft terugbrengen. Dat is niet de uitkomst van een knoei-onderzoekje van een frauderende wetenschapper, er ligt al een behoorlijke stapel studies waaruit dit steeds weer blijkt. Je hoeft niet intensief te sporten, zweten en hijgen is nergens voor nodig, gewoon een beetje rondlummelen in huis of in de tuin, een wandelingetje maken, een trapje oplopen op je dooie gemak, of langs etalages slenteren desnoods, alles is goed als je maar niet zit. Dikkerds in de studies werden ineens veel gezonder en mensen met diabetes konden hun medicijnen weggooien nadat ze stopten met zitten. Nu ook Scientific American een artikel hierover heeft geplaatst moet ik het wel geloven, ze hebben daar een goede naam te verliezen. Mensen horen gewoon niet te zitten.

Nou moet ik dus mijn leefstijl gaan aanpassen want ik wil kerngezond honderd worden. En dat gaat niet meevallen want nu zit ik weer op een stoel om dit stukje te typen. En daarvoor zat ik te eten. En straks wil ik graag nog een ander interessant artikel gaan lezen. Help, mag dat dan allemaal niet meer?
Typen zou ik echt heel graag staande doen want ik zit meestal heel erg krom achter het toetsenbord, maar dan moet ik wel een geschikt meubel hebben waar dat mee kan, en dat meubel moet ook weer ergens staan. Van gebukt aan tafel staan typen krijg je weer andere klachten. We denken daar nog even over na.
Eten blijf ik gewoon zittend doen want anders krijg ik knopen in mijn maag. Dat moet toch kunnen, drie keer per dag een half uurtje zitten aan tafel. Maar de kopjes thee en koffie en het eventuele biertje voor het eten komen daar natuurlijk weer bij. Voor je het weet zit je alweer aan drie of vier zit-uren.
Het lijkt mij het makkelijkst  om te beginnen met staand lezen. Ik heb namelijk nog een kookboekstandaard en als ik die op mijn halfhoge kastje zet dan komt het boek precies op de juiste hoogte om keurig rechtop staand  te lezen.
Mooi bedacht, alleen duikt er nu een andere hindernis op: Jopie!
Jopie is sinds Hans niet meer leeft ineens een stuk aanhankelijker geworden. Hij wil heel veel geaaid en geknuffeld worden en als je opstaat, vooral als IK opsta, dan komt hij slaperig uit zijn mandje voor knuffels. Eerst draait hij nog gezellig kopjesgevend en mauwend om mijn benen, maar als de aaien niet komen richt hij steeds hoger, hij kopt op zijn achterpoten met veel kracht tegen mijn benen op, en als ik dan nog niet doe wat hij verlangt dan staat daar dus heel handig dat kastje. Hij springt erop en klimt eenvoudig omhoog tot hij over mijn schouder hangt. Vier kilo Jopie.

IMG_8071
Nou, ga zo maar eens een boek lezen.
Ik neem dat boek wel mee naar bed, over liggen heb ik nog geen verontrustende artikelen gelezen.

Dit bericht werd geplaatst in katten, lezen, nieuws, sport en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

26 reacties op Wetenschappelijk bewezen

  1. L zegt:

    Men heeft zeker geconstateerd dat alle mensen die meer dan twee uur per dag zitten doodgaan?

  2. L zegt:

    Als ik ergens moe van wordt dan is het staan. Kan nooit goed zijn volgens mij.

  3. Rob Alberts zegt:

    Teveel in een verkeerde houding zitten kenmerkt mijn leven.
    Door een soort schommelkruk merk ik dat ik mijn rug ontlast.
    Maar om nu een huisdier op mijn schouder te nemen lijkt mij ook maar niets.
    Ach, ik zou meer naar buiten moeten gaan, lopend of fietsend.

    Vriendelijke groet,

  4. Irene zegt:

    Een kat in huis hebben verlengt niet alleen de levensduur maar ook de levenskwaliteit zo aanzienlijk dat daar geen enkele houding afbreuk aan kan doen.

  5. sjoerd zegt:

    Sporten is ook slecht voor de gezondheid… Dus wat moet je nou.

  6. Op advies van de manueel therapeut zit ik sinds een paar weken regelmatig even een kwartier, twintig minuten op een fitnessbal met een doorsnee van 75 cm doorsnee achter de pc. Typen gaat me dan nog niet echt goed af, maar muziek luisteren, filmpje kijken of hier en daar wat lezen, gaan me prima af. En intussen maar wiebelen … Of het voor mijn uiteindelijke leeftijd veel zal uitmaken, betwijfel ik, maar voor mijn rug is het een weldaad. 🙂

  7. Margo zegt:

    Dus er komen straks staanauto’s, staanfietsen en staanvliegtuigen? De vliegmaatschappijen zullen dat wel toejuichen!

  8. robypma zegt:

    Ook wij hebben eraan moeten geloven, sinds Willeke haar vermelding op het whiteboard (zie http://www.pinterest.com/pin/430867889324274591/). Inmiddels hebben we twee elektrisch verstelbare zit-sta-bureaus.

  9. Jetskefotografie zegt:

    Het lijkt me goed dat je eerst eens een grote bal gaat kopen waarop je kunt gaan zitten. En dan lekker met je heupen heen en weer wiebelen en dat kun je dan nauwelijks zitten noemen. Wat het lezen betreft zou ik een eReader aanschaffen, kun je prima mee rondlopen en lezen tegelijk. Rondlopen met vier kilo Jopie, daar kun je een draagdoek voor aanschaffen, net als de mensen in Afrika.
    Bij het eten mag je geen melk meer drinken want dat schijnt volgens een artikel in De Telegraaf ongezond te zijn, je wordt dan zeker geen 100 jaar.
    Vooral niet op bed gaan liggen, want volgens mijn wijlen moeder (dat zei ze als we wilden uitslapen): “Op bed gaan de meeste mensen dood”. Toen ik nog jong was vond ik dat een verontrustende uitspraak. Later als zuster heb ik pas begrepen hoe het werkelijk zat, de meeste mensen liggen op bed als ze sterven ….

    • aargh zegt:

      Zo’n (lege) bal moet ik nog ergens hebben. Ik ben er in het vorige huis bijna ruggelings de zoldertrap mee afgerold (de computer stond daar op zolder) omdat ik iets te enthousiast aan het wiebelen was, bleef op het nippertje tussen de trapleuningen hangen. Daarna heb ik hem maar opgeborgen.

  10. riakristelijn zegt:

    Die van mij staat er niet tussen zie ik, dat gaat nogal eens mis op de tablet, misschien moet ik erbij gaan staan als ik reageer 😉
    Was niets bijzonders hoor, ik sta ook niet graag, volgens mij krijg je er ook spataderen van 😉

  11. Margo zegt:

    Ik heb ook zo’n bal gehad, (heb ‘m nog) zij het een platte, maar wiebelen kon hij. Ik geloof er niet zo in. Ik heb het liefst een goede bureaustoel die in alle richtingen te verstellen is, en een voetenbankje om mijn benen op te leggen (een papierkrat voldoet prima!) En verder om het half uur even opstaan, rondje lopen, drinken, plassen, uit het raam kijken en verder werken.

  12. Thérèse zegt:

    Pluspunten: Ik heb een kat, ik wandel, ik ben geneigd snel op te springen als ik of iemand anders wat nodig heeft, de school is groot zodat ik binnenshuis ook veel loop en van dat soort dingen.
    Eén dingen heb ik tegen: breien of haken doe ik zittend. O jee… maar ik maak toch een goede kans om oud te worden. “Mensen, ga nu eens zitten”, zegt men vaak tegen mij. Dat was natuurlijk vóór dit onderzoek.

  13. Emigrant zegt:

    Ik zit altijd op ‘een soort schommelkruk’, de Swopper. Erg goed voor de rug,maar er zijn ook nog armen en benen. We zouden bolvormig moeten zijn.

  14. Emigrant zegt:

    Als je echt krakkemikkig wordt doet de prijs van de remedies er niet meer toe.

Geef een reactie

