Zwammen

Er lagen vandaag ebolazwammen te koop in de winkel. Tenminste, zoiets zag ik vanuit mijn ooghoek. Vandaag maar niet, dacht ik.
Ik ben niet eens teruggelopen om te kijken of dat er echt stond, natuurlijk stond dat er niet. Ik ben eraan gewend dat ik in vreemde winkels altijd wat verdwaasd loop rond te dolen, en het is ook geen verrassing meer dat ik af en toe rare dingen lees. Het is nooit officieel onderzocht maar ik heb waarschijnlijk last van een soort dyslexie. Ik lees eigenlijk te langzaam, (ga daardoor ook altijd hakkelen als ik moet voorlezen) en mijn hersens pikken dan uit pure stress hier en daar een letter waar ze dan zelf een min of meer logisch woord of een logische zin van maken. Dat levert vermakelijke dingen op, ik lees de gekste koppen in de krant. (Jullie moeten dus ook maar nooit boeken kopen die ik aanbeveel want ik verzin de helft van de inhoud zelf).

Maar er is meer aan de hand, behalve aan supermarktverdwazing en dyslexie lijd ik tegenwoordig ook aan een oogkwaal. Met als gevolg dat ik nog meer moet raden. Het betreft gelukkig maar één oog, zodat de linkerhelft van mijn gezichtsveld nog enigszins te vertrouwen is.
Het heeft even geduurd eer ik het in de gaten had, ik dacht in januari nog dat de opticien zich vergist had en modderde nog maar een tijdje door met een bril die niet werkte. Totdat ik dubbel begon te zien en  lichtgevende mistbollen rond iedere lantarenpaal zag. Staar!

IMG_7557

De koeienblik verkrijgt men door druppeltjes die de pupil vergroten

Via de opticien en de huisarts belandde ik bij de oogkliniek, en  daar werden mijn vermoedens door een arts werden bevestigd. Ik heb door wel vier verschillende apparaten gekeken die allemaal op een andere manier iets aan mijn ogen konden meten, met of zonder lampjes, prachtige spullen allemaal. Het laatste apparaat bepaalde wat voor lensje er in mijn oog moet na de operatie. Je kunt zelf gewoon kiezen wat je wilt, wil je een lens voor dichtbij of een lens voor veraf. Ben je gehecht aan je oude cilinder dan kun je die er gewoon weer bij krijgen. Dubbelfocus kan ook maar dat kost extra. Ik koos ervoor om een leesbril te blijven dragen zodat ik lekker zonder bril naar buiten kan. Ook wel zo handig voor het linkeroog want dat verandert voorlopig niet.
De orthoptiste die mij bij de laatste test hielp (ieder apparaat had zijn eigen personeel) gaf desgevraagd ook nog uitgebreid informatie over wat me bij de ingreep te wachten staat. Ik krijg druppeltjes voor verdoving, er wordt niet geprikt. En de oogleden worden opengehouden met een hulpmiddel, dat was iets waar ik me nog wel zorgen over maakte maar ik kan dus niet per ongeluk op het verkeerde moment knipperen.
Ze vergeleek de ooglens met een ui, dat had ik nou zelf nooit bedacht. Hij wordt laagje voor laagje afgepeld en als alles weg is krijg ik er een kunstlens in.
“En als het lensje erin komt dan ziet u eventjes allemaal kleuren, net als in een caleidoscoop, dat moet heel mooi zijn” zei de orthoptiste. “Aha, een soort bijna-dood-ervaring” ontglipte mij. Dat hoorde ze niet vaak.

Maar ik heb dus iets om mij op te verheugen, dat is leuk. Ik zal heel goed opletten als het moment daar is, jullie krijgen een verslag. Over een maandje ongeveer. Eerst nog maar even vakantie.

Dit bericht werd geplaatst in nieuws en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Zwammen

  1. riakristelijn zegt:

    Je vertelt het leuk, maar dat is hetnatuurlijk niet dat gepeuter in je ogen. Wat gek dat het maar 1 oog is, staar heb je toch meestal aan allebei? En ook erg vroeg, jong. Nu ja, ik verheug me op je verslag in elk geval 🙂
    Ook de bergen in?

    • aargh zegt:

      De huisarts vroeg ook al of ik soms eens een klap op mijn oog had gehad, dat kan een oorzaak zijn. Het zit in elk geval nu maar bij een oog.
      Wel ‘bergen’ in de vakantie, maar van een andere orde dan die van Joop. Het is een hardloopreis, we gaan lopen op mallorca, maar er kan daar ook erg mooi gewandeld worden.

  2. sjoerd zegt:

    Mijn vrouw is afgelopen jaar aan beide ogen aan staar geopereerd. Het is haar prima bevallen. De hele in greep duurt een kwartiertje en dan mag je weer naar huis.

  3. Thérèse zegt:

    Oei, zo leuk er over te kunnen schrijven, dat vind ik al heel knap. Met schrijven heb je kennelijk geen last. Verder zeg ik maar niks. Brrr….

  4. Yakyak zegt:

    Jezus joh, staar bij zo’n jonge blom!

  5. Dat afpellen van je ogen lijkt me ontzettend eng, maar gelukkig ken ik alleen maar ervaringsdeskundigen die zeggen dat het in feite niets voorstelt. Jij zult daar over een maandje vast op bloemrijke wijze verslag van doen. Maar geniet eerst maar lekker van jullie loop- en wandelvakantie, veel plezier!

  6. groninganus zegt:

    Moet zelf ook binnenkort naar de oogarts. Opticiën weigerde me een nieuwe bril aan te meten, omdat er “troebelingetjes “in mijn ene oog zaten.

  7. Rob Alberts zegt:

    Wat kan er tegenwoordig toch veel gerepareerd worden aan een lichaam.
    Sterkte met de ingreep!
    Vrolijke vakantiegroet,

  8. Hendrika zegt:

    Oef! Gelukkig dat je het tegenwoordig kunt laten repareren. Eerst maar lekker vakantie vieren – eerst het zoet, dan het zuur. Alvast sterkte hoor!

  9. Margo zegt:

    Ik krijg het Spaans benauwd bij je ‘afpel’ verhaal en dat is echt niet omdat ik in Spanje ben nu, en het inderdaad warm is. Hopelijk zie je na de ingreep weer beter dan ooit! Succes, sterkte en fijne vakantie!

  10. Jetskefotografie zegt:

    In een flits wat anders lezen in de kop dat herken ik wel, als je verder leest kom je er vanzelf achter dat de kop niet klopt, wat je in gedachten had. 😉
    Welkom bij de jongere oudere, je hoort qua leeftijd in ieder geval bij die groep die aan staar geopereerd gaat worden. Het is overigens mijn vakgebied, het voorbereiden, dus druppelen en de nazorg doen wij op onze afdeling. Ik kijk uit naar je verhaal hoe het je is vergaan.

  11. Ravi zegt:

    Ik denk altijd graag dat je hersenen woorden invullen die om een of andere reden meer prominent opgeslagen liggen, ongeacht wat voor onzin dat oplevert. Zo lees ik al tig keer bij een bushokjesreclame ‘ik wil een man die me op mijn nummer zet’ terwijl er ‘ik wil een man die mij op nummer één zet’ staat. Hihi. Veel leuker, die foute versies. 🙂

    Maar staar, dat vind ik nog best wel wat. Het klinkt alsof ze het tegenwoordig in tien minuutjes piepen – even pellen, caleidoscoopje, en lekker weer naar huis. Wat knap! Toch wens ik je heel veel succes! Ik ben nieuwsgierig naar je ervaringen…

Geef een reactie

