Pluk de dood

Vlinders zijn wel zo’n beetje de kleurigste teerste wezentjes die we kennen, geschikt voor verhaaltjes, liedjes, ballet of lichtvoetige beeldspraak. Altijd lieflijk, dronken van de zon en de nectar, argeloos, te goed voor de wereld, ja toch?
Maar we weten beter. Ik tenminste wel, leer mij de vlinders kennen.
Om te beginnen zijn ze helemaal niet zo teer en zo argeloos als ze lijken. Het verbaast me elke keer weer hoe de meeste toch uit de klauwen van Jopie weten te blijven. Sommige vlinders vliegen duizenden kilometers per jaar, en tot wel 50 km. per uur. Tegen de wind in als het moet, niks teer.

Ze fladderen ook niet zomaar wat, ze gaan heel gericht op hun doel af want ze ruiken als de beste, met hun antennes, binnenstebuiten gekeerde neuzen als het ware, bespeuren ze soortgenoten van het andere geslacht op kilometers afstand. Voedsel ook, zoals bloemen, maar veel vlinders zitten net zo lief op rottend fruit als op een geurige bloem. Onlangs legde ik wat pruimen buiten die voor menselijke consumptie niet meer zo geschikt waren. Binnen de kortste keren hadden de vlinders ze in de gaten. Na enkele dagen was er van een van de pruimen alleen nog de pit over, met dat iele tongetje hadden de Atalanta’s gewoon al het vruchtvlees eromheen weggegeten. Ik legde een paar nieuwe pruimen neer en zodra die lekker begonnen te rotten kwamen er nu gehakkelde aurelia’s op zitten snoepen. Vandaag snapte ik weer een bont zandoogje.

IMG_7351Maar het menu van de vlinder is nog gevarieerder dan ik dacht. Gisteren zag ik in de houtsnippers een landkaartje zitten. Bruine vlinders zitten vaker te rusten in de snippers want daar vallen ze bijna niet op als ze stil zitten. Maar deze zat niet stil, en het viel me op dat er ook een heleboel vliegen zaten. Er lag een dode muis, en de vlinder lebberde eraan. Vlinders eten bedorven muizen, had u dat ooit gedacht?

Ik heb de muis, die al aardig begon te stinken, op de komposthoop gegooid voordat ik op het idee kwam om een foto te maken, u moet me maar geloven.

Dit bericht werd geplaatst in natuur, tuin, vies en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Pluk de dood

  1. fialas zegt:

    M. zei laatst dat hij ontzet was toen hij een beeldschoon tenger meisje haar tanden zag zetten in een rauwe biefstuk. Ze moest wel, haar mes was bot, zei ze.

  2. Jetskefotografie zegt:

    Jammer dat je er geen foto van hebt. Maar ja om nu met je camera boven een stinkende muis te hangen. Nee, ik wist het niet dat ze bedorven muizen ook lekker vonden. Het is uiteraard wel een welkome afwisseling op al dat rottend fruit.

  3. sjoerd zegt:

    Ze eten dus alles wat rot is…

  4. riakristelijn zegt:

    Hier zijn het lieveheersbeestjes die pruimen eten, ook al hangen ze nog in de boom. Vlinders zie ik veel minder dan vorig jaar heb ik het idee.

  5. Bij het snoepen van zo’n rottende pruim kan ik me nog wel iets voorstellen – mooie foto heb je daarvan gemaakt – maar een vlinder snoepend van een dode muis … Nee, dat gaat mijn voorstellingsvermogen te boven. Eigenlijk zijn (sommige) vlinders dus omnivoren, weer wat geleerd.

  6. Thérèse zegt:

    Nee, dát had ik nu nooit van vlinders gedacht. Wat een viezerikken! Maar ik wist ook al niet dat ze zo hard konden vliegen en zo fantastisch konden ruiken. Het zijn dus tóch wondertjes der natuur. En ik vind ze nog steeds heel mooi!

  7. groninganus zegt:

    Vraag me nu af: had die muis niet eerst pruim zitten eten? Ja, het moet wel een gevulde muis geweest zijn. 🙂

  8. Irene zegt:

    Als je wil weten hoe erg vlinders kunnen zijn, lees dan Perdido Street Station. En in Eric of het Klein Insectenboek komen ze ook niet sympathiek over als ik me goed herinner.

    • aargh zegt:

      Nu moet ik het toch voor ze opnemen, vlinders verzinnen zulke rare verhalen niet hoor. De vlinder bij Eric is vooral verliefd en hij moet ‘klompjes’ honing verzamelen van zijn schoonvader. Schoonvader! Nou vraag ik je.

  9. Emigrant zegt:

    Libellen zijn nog ergere schoften: die doen zich tegoed aan nog levende dieren.

    • aargh zegt:

      Is dat zo? Ik weet wel dat mannetjeslibellen na de daad hun partner soms zo gewelddadig in de houdgreep houden om bevruchting door een soortgenoot te voorkomen, dat ze de kop van hun geliefde kapotknijpen. Ook niet echt fijn.

  10. Margo zegt:

    Een ontluisterend logje dit!

Geef een reactie

