De Alpen dit jaar

Meestal gaan wij zo rond de tweede week van juni op vakantie. Het is dan overal nog lekker rustig, de campings zijn schoon en leeg maar wel al (net) open, en het is nog niet al te warm. Als je in de bergen wandelt is dat heel plezierig, op kou kun je je kleden maar warmte moet je gewoon verdragen.
Het gevolg van het feit dat we altijd rond diezelfde periode weggaan is dat we de natuur ook steeds in hetzelfde stadium zien. Als je hoog bent, net onder de sneeuwgrens, zie je tere bolgewasjes in bloei komen en de takken van de taaie heesters die daar groeien zijn vaak nog kaal. Iets verder naar beneden zie je al wat meer groen en kom je bloeiende gentianen tegen en nog allerlei andere leuke plantjes, maar wel elk jaar dezelfde. Zo heb ik mij jarenlang afgevraagd wat de plant met de enorme bossen hosta-achtige bladeren nou voor ding was, op warme hellingen zagen we hem soms al doorgeschoten in knop staan maar bloemen kregen we nooit te zien. Nu weet ik het, het is gele gentiaan, en die lijkt in niets op het bekende blauwe broertje.

 IMG_7082Dit jaar is het anders, we hebben we een warme winter gehad en dat is te zien. Er ligt duidelijk minder sneeuw dan andere jaren (dat is soms erg lastig want die sneeuw maakt handige bruggen over smeltwaterbeken zodat je kunt oversteken, maar dat was nu vaak gevaarlijk doordat er gaten in de sneeuwlaag vielen, terwijl de houten bruggen die aan het begin van de zomer voor wandelaars worden neergelegd  er soms nog niet waren). Maar voor de rest leek het dit jaar ook alsof we een paar weken later in het seizoen zaten, overal zo veel bloemen! Ik heb in de bergen nog nooit zo’n weelde aan bloemen gezien, het was af en toe alsof we door zorgvuldig aangelegde wilde bloementuinen liepen. En tussen al die bloemen fladderden vlinders in alle kleuren, en alles geurde, paradijselijk!

IMG_6697

 

IMG_6645Maar als je maar hoog genoeg komt kun je toch weer gewoon lekker door de kale woestenij lopen, dat is tenslotte een van de redenen waarom een mens de bergen in gaat.

Ik heb 914 foto’s, het is me nog niet gelukt om ze allemaal echt te bekijken, hier dus maar een snelle greep. Het was weer mooi.


IMG_6760

IMG_6972

IMG_6982

Dit bericht werd geplaatst in natuur, vakantie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

21 reacties op De Alpen dit jaar

  1. Thérèse zegt:

    Wat leuk dat je dit jaar extra genoten hebt. Wat geweldig zulke bloeiende velden. Geniet nog maar lekker na met al die foto’s te bekijken!!

  2. Irene zegt:

    Ha, koel en eenzaam. Goed.

  3. Rob Alberts zegt:

    Ook een veranderende natuur heeft haar schoonheid.
    Leuke foto’s!
    Vriendelijke groet,

  4. riakristelijn zegt:

    Fijn dat je genoten hebt, en heel weer thuis bent.
    Daar net als hier dus, alles een week of wat vroeger. Er komen toch mog wel wat foto,s?

    • aargh zegt:

      Die foto’s, ik vind het wat hoor, het zijn er gewoon teveel. Misschien ga ik er nog eens in grasduinen als het een dag regent. Gelukkig maakt P altijd een selectie voor een fotoboek, dat is wel erg leuk om in te bladeren.

  5. fairlytrue zegt:

    Leuk dat dit jaar alles zo veel vroeger is. Die foto’s dat is inderdaad bij thuiskomst een verwerkingsprobleem. Ik heb er ook weer veel te veel. En fotoboeken maken, dat roep ik ieder jaar, maar komt er steeds niet van.

  6. Het moet een feestje geweest zijn om een tijdlang in die kleurrijke bloemenpracht tussen de omringende bergen rond te kunnen dolen.
    De laatste drie foto’s van die berglandschappen vind ik prachtig, jammer dat de laatste foto niet in het groot te zien is.

  7. sjoerd zegt:

    Dat is dus mooi meegenomen zo’n vroeg voorjaar. Dan heb je in ieder geval wat extra’s om te bekijken.

  8. fairlytrue zegt:

    Waar zaten jullie eigenlijk? Welk land, welk gebied? Lekker ruig, dan vond ik in Griekenland ook zo mooi.

    • aargh zegt:

      In Frankrijk, in het Parc national des Ecrins. Een prachtig gebied. Drie jaar geleden zijn we er weg geregend, daarom nog maar eens teruggegaan en dat was zeer de moeite waard.

  9. sjoerd zegt:

    Even off topic, ik was er ook al jaren naar op zoek en heb ze uiteindelijk gekocht bij Hornbach…
    Als je meer info wilt stuur ik je dat wel toe.

  10. Emigrant zegt:

    Wunderbar! Ik geniet ook van de mossen en de steenetende plantjes.

    • aargh zegt:

      Ja stenen, water, mos en wat taai klein spul, ik heb daar altijd het gevoel dat ik door een soort oerlandschap loop, je kunt er de hele mensheid even wegdenken. Het is altijd weer een geruststellend idee dat er nog zulke plekken zijn op aarde.

  11. Anoniem zegt:

    Mooi hoor. Ik vind die grote aantallen foto’s wel handig altijd omdat je een reis bijna kan herbeleven. Ik zit nou trouwens in een Turks wintersport hotel in Erzurum. Hier zijn winters lang en streng, weinig bloemen nog.

  12. Jetskefotografie zegt:

    Wat een prachtige natuur, getuige je serie.
    De grote foto’s zijn mooi.
    Wat zit Lorelei daar mooi op de rotsen.

Geef een reactie

