Leven en dood

De kinderen in de buurt hebben vakantie, en er wordt wat afgespeeld buiten. De buurmeisjes waren altijd prinsessen maar sinds de oudste op paardrijles zit draven ze de hele dag door het gras, een met een touw om,  een ander erachter. Ze briesen en hinniken dat het een aard heeft. De achterbuurkinderen staan de hele dag te joelen op de trampoline, daar zijn ook vaak vriendinnetjes. Vandaag doen ze een ingewikkelder spel en er is er natuurlijk weer eentje die precies vertelt wat er gebeuren moet. Jij was het kind en jij was de baby en ik was de moeder. En jij zei…. (en dat herhaalt het andere kind dan braaf).
Maar ineens hebben ze andere rollen. Ik weet niet of ze paarden of kinderen of grote mensen zijn maar het bazige meisje zegt: En toen zei jij: nu wil ik seksen. Een klein meisje herhaalt braaf ” nu wil ik seksen”.
-Weet je wat dat is? Dan doet de man zijn piemel in de plasser van de vrouw.
-En dan komt er een baby! Roept het vriendinnetje.
De wijsneus legt het even beter uit:
-Het zaadje komt uit de piemel van de man in de plasser van de vrouw, en dan gaat het mengen met het zaadje van de vrouw en dan wordt het een eitje.
-Ik weet wat een zaadje is, zegt het vriendinnetje. Dat is een soort kikkervisje.
-Soms heb je ook twee moeders. Dan trouwen twee vrouwen, dat heet lesbisch. Ik heb vier tantes en twee ooms, want mijn ene tante is lesbisch.
-Ik heb geen tante want die is dood, zegt het kleine meisje.
-Heb je dan wel een oom?
Het laatste antwoord heb ik niet gehoord. De vader van een van de meisjes kwam naar buiten.
-Komen jullie even insmeren? We gaan naar het park.

Ik blijf lekker hier, uitkijkend over mijn eigen wildernisje.
IMG_5940
In het park is het bevrijdingsfestival. Er is ook een kinderveld waar je op torens van kratten kan klimmen en zo. Zo langzamerhand zijn alle kinderen naar het park vertrokken en het wordt stil. De wind staat de andere kant uit, ik hoor de muziek maar zachtjes. De wind waait door de bladeren van de bomen achter het huis, dat geeft een aangenaam geruis, en er zingen vogels. Af en toe wordt de stilte even doorbroken door een voorbij vliegende pop-artiest en daarna lijkt het nog stiller.
Een mooie vredige 5-mei dag.

IMG_5942

Dit bericht werd geplaatst in de jeugd van tegenwoordig, groningen, mensen, stadspark, tuin, vakantie. Bookmark de permalink .

12 reacties op Leven en dood

  1. lien zegt:

    O, was dat een popartiest. Bij ons vloog hij ook rondjes aan het einde van de middag. Fijne dag was het hè? En heerlijk weer. Leuk om gesprekken tussen kinderen af te luisteren, zo kom je nog eens iets aan de weet…

  2. Mijn Bevrijdingsdag was zo mogelijk nog vrediger en zeker rustiger met alleen wat waterjuffers en een enkele kwakende kikkers om me heen. Zelfs van overvliegende popartiesten had ik geen last. Het was een heerlijke dag. En dat was het!

  3. sjoerd zegt:

    Met zo’n kinderen heb je geen ouders meer nodig….

  4. riakristelijn zegt:

    Hier ging het ongeveer net als bij jou, eerst met kinderstemmen en later de rust. Ik vond het een fijne dag.

  5. groninganus zegt:

    Ik weet niet hoe je dat Bevrijdingsfestival nu om 22.00-22.30 vindt, maar mijn huis (op 2,5 kilometer hemelsbreed) staat af en toe op zijn grondvesten te trillen. Vind het wel wat ver gaan, eigenlijk.

    • aargh zegt:

      Ja de muziek is harder en de wind is gedraaid van zuidwest naar zuidoost. Pech voor ons, boffen voor de bewoners aan de andere kant van het Stadspark.

  6. Margo zegt:

    Ik heb helemaal niets gemerkt van festiviteiten. Ik dacht er s avonds bij het journaal pas aan dat het 5 mei was. Het was een heerlijke dag!!

  7. Jetskefotografie zegt:

    En heb je nog wat nieuws gehoord van de kinderen? Wat zijn ze toch vroeg wijs tegenwoordig.
    De rust op Bevrijdingsdag was goed om stil te staan bij ….

  8. Laurent zegt:

    Wat een gesprekken zeg tussen die kinderen daar 🙂

  9. Thérèse zegt:

    Wij hebben, geloof ik, helemaal niks gemerkt van 5 mei. Wat een vroegwijze kinderen, hè? Jammer dat ze opeens weg moesten…

  10. Margo zegt:

    Hou je zomerreces? 🙂

Geef een reactie

