Dwalen

De laatste tijd hadden wandelaars in deze omgeving ons regelmatig kunnen tegenkomen, blijmoedig dwalend door soppig landschap in alweer een regen- of onweersbui. Het is gek, wij, stoere wandelaars die verleden jaar nog te voet moeiteloos Noord-Schotland doorkruisten, daarbij nooit de weg kwijt rakend zelfs al waren er helemaal geen paden of andere orientatiepunten, wij raken tegenwoordig hier in ons overbewegwijzerde land serieus de weg kwijt.

Zo liepen we al eens op een avondwandeling per ongeluk helemaal de verkeerde kant uit vanuit Roderwolde, waardoor we veel later in het pikkerdonker als twee verzopen katten in Leek terecht kwamen (waar gelukkig binnen vijf minuten een bus naar Groningen vertrok). En toen we verleden week wilden gaan trailrunnen in de buurt van Appelscha (lekker makkelijk langs een paaltjesroute) waren we binnen de kortste keren de paaltjes kwijt. Op de Dwingeloose heide bleken er sinds ons laatste bezoek vanuit Hoogeveen paden verdwenen of andere bijgekomen te zijn of we wisten het gewoon minder goed dan we dachten maar geloof me, midden op zo’n heide heb je bij donker weer geen idee meer welke kant je uitloopt. Uiteraard regende het weer pijpestelen.IMG_5934

Deze week gingen we ten slotte nog even een avondloopje doen in Roden, van de donkere wolken boven dat gebied trokken wij ons al niks meer aan want nat worden went op den duur (en je slaapt er heerlijk van). Het paadje dat ik thuis op de kaart had gevonden richting Lieveren bleek weer eens volkomen onzichtbaar te worden in een fraai weidegebied waar het kliedernatte gras bijna kniehoog stond. In het moerassige bos erachter verzonnen we maar zo’n beetje onze eigen paadjes zodat we op goed geluk uiteindelijk toch wel in Lieveren uitkwamen alwaar ik op een nat bankje in de regen ben gaan zitten om mijn sokken uit te wringen. Waarna wij ons weer vol goede moed in de prut stortten op zoek naar de brug over het Groote Diep dat daar stroomt.

Thuisgekomen zei ik tegen P: zo gaat het niet meer, ik wil zo’n GPS-ding.

Zo gezegd zo gedaan, dat ding is er nu dus, ik ben het aan het bestuderen en dat valt allemaal niet mee. Het eerste wat ik zo’n beetje heb gedaan is het ‘waypoint ’ op het adres van de winkel wissen, wat niet helemaal ging zoals bedoeld, het hele openingsmenu van het apparaat was ook meteen verdwenen. Ook na aan en uitzetten. Het enige dat er nog stond was zo’n plaatje met een sleutel, je weet wel, voor de instellingen. Gelukkig vond ik daar een optie om de fabrieksinstellingen weer terug te zetten.

Voorlopig zal ik nog wel even verdwalen. In het echt of op het apparaat.

Dit bericht werd geplaatst in avontuur, groningen, hardlopen, natuur. Bookmark de permalink .

27 reacties op Dwalen

  1. ria zegt:

    Haha, wat een frisse foto 🙂
    Ik ben benieuwd of je je nieuwe apparaat aan de praat krijgt…

  2. Thérèse zegt:

    Hoe kan dat nu? Het heeft de laatste tijd toch weinig geregend? En ja, dat je kwijt loopt, is voor mij heel gewoon, maar dat het jullie eerst niet gebeurde, is wel wonderlijk. En wat is eigenlijk een GPS-ding? En misschien kan je ook zo’n petje kopen; geeft misschien een iets minder koud gevoel. Ach ach, ik wandel graag, maar niet zoals jullie, hoor! Soppen en nat worden en verdwalen, ach arme….

    • aargh zegt:

      Weinig geregend?? Het sopt hier dat het een aard heeft! En petjes daar houd ik niet zo van maar als het echt nodig is heb ik altijd nog een buff met klep. Een GPS-ding is om nooit meer de weg kwijt te raken, het lijkt op een mobieltje maar dan dikker. Een soort TomTom dus. Dat we de weg kwijt raken is omdat onze actieradius wat groter is dan vroeger, door het hardlopen. Dan beland je op onbekend terrein. We doen dat allemaal voor onze lol hoor 😀

  3. groninganus zegt:

    Er zou eens een camerateam met jullie mee moeten gaan door die eeuwige regenswampwoudmoerassen van Nederland. Levert vast een leuke docu op.

    Over het nachtelijk verdwalen op een immens heideveld staat er een aardige scène in ‘Folmers en zijne tijdgenooten, een Drentse novelle’ door H. Tillema (ca. 1850)..

    • aargh zegt:

      En geen sterren ook? Dat is het lastigste inderdaad, als het echt bewolkt is.
      En een camerateam, mmm, aardig idee, zouden er trailrunnende cameralieden zijn?

  4. Heel wijs om zo’n GPS-ding aan te schaffen, nu er alleen nog mee leren werken …
    Ik ben ooit eens verdwaald bij de Kale Duinen bij Appelscha. Terwijl het steeds mistiger werd, vond ik met meer geluk dan wijsheid een herkenningspunt. En daar was ik op dat moment hard aan toe ook, want ik had het niks te ruim meer …

    • aargh zegt:

      Ja daar lopen allemaal van die kleine onduidelijke paadjes die alle kanten uit draaien, daar kun je aardig van in de war raken. Echt een perfecte GPS-plek 🙂

  5. Mies zegt:

    Ik wil ook zo’n ding, voor het Geocachen, is echt een aan te raden hobby.
    Ook daar maak je gebruik van waypoints.. Verslavend!

  6. sjoerd zegt:

    Ik bezit een ingebouwd kompasje in m,ijn hoofd, dat is wel zo handig als je ergens in the middle of nowhere staat. Maar ik geef toe dat met het stijgen de jaren het kompas een beetje na begint te laten.

    • aargh zegt:

      En het werkt niet bij slecht weer, reken daar maar op. P kan desnoods navigeren op de sterren maar dan moet het wel helder zijn. En als je het terrein niet kent en ergens voor water of een andere hindernis komt te staan ben je met een kompas ook niet geholpen.

  7. Rob zegt:

    Ik vertrouw liever op mijn natuurlijke richtingsgevoel.

    Al kan ik ook wel genieten van gadgets.

    Wandelvriendelijke groet,

  8. Hendrika zegt:

    Dat verdwalen heeft wel wat, toch?!

  9. EJee zegt:

    Als je geen zin hebt om dure kaarten aan te schaffen voor je GPS en je wilt ook geen illegaal materiaal downloaden dan is deze site een uitkomst: http://openmtbmap.org/ want hier heeft iemand Open Streetmap kaarten eenvoudig installeerbaar beschikbaar gemaakt.

    • aargh zegt:

      we hadden al iets dergelijks gevonden, Open Maps van Garmin, maar ik denk dat we die niet nodig hebben, er zit een 1 op 100.000 kaart van Europa op het toestel en voor de Benelux hebben we al een topografische kaart.

      • EJee zegt:

        Ik zou nooit wandelen op 1:100.000. Doen jullie dat? Dat is toch een autokaart?
        De Open Maps van Garmin zijn dezelfde kaarten als die van de website die ik noemde. Het handige van de website is dat er een installer bij zit. Dat maakt het veel makkelijker om de kaarten ook echt te kunnen gaan gebruiken.

        • aargh zegt:

          Voorlopig hebben we genoeg aan die topografische Benelux kaart, die andere is een extraatje. Maar ik ben onder de indruk van de weergave van de Alpen op die 100.000 kaart. Er staan weliswaar weinig paden op maar wel heel secuur het landschap, de hoogtelijnen, als ik er een wandelkaart naast leg zie ik in dat opzicht geen verschil.
          Ik moet nu eerst maar eens leren om het ding te gebruiken voor ik nog meer ga downloaden. Komt wel goed hoor, er is een hoop informatie te vinden.

  10. Margo zegt:

    Bij mij ontbreekt ieder richtingsgevoel en Ik verdwaal overal, zelfs in grote gebouwen. GPS is mijn redding. Maar de moderne electronica is niet echt gebruikersvriendelijk, ja als je het allemaal weet is het fijn, maar voor je de weg in een apparaat kent … zou daar geen gps voor zijn? 🙂

  11. Rob Ypma zegt:

    Heel modern allemaal: GPS. Doet me denken aan de TomTom die ik van mijn ouders kreeg. De eerste rit naar vreemd gebied leidde ertoe dat ik hopeloos gestrand raakte. Na een kwartier dolen vond ik de weg terug en het bord: “Zet uw TomTom uit”. Om goed te verdwalen moet je het professioneel aanpakken!

  12. Emigrant zegt:

    Je loopt met zo’n ding wel het risico dat je met een lege accu verdwaalt op de Mookerhei.

    • aargh zegt:

      Dat is een van de eerste dingen die ik heb uitgezocht: hoe zie ik hoe vol de batterij nog is. Maar het valt mee hoe lang je ermee doet, ik loop er nu een halve dag mee te klieren maar hij zit nog zo goed als vol. Maar naar de Mookerhei zal ik voor alle zekerheid vers opgeladen batterijen meenemen. 🙂

  13. Jetskefotografie zegt:

    Ik moet er niet aandenken in de regen en dan ook nog een grote kans op verdwalen. Jullie zijn echte bikkels.
    GPS geval lijkt me handig als je weet hoe het werkt …..

Geef een reactie

