Rozenmontag in Marburg

Ik wist eigenlijk niet dat men in Marburg aan carnaval deed, tot vandaag was er ook niets van te merken maar vanmorgen bleek ineens de lift naar de Oberstadt niet te werken, dat heb ik hier nog nooit meegemaakt. En bij de bakker lagen in de broodjesmanden stapels Berliner bollen hoog opgetast, maar er was nergens een normaal  meergranenbolletje te bespeuren.

IMG_5588In de straten rondom de markt was het stil, hier en daar liepen mensen wat ongemakkelijk met een politiepet op, of een jagershoedje of een roze cowboyhoed. Het feest was nog niet echt op gang zo te zien.
Toen ik later nog maar even naar de supermarkt liep waar ze gelukkig altijd normaal brood verkopen was er al iets meer kleurig volk te bespeuren. IMG_5533Maar tegen tweeën hoorde ik geluiden die van een heuse optocht afkomstig moesten zijn en toen ben ik toch maar weer even naar buiten gegaan, met mijn gele broek aan maar zonder hoofdbedekking.

IMG_5542 IMG_5548De optocht was een beetje anders dan ik gewend ben, er was blaasmuziek en stonden wat verklede mensen op niet al te grote wagens die heel veel snoep strooiden. De toeschouwers hadden zich daarop voorbereid, kinderen waren allemaal voorzien van een plastic zak of een tas.

IMG_5549 IMG_5545 Het einde van de optocht vond ik het mooist, een hele batterij veegwagens in verschillende maten voerde een indrukwekkend ballet uit samen met mannen met bezems, ze  gingen op efficiënte wijze strooisellaag van scherven, vertrapt snoep, plastic bekers en ander afval te lijf, achter deze laatste groep zag de straat er weer onberispelijk uit.IMG_5557IMG_5560

Terwijl alles nog in volle gang was heb ik de kans gegrepen om het oude centrum   van Marburg eens compleet uitgestorven te zien.  (De optocht gaat om de berg heen, de stad en het kasteel liggen erop). Die gelegenheid krijg je niet vaak.

IMG_5565 IMG_5570

Toen ik, na nog een wandelingetje door het bos achter het kasteel, weer naar beneden liep was de optocht afgelopen. Er liepen nu wel wat verklede mensen door het centrum maar het was een dooie boel want wegens rosenmontag was er veel dicht. Alleen in de straat met de meeste cafe’s stond wat volk buiten

IMG_5587IMG_5589Ik begin te vrezen dat het echte feest vanavond gaat losbarsten, zo tegen de tijd dat ik naar bed ga.

Dit bericht werd geplaatst in feest, vakantie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Rozenmontag in Marburg

  1. fialas zegt:

    in mijn dorp liep een bataljon tieners in de optocht mee, verkleed als drankfles met een stevige stop erop, wij vinden het NIX, riepen ze kwaad. Wat keurig daar in Marburg, bij ons ligt de rotzooi er volgende week nog.

    • aargh zegt:

      Nou ja, keurig, de stoep lag dus wel helemaal vol scherven. Het leek haast alsof er ook van die kleine Schnapsflesjes gestrooid waren. Maar aan confetti of serpentines doet men hier niet.

  2. Rob zegt:

    Scherven als confetti lijkt mij waardeloos om door heen te fietsen!
    Ik lees graag hoe het met de nachtrust afloopt.
    Meefeesten is misschien de beste optie?

    Vriendelijke groet,

  3. Emigrant zegt:

    Ah, jij bent in Marburg, ik ook. Maar van Rosenmontag heb ik niets gemerkt, omdat ik vandaag helemaal niet in de binnenstad ben geweest. Het is Semesterferien, de meeste studenten zijn weg en het feest zal dus wel beperkt blijven. Tenslotte is Marburg protestants, laten we dat niet vergeten!

  4. sjoerd zegt:

    Hier is de optocht ook altijd op maandag. En ook hier is er dan geen winkel open, behalve appie natuurlijk….

  5. ria zegt:

    Je hebt er toch een leuk verslag van gemaakt met de foto’s! Ach ja een keer per jaar… hier geen carnaval gelukkig 😉

  6. Ximaar zegt:

    Een mooi verslag. Ik ben een paar keer in Marburg geweest en vind het qua opzet een interessante stad. Dwz alles rond, op en tussen de heuvels. Maar dat komt omdat het in mijn omgeving allemaal vlak is. Schwäbisch Hall vond ik daarom ook prachtig en de mensen die er wonen vinden het maar gewoon.

    Hier ter stede worden van die straatveegmachines geproduceerdt en dat moeten we weten ook. Als er iets gevierd is, dan rijden 5 minuten na afloop die lawaaimakers al in grote kuddes door de stad. Met een legertje mensen er omheen die rommel van de plekken halen waar zo’n machine niet kan komen. Het werkt wel. Als er niets ligt, dan wordt er ook niets bijgedumpt. Maar als je nog even nageniet op een terras, dan komt deze schoonmaakdrift wel over als iemand die op zijn verjaardag demonstratief het licht uit doet en zegt “Ik ga naar bed!!”

  7. Ik ben toch zo blij dat die hele kouwe carnavalsdrukte aan ons voorbij gaat …

  8. fairlytrue zegt:

    Dat snoep, dat hoort er in Slovenie ook bij. Een soort Sint Maarten maar dan zonder lampions. Wij hier in Europa moesten ons maar verre houden van feesten als Carnaval, vind ik. Dat hoort bij Zuid Amerika, die temperatuur en temperament. Hier heeft het al gauw iets treurigs. Vooral als het nog eens guur weer is.

  9. Jetskefotografie zegt:

    Was je bewust daar in het carnavalweekend of per ongeluk.
    Dat is dus met recht de bezemploeg. De Duitse Gründlichkeit duldt geen rotzooi op de straat. 😉

  10. Thérèse zegt:

    Ja, een beetje raar carnaval zo. Maar je hebt het wel boeiend verteld. Ik ben benieuwd hoe het vannacht gegaan is. Doet je dochter er nog aan mee of haar collega’s?

  11. Emigrant zegt:

    Had je nog meegedaan met de Lahntallauf?

    • aargh zegt:

      Jazeker, startnummer 1188, makkelijk te onthouden. Was leuk, een gemoedelijk loopje en we hadden die dag schitterend weer. Wat ik alleen raar vond: hardlopers doen in Duitsland blijkbaar niet aan ordelijk inhalen links en langzaam verkeer rechts, dat treuzelt maar over de hele breedte van het pad of haalt aan alle kanten in. Een rommeltje! Gelukkig geen valpartijen.

  12. Emigrant zegt:

    Het lijken wel fietsers dus.

Geef een reactie

