Station Almelo

Mocht u rondlopen met het idee om een roman te schrijven van de deprimerende soort, of bijvoorbeeld zo’n troosteloos moordverhaal a la Wallander, dan zou u dat heel goed kunnen situeren rond Station Almelo. Dat is een intens treurig oord waar je alleen komt om het zo snel mogelijk te verlaten. 

IMG_5525Ik was er veel te vroeg.  De reis naar Maastricht verleden week had zowel heen als terug maar liefst anderhalf uur langer geduurd dan de bedoeling was, met als gevolg dat ik nu weer even geen risico’s durf te nemen,  mijn overstap in Zwolle was nogal krap en ik wilde niet de trein naar Berlijn missen. Naar Hannover in mijn geval, maar dat was dus de trein richting Berlijn van 14.45
Deze keer verliep alles natuurlijk vlekkeloos, zodoende was ik  al om twee uur in Almelo. Bij aankomst  ging ik eerst maar eens op zoek naar de stationshal voor wat verpozing. Ik moest ook plassen want in de trein van Zwolle naar Almelo had iemand het toilet langdurig bezet gehouden, maar het economische muntentoilet zonder personeel in de stationshal was afgesloten. Gelukkig mocht ik in de kebabzaak buiten het station naar de wc,  het rook daar nogal naar urine  en de vloer oogde verdacht zodat ik mij gedwongen zag de rugzak op te houden,  ook kon de deur niet op slot dus heel comfortabel was het allemaal niet maar het luchtte op en ik hoefde niets te betalen.
Daarna had ik alle tijd om de stationshal nog eens goed te bekijken.IMG_5522

Het was er vooral leeg,  iedereen die binnenkwam liep meteen door naar het perron. De loketten zijn niet meer in gebruik, achter de ramen is het leeg. In de hal  staan twee kaartautomaten die – althans op dat moment- niet goed werkten en verder zijn er een aantal betonblokken waar je op kan zitten.  De hal heeft een U vorm, in de galmende ruimte om de hoek stond een zwerver te schreeuwen. Een vrouw kwam  het station binnen en probeerde wanhopig om iets van de kaartautomaten gedaan te krijgen maar beide automaten weigerden. Geen levende ziel om iets aan te vragen. Even later werd wel per omroepinstallatie bevestigd dat het niet mogelijk was om bij de automaten een bestelling op te halen.  

Tot zover de treurigheid. Gelukkig zijn er ook nog wat  positieve puntjes te melden. Mocht U in Almelo als gevolg van bijv. een weigerachtige kaartautomaat een hartaanval krijgen dan hangt er een frisse defibrillator aan de wand. (ik hoop wel dat die dan werkt. En dat er NS-personeel aanwezig is.)

IMG_5523En nog leuker: iemand legt er soms op een van de betonblokken oude boeken neer voor de liefhebber. Ik heb het vierde boek van links (‘Rites of passage’ van Golding) meegenomen.

IMG_5524

Ook heel goed: op het perron is een kiosk met warme koffie.

Dit bericht werd geplaatst in eng, lezen, reizen. Bookmark de permalink .

13 reacties op Station Almelo

  1. Mies zegt:

    Zo vaak overgestapt, ook op de trein naar Hannover. Ondanks de treurigheid begon het vakantiegevoel daar, en kon ik me verheugen op een leuk weekend in een leuke stad. Ik moet er nodig weer eens heen. Wat deed je in Hannover?

  2. Irene zegt:

    O goed boek. Heb je zelf ook nog iets achtergelaten?

    • aargh zegt:

      Andere keer. Ik vind het een prima systeem maar ik had zelf alleen een boek van Dürrenmatt bij me waar ik net in begonnen ben en dat ook terug moet naar de bibliotheek.

  3. Thérèse zegt:

    Jazeker, dat is een treurige plaats en dat nog wel in de stad van Herman Finkers. Alleen die boeken vrolijken het opvallend nog net even op.
    In ieder geval ben je nu gezellig bij je dochter. Heb veel plezier samen!

  4. lien zegt:

    Oh, die mensloosheid op stations… Ik denk dat dit niet lang kan duren. En die leegte en dat op klaarlichte dag! ’s Avonds laat vind ik het altijd sinister op bepaalde stations maar overdag is het overal altijd druk. Behalve op station Almelo blijkbaar.. Die foto ’s stralen wel een bepaalde schoonheid uit vind ik. Unheimisch. Al krijg ik al koude billen bij het zien van die betonblokken. Gelukkig kon je plassen hahaha. Veel plezier in Marburg!

  5. sjoerd zegt:

    Dat ziet er echt een potje treurig uit…

  6. Wat een treurnis …
    Het is zoiets als onder een grijs wolkendek zitten, terwijl je weet dat zich daarboven een mooie poollichtshow ontrolt … ;-(

  7. Rob Ypma zegt:

    Wauw, je bent een globetrotter! Leuk kebabverhaal; ben benieuwd naar het vervolg van deze reisverhalen.

    • aargh zegt:

      Het aantal verre familieleden is beperkt maar volgend jaar gaat er vermoedelijk een voor een jaar naar Gent, en de oudste verhuist in de zomer naar Freiburg, dan heb ik weer wat nieuwe reisbestemmingen 🙂

  8. Een plek om je niet echt op je gemak te voelen, zelfs overdag niet. En ja reizen met het openbaar vervoer is leuk, al doe ik het maar in zeer beperkte vorm. 😉

  9. Jetskefotografie zegt:

    Gelukkig eindig je het verhaal met de lichtpuntjes. 😉

  10. Rob zegt:

    Soms zijn stations desolaat.

    Maar in alle rust kan ik ook genieten van een kop koffie en mij verbazen om de haastige spoed van de reizigers.

    Vriendelijke groet,

Geef een reactie

