Op stap met een verouderde kaart

Op  station Maastricht-randwyck ben ik nog nooit uit de trein gestapt hoewel het voor mij best logisch zou zijn om dat te doen. Dat komt omdat dat station in mijn behoudende hoofd nog helemaal niet bestaat, net zomin als de wijken Randwyck (y-c-k, het kan niet op) en De Heeg die eromheen liggen. Als ik mijn ogen dicht doe zie ik hoe het zou moeten zijn: een landweggetje dat slingert door akkerland, langs een oude wilg (zo een met een mariabeeldje) een enkel maisveld en dan het spoor over . Aan de andere kant gaat het iets omhoog, het eerste maasterras op en dan ligt, voorbij de bocht, achter een meidoornhaag de boomgaard waar sterappeltjes groeien.

sterappelSterappels zijn vrolijke rode appels die vanbinnen om hun klokhuis ook een rood randje hebben. Als je ze doormidden snijdt dan zie je een ster, vandaar de naam. Het zijn de lekkerste appeltjes van de wereld maar ik ben bang dat ze niet meer bestaan want ik zie ze nooit meer. Ze zullen wel niet economisch interessant zijn geweest, niet houdbaar tot juni van het jaar na de oogst, te verschillend in grootte, of niet tot laagstam te temmen, zoiets zal het zijn. Ik heb in elk geval enkele jaren van sterappels kunnen genieten als ik in de herfst van school naar huis fietste.

Dat ik een inbreker was wist u al, een meidoornhaag was voor mij geen onoverkomelijke hindernis. Gestolen appeltjes smaken nog lekkerder dan gekochte, dat is ook algemeen bekend, en het maakt dan gelukkig niet uit of er al dan niet een rechtmatige eigenaar is die ze opeist. Want niemand kwam ze halen, wat ik niet plukte bleef hangen voor de vogels of verrotte op de grond, ik kon dat niet begrijpen. Vermoedelijk waren de boomgaarden toen al verkocht in verband met de stadsuitbreiding en wegenaanleg.

Van alle oude lijnen en herkenningspunten in het landschap waar ik nu houvast aan zou kunnen hebben is alleen , een eind verderop, de Maas nog over aan de rechterkant en de heuvelrand met daarvoor de molen aan de linkerkant. De rest is uitgegumd en opnieuw ingevuld.

Het valt allemaal niet mee maar een mens moet met z’n tijd mee, er zit niets anders op. Vandaag ga ik het dus proberen, uitstappen op Randwyck en dan de weg zoeken naar de molen die nu aan de rand van de stad staat. Vandaar loopt nog steeds een landweggetje, hoop ik, naar Gronsveld.

Dit bericht werd geplaatst in avontuur, overpeinzingen, reizen, vroeger en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Op stap met een verouderde kaart

  1. Laurent zegt:

    Oh ik zat gelijk te denken aan een verouderde OV-kaart, met jouw illegale neigingen in gedachten 😀

  2. Thérèse zegt:

    Ja, ik dacht dat ook. Niet dat je het expres deed, maar gewoon vergeten was hem te laten verlengen of zo.
    Wat heb je dat allemaal ontroerend beschreven, lieve Aargh. Je omgeving van je jeugd. IK hoop dat je goed aankomt en doe daar mijn hartelijke groeten, als je er komt dan.

  3. lien zegt:

    Niets blijft zoals het was maar toch zijn we altijd blij met herkenningspunten. Dan komt het verleden in je hoofd samen met het heden. Ik wens je een fijne ‘sentimental journey’.

  4. sjoerd zegt:

    Ik vrees dat zelfs Tommy je niet kan helpen… De molen staat er nog wel, maar de rest zal een gok zijn…

  5. Margo zegt:

    Jammer van die appeltjes! Zelf gejatte druiven, perziken en abrikozen zijn ook het lekkerst, weet ik vanuit mijn eigen jatcarriere.

  6. Hoe verder ik in je tekst kwam, hoe luider ik de woorden en klanken “langs het tuinpad van mijn vader” meende te horen …

  7. riakristelijn zegt:

    Veel plezier toch maar, er zal vast nog iets zijn en in elk geval een moeder 😉

  8. Ruud zegt:

    De Heeg is saai, maar vanaf de molen is het best nog leuk. Alleen is het landweggetje geasfalteerd, het is nu een fietspad waar je op zondag door kuddes mannen in wielrenkleding van je sokken gereden wordt. Er zijn nog wel een paar oude boomgaarden.

  9. Jetskefotografie zegt:

    Verouderde kaart? zelfs via de autonavigatie zorgt men tegenwoordig dat de nieuwste kaarten erop staan. 😉

Geef een reactie

