Onlandse reis

Het leek vanmiddag vanachter het vensterglas heerlijk weer, maar eenmaal buiten bleek er een ijzige wind te staan. Ik wilde een stukje wandelen om wat beweging te krijgen,  ik heb mijzelf  een week of twee geleden een hardloopverbod opgelegd omdat mijn knie zeer deed. Gewoon wandelen lijkt de kwaal niet te verergeren dus ik ben vanmiddag maar eens op mijn gemak met dikke schoenen aan richting onlanden gegaan. 

Ik kreeg onmiddellijk spijt dat ik mijn muts niet had meegenomen, de oren vroren me zowat van de kop om het zo maar eens uit te drukken. Ik had wel een capuchon aan mijn jas maar de wind blies er recht in dus dat hielp niet veel. Ik heb toen de Buff die ik als das in mijn kraag droeg maar om mijn hoofd gedaan. Met als gevolg tocht in de nek. Maar de wandeling was de moeite waard.

IMG_5391

 

Op ondiepe plassen lag overal ijs. Ik dacht zelfs even in de verte mensen te zien schaatsen maar dichterbij gekomen bleek dat twee jongens van hun fiets waren gestapt om op de plassen in het grasland te gaan glijden, ze hadden een leeg blikje dat ze voor zich uit schopten. Naast de fietsen lag een enorm brok ijs, toen ze me een stuk verderop fietsend weer inhaalden zag ik dat ze allebei een flink stuk ijs achterop de fiets hadden gebonden.

IMG_5385

 

 De sloten zagen er hier en daar uitnodigend uit, alsof je er zo op kon stappen maar als je beter keek leek het toch maar beter om dat niet te doen.

IMG_5394

 

 

Tegen vieren was het afgelopen met de zonneschijn. Toen werd het nog frisser, tijd om de camera weg te bergen, de handschoenen aan te houden en even flink door te stappen over het fietspad richting Peizerwold.

 

IMG_5399

In Peizerwold vond ik zoals ik gehoopt had een bushalte. De bus kwam  al snel en was heerlijk warm. Hij had niet meer dan negen minuten nodig om het hele stuk terug de rijden dat ik gelopen had. 
Het was een mooie echte winterwandeling en mijn knie heeft er niet onder geleden.

Dit bericht werd geplaatst in groningen, natuur, onlanden. Bookmark de permalink .

11 reacties op Onlandse reis

  1. Thérèse zegt:

    Dapper van je, hoor. Ik maakte een kleine wandeling, ook zonder muts. Wat lijkt het mij mooi in de Onlanden. Het is geen flatteuze naam eigenlijk.

  2. Emigrant zegt:

    Waar de Onlanden liggen moest ik even opzoeken. Het is uit de foto’s wel duidelijk waarom ze zo heten.

    • aargh zegt:

      Het was altijd nat gebied, er werd van alles gedaan om het geschikt te maken voor nuttig gebruik. Tegenwoordig mag het weer nat zijn opdat het overtollige water de stad niet in loopt. Er is in korte tijd een schitterend natuurgebied ontstaan.

  3. sjoerd zegt:

    Het verschil met zuid Limburg is wel er groot. Hier was het best aangenaam voor de tijd van het jaar.

  4. Hier ligt er vanmorgen voor het eerst een beetje ijs op de vijver, dat straks ook weer verdwenen zal zijn denk ik, want de zon schijnt alweer! Het is heerlijk om te wandelen nu, goed voor een mens! Fijn he, dat er bussen zijn 🙂

  5. Het mag dan wat frisjes zijn, dit heldere winterweer met een lekker zonnetje doet een mens toch wel goed na die schier eindeloze grijsheid. Ik heb gistermiddag een heerlijke fotokuier gemaakt in een vergelijkbaar gebied bij Earnewâld. Ook op dit moment is het weer mooi winterweer, tijd om een broodje te smeren en er weer even op uit te trekken. Binnen zitten kan morgen wel weer als het regent.

  6. Jetskefotografie zegt:

    Je kunt je op dit weer kleden, als je tenminste de muts niet vergeet.
    Je hebt zo te zien een mooie wandeling gemaakt.
    Verstandig om niet meteen te gek te doen en de bus te nemen voor het laatste stuk.
    Op foto 3 ligt veel sneeuw, even wennen voor ons, want hier lag niets.

  7. Margo zegt:

    Zo’n buff is multi inzetbaar!

Geef een reactie

