Zeelog

Wat? Webloggen*? O ja, sorry. Ik zit ik met mijn hoofd weer eens ergens anders. Op een onbewoond eiland, of  op een bootje op de stille oceaan.
De laatste weken heb ik de bibliotheek weer ontdekt en omdat de uitleentermijn van een van de boeken verstreek ging ik maar eens naar
mijneigenbibliotheek.nl om te zien of ik kon verlengen. Dat kon, en er kon meer. Ik keek bijvoorbeeld ook eens in de catalogus, klikte zo her en der wat rond en vond tenslotte een rubriek ‘Zeeverhalen’. Interessant, eens even kijken wat daar zoal staat. Nou van alles, bijvoorbeeld: Schip ahoi, Hellevaart, Matroos voor oranje, kinderen van de zee (grootletterboek), Thijs en de geheime VOC-kaart…..
.De Muiterij op de Bounty, door Nordhoff&Hall.
Daar ging een belletje rinkelen, bekende titel, er zijn films van maar die heb ik nooit gezien. Ik drukte op het knopje ‘waar staat het’ want het boek kon net zo goed in de bieb van Delfzijl of Appingedam staan. Maar het stond gewoon in Groningen, alleen niet in de bibliotheek maar in het magazijn. Er zijn dus blijkbaar veel meer boeken dan in men in de kasten van de bibliotheek ziet staan, er is nog van alles in een magazijn waar ik het bestaan nooit van had vermoed. In de kelder denk ik dan meteen, maar dat kan niet want in de kelder stal ik altijd mijn fiets. Maar waar het zich ook bevindt: de boeken kunnen eruit, ik klikte eenvoudig op ‘reserveren’ en de volgende dag stond het boek in de kast naast de balie met een briefje met mijn naam erop. Mooi werkt dat!

IMG_5376En nu zit ik erin, met huid en haar.  Het boek is tachtig jaar geleden geschreven en er zal bij de recentere drukken best iets aan de spelling hebben moeten gebeuren maar verder is het buitengewoon leesbaar. En levensecht, het verhaal is gebaseerd op de waargebeurde muiterij op Het Engelse schip De Bounty in1787 en alles wat daarop volgde, zoals de tocht van de kapitein en zijn getrouwen in een kleine sloep, duizenden mijlen over zee, en het dramatisch verlopen verblijf van de muiters op het eiland Pitcairn.

Ik ben wat gaan googlen over deze gebeurtenis en merkte dat het boek  de waarheid niet heel veel geweld aandoet. Ik heb natuurlijk ook meteen het eiland Pitcairn eens nader bestudeerd op Google earth, en ook hier werd ik verrast door het levendige beeld dat het boek gevormd had, het eiland op de kaart klopt gewoon met de voorstelling in mijn hoofd. Je kunt trouwens zelfs met streetview over een paar van die rode modderpaden rossen en de pandanusbomen zien die in het boek worden genoemd.  Er wonen op Pitcairn nog altijd afstammelingen van de muiters.
Het boek is bijna uit maar ik rek het een beetje, ik wil er nog niet uitkruipen. Ik lees voor het slapen gaan een stukje en dan voel ik als ik mijn ogen sluit als het ware mijn bed wiegen op de golven.
Als ik het boek terugbreng gaat het gewoon weer naar het magazijn om een jaar of wat te wachten tot er iemand is die het opvraagt. Zonde hoor, zo’n spetterend avontuur in een dor magazijn.

*Ik weet nu ook waar het begrip ‘log’ vandaan komt. Met een log, Engels voor houtblok, kun je op ingenieuze manier de snelheid van een boot meten. Het met lood verzwaarde hout word in zee gegooid en blijft op zijn plaats  liggen, de lijn die eraan vast is gemaakt wordt afgerold gedurende een bepaalde tijd. Op regelmatige afstanden zitten knopen die het makkelijk maken de lijnlengte te meten. Als de tijd verstreken is geeft het aantal knopen tot aan het houtblok de snelheid aan. In het logboek werd deze snelheid enkele malen per dag genoteerd evenals de koers, dat gaf dan weer informatie over het verloop van de reis

Dit bericht werd geplaatst in avontuur, lezen. Bookmark de permalink .

15 reacties op Zeelog

  1. fialas zegt:

    dat logboek, ja dat wist ik, en ook wist ik: zoveel knopen was zoveel snelheid, ik heb mij als kind al afgevraagd hoe je snelheid met knopen meet, ik zag mij dat nog niet doen met de rode knopen op mijn geruite bloesje. Maar dankzij Aarghs literaire avonturen heb ik nu eindelijk antwoord.

  2. Mies zegt:

    Ik meen dat Boudewijn Büch er ook eens geweest is, als deel van zijn eiland-manie. Pitcairn heb ik wel eens gegoogled, fascinerend zoals dat zich ontwikkeld heeft..

    • aargh zegt:

      Ik snap die manie wel. Maar ik heb dat eigenlijk met alle handelingsplaatsen van goed geschreven boeken, verleden jaar wilde ik naar Siberie, door een boek van Sylvain Tesson. Gelukkig zijn er nu digitale reismogelijkheden, scheelt een hoop geld en uitstoot 😉

  3. Margo zegt:

    Ik wist dat niet, van log en knopen. Wel dat log een houtblok is, maar ik dacht gewoon een zelfde naam voor verschillende dingen. Dus bedankt! 🙂

  4. Thérèse zegt:

    Zou het voor mij ook wat zijn, denk je Aargh? Ik ben bezig een inhalingsslag(je) te doen van klassieke werken die ik nooit gelezen heb. Maar Berlin Alexanderplatz vond ik niet erg boeiend.
    En het woord ‘logboek’, waar komt dat dan vandaan?
    Lees vanavond maar lekker door.

  5. sjoerd zegt:

    Goh, je brengt me op een idee, ik weet alleen niet meer welke boeken dat waren die ik ooit nog eens zou lezen over het leven op zee. dat wordt een extra avond googlelen.

  6. Leerzaam log hoor. Ik ben verder niet zo van het lezen, zeker niet in bed. Onhandig gedoe en als je omslaat moet je ook weer anders gaan liggen 😉

  7. groninganus zegt:

    Ik ga voortaan ook mijn knopen tellen en die enkele malen per dag met mijn koers opschrijven op mijn weblog. Geniale formule! 🙂

  8. Lekker om zo weg te kunnen dromen in en bij een goed boek. Dat kan ik helaas steeds minder goed, omdat lezen steeds vermoeiender lijkt te worden.
    En nu op naar ‘De scheepsjongens van Bontekoe’ …?

  9. Emigrant zegt:

    Hoewel ik geen modern mens ben moet ik toegeven dat het lezen nog lekkerder is geworden sinds ik het op een e-reader doe. Vooral ook in een gebergte van kussens.

  10. Dinie zegt:

    Als een boek in Delfzijl of Appingedam (of waar dan ook in de provincie) staat kun je ook op ‘reserveren’ drukken. Dan stuurt men het boek naar jouw filiaal. Heel handig.

Geef een reactie

