Onttakeling van de Es

Ik wist dat het een dezer dagen zou gebeuren maar ik schrok toch toen ik vanmorgen mannen hoorde in de tuin van de achterburen. Er werd een ladder tegen de boom gezet en een metalen steun in de dikke stam gedraaid voor het geleiden van touw, voorbereidend werk voor de kap van onze monumentale achterbuurboom.IMG_5268 Toen ik beneden de gordijnen opendeed zat er al iemand bovenin de Es en even later klonk de zaag.

Gek hoe onrustig ik daarvan word. Steeds weer loop ik naar het raam om toe te zien hoe er weer een tak naar beneden komt. Jopie heeft het ook niet meer, hij sluipt met een dikke staart en door zijn poten gezakt door de kamer. IMG_5263Zojuist klom hij zelfs in de servieskast waarvan de schuifdeur een stukje open stond, hij hing met zijn poten aan de op één na bovenste plank. Toen ik hem eraf tilde trok hij natuurlijk al spartelend een glas mee, dat op de grond uiteen spatte. En dan te bedenken dat dezelfde Jopie in de oudejaarsnacht supercool voor het raam naar het vuurwerk zat te kijken.

Ja we zijn uit ons doen. Die boom was de reden dat we voor dit huis kozen, het is de grootste boom van de wijk en hij staat op de gemeentelijke lijst van monumentale bomen. Er zitten veel vogels in, de bonte specht en de boomkruiper waren vaste gasten, bij de wortels langs de sloot broedden het winterkoninkje en de merel. Er vlogen in de zomer ook altijd vleermuizen rond de kroon, ik vraag me af of ze er slaapplekken hadden, de stam zit vol  holletjes. Ook zaten er soms grote aantallen bruine vlinders, ik weet niet welke want de boom is te hoog. Nog even en hij is weg. Hij is ziek.

 

Dit bericht werd geplaatst in drama, katten, leed, natuur, tuin, Uncategorized, vogels en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op Onttakeling van de Es

  1. Hendrika zegt:

    Dat is een heel karwei. Jammer van zo’n grote boom, maar die heb je bij een eventuele storm ook liever niet op je dak.

    • aargh zegt:

      Ik heb daar wel eens aan gedacht maar het risico van omwaaien was niet groot. Door de ziekte breken er makkelijk takken af, de stam van de boom is nog gezond. Bovendien vangt de boom weinig wind juist doordat de kroon zo open is. Ik moest wel na elke storm takken uit de tuin halen en ze kletterden ook wel eens tegen het raam. Daar raak je aan gewend.
      Als hij in mijn tuin had gestaan had ik hem laten kandelaberen, dan zou hij nog lang interessant blijven voor allerlei dieren.

  2. Margo zegt:

    Jammerjammerjammer!!

  3. fialas zegt:

    Het geluid van die zaag, dat doet pijn. Halen ze de hele stam eruit? Als er een stam blijft staan dan loopt hij deze lente gewoon weer uit , en hij groeit snel. Waarom proberen ze dat niet?

  4. sjoerd zegt:

    Je zou bijna medelijden krijgen met zo’n boom. Maar ziek is ziek…

  5. Irene zegt:

    Ik ben net het dagboek van een boom aan het lezen, mooi boek. Het is het dagboek van een pereboom van driehonderd jaar oud, die aan zijn einde komt.

  6. Thérèse zegt:

    Ja, ik word er ook wat triest van. Staat hij/zij -zouden bomen ook mannelijk en vrouwelijk zijn?- in een tuin of op gemeentegrond? Nou ja, er zal wel niks meer aan te doen zijn. Toch een heel gevoelige ziel, die Jopie.

  7. riakristelijn zegt:

    Jopie merkt natuurlijk aan jou dat je er van uit je doen bent…

  8. Jetskefotografie zegt:

    Erg jammer dat de boom ziek is en zoals het gaat bij bomen ze mogen niet “uitzieken” tot aan de dood.

  9. Zonde, vooral nu er sinds oktober zoveel bomen zijn geveld door de najaarsstormen.

  10. Laurent zegt:

    Nou dat lijkt me wel even slikken ja, met zo’n monument.

Geef een reactie

