Verval en natuur.

In Griekenland heeft men zuilen, dat wist u al. Ze zijn er in diverse soorten, het makkelijkst zijn ze te onderscheiden naar hun kapitelen, dat bovenste breder uitlopende deel van de zuil. Bij de Corinthische zuil zien we weelderige acanthusbladeren als decoratie. Zo ziet dat er dan uit (dit kapiteel lag ergens op de grond, je struikelt soms bijna over de antieke brokstukken, er ligt daar overal wel wat).

IMG_4861

Die bladeren onderaan, zien jullie wel? Als er tweeduizend jaar geleden in Groningen of Limburg Grieken hadden gewoond dan hadden wij hier waarschijnlijk zuilen met klimop, of distels of boerenkoolbladeren gehad, maar in Griekenland had men acanthus in de berm staan dus dat werd het populaire patroon.
Ik heb inderdaad acanthus zien groeien op verwilderde veldjes. Toen we in Piraeus terugliepen van de haven naar het metrostation kwamen we door een sportpark. Zoals heel veel openbare voorzieningen tegenwoordig in Griekenland lag het er haveloos bij. De gebouwtjes met kantines en kleed- en toiletruimtes waren ondergekliederd en vervallen, de sportvelden lagen er treurig bij, overal zwierf afval en het groen in het park was zichtbaar al jaren niet onderhouden. Tussen de bosjes en het hoge gras naast het pad zag ik een hele acanthusplantage.

We hadden in de haven koffie gedronken met uitzicht op het water, en daarbij kregen we naar goed Grieks gebruik een kan water die we ook helemaal leeg hadden gedronken. Het was nog even een stukje lopen, de toiletruimtes bij de sportvelden waren zoals gezegd buiten gebruik en ik moest ondertussen behoorlijk nodig plassen. Dat heb ik dus in dat veldje gedaan midden tussen de acanthusbladeren. Zo’n kans komt nooit weer, die mag je niet laten lopen!

Dit bericht werd geplaatst in natuur, Uncategorized, vakantie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Verval en natuur.

  1. riakristelijn zegt:

    Ik drink weleens een kop thee voordat ik ga wandelen, dan moet ik gegarandeerd ook een keer de berm in, tussen de distels natuurlijk en de paardenbloemen… Ach ja zo heeft elk land zijn charmes 😉

  2. sjoerd zegt:

    Dat moet je niet in de winter gebeuren… je zou zomaar ter plaatse vast kunnen vriezen.

  3. Emigrant zegt:

    Veel klassieker dan tussen brandnetels.

  4. Thérèse zegt:

    O hemel, ik zou de acanthus niet eens herkennen, vrees ik en ik ben toch veel in Griekenland geweest, maar dan op de eilanden. Dan moet ik toch gauw eens terug, want daar eens plassen, dat wil ik ook wel.

Geef een reactie

