Jopie de held

Nu moeten jullie niet denken dat onze Hans en Joop angsthazen zijn die slechts met z’n tweeën (en liefst ook nog met mij in de buurt) indringers te lijf gaan. Dat wil zeggen, voor Hans gaat dat misschien wel een beetje op al zal hij zelf liever zeggen dat hij meer een beschouwende natuur heeft, of van het overlegmodel is, maar feit is dat hij liever van een afstandje toekijkt. Jopie die maar tweederde zo groot is volgt gewoon zijn impulsen en als er een brutale kater (of een hond) zijn territorium in komt dan gaan die impulsen  op de kater (of hond) af. De eerste keer heeft hij zich laten verrassen maar dit weekend was hij voorbereid.

De kater kwam dus inderdaad terug, hij zat doodkalm buiten op de vensterbank voor het keukenraam vanwaar hij ongegeneerd naar binnen keek, mij compleet negerend. Maar Jopie was buiten en die had hem in de smiezen. Ik zag Jopie langs een ander raam in de zijgevel sluipen en vervolgens op een stapel houten planken klimmen van waaraf hij op zijn achterpoten staand net boven de vensterbank uit kon kijken. Alle oren gingen plat en beide katten begonnen enge geluiden te maken. Toen sprong Jopie zomaar op de vensterbank, de kater reageerde razendsnel en besprong Jopie, beiden tuimelden naar beneden en rolden daar verder als een grote krijsende bal. Jopie was bijna onzichtbaar  tussen de poten van dat grote beest en ik was echt bang dat hij aan flarden zou worden gebeten dus ik stormde naar buiten. De katten lieten elkaar even los, stoven weer op elkaar af en de vlokken vlogen in het rond.
Juist toe  ik ze met de bezem uit elkaar wilde meppen gingen ze er met z’n tweeën vandoor, naar de overkant, tussen  de huizen door en over het bruggetje.
Daarna was het een half uur lang stil. Een half uur is dan een lange tijd. Hans heeft  gedurende die hele tijd onafgebroken langs de ramen gepatrouilleerd en bezorgd naar buiten gekeken. Toen tenslotte Jopie voor de tuindeur verscheen en binnen kwam, ongehavend en met fonkelende ogen, waren Hans en ik natuurlijk erg opgelucht. Het duurde wel even eer beide katten weer in hun normale doen waren, ik had de indruk dat Jopie hele verhalen wilde vertellen maar van pure opwinding niet uit zijn woorden kon komen.

IMG_4579
Vandaag kwam het beest weer uitdagend langs lopen, ik heb de deur maar dicht gehouden. De overbuurjongetjes hebben hem weggejaagd. Harry, die zich nooit laat zien als het monster in de buurt is, kwam even later wel nog even aan de deur. Hé boys, gaan we keten? Maar de boys lagen in katzwijm.

Dit bericht werd geplaatst in avontuur, katten. Bookmark de permalink .

19 reacties op Jopie de held

  1. sjoerd zegt:

    Het is me wat met die kattenbeesten… Hier maken ze ook af en toe de hele zaak wild…

  2. Laurent zegt:

    Haha, ik heb eens één keer twee katers in gevecht gzien en dat is inderdaad een tamelijk angsaanjagend gebeuren.

  3. Ze kunnen hem wel aan met zn tweeen. Is het een nieuwkomer in de buurt?

    • aargh zegt:

      Ik vrees dat Jopie het alleen moet opknappen, Harry loopt nog net niet op roze slofjes en Hans houdt dus ook niet van gedoe. Het is inderdaad een nieuweling, ik heb geen idee of hij in de buurt woont of van verder weg komt.

  4. Thérèse zegt:

    Spannend was dat weer. En dat zal nog wel een tijd duren voordat vaststaat wie de baas is. Leve Jopie, de held!

  5. Na deze dramatische gebeurtenis neem ik mijn woorden in de vorige reactie toch wel deels terug, Jopie is wat mij betreft volkomen gerehabiliteerd. 🙂

  6. Irene zegt:

    Ha, dat wordt weer een gouden winter. Geen afwaskwastendrama’s (die mis ik soms nog wel hoor) of decemberdepressietherapieontwijkverhalen maar de spannende avonturen van de boys.

    • aargh zegt:

      Ik zal de ontwikkelingen nauwlettend volgen en er verslag van doen 😉
      Maar die andere drama’s… tja. Dat is toch wel jammer van de ondergang van web-log, die dingen ben ik allemaal kwijt.

  7. fialas zegt:

    Snobbel vindt dat het nu echt tijd wordt voor een buurt-alert. Of maak een foto en prik het op de lantaarnpalen: wie is de eigenaar van dit monster?

  8. lien zegt:

    Hahaha! Wie weet hoeveel andere katten die nieuweling weet te ontregelen. hij heeft er vast een dagtaak aan om eventjes bij zijn vaste adresjes de boel op stelten te zetten.

  9. Margo zegt:

    Wat een held! Mijn kat joeg eens een indringer de vijver in. Ik heb nog nooit een kat zo snel in en ook weer uit de vijver zien springen. Hij was nat (staart) anders had ik nog kunnen denken dat hij er alleen overheen gevlogen was.
    Katten zijn veel betere waakhonden dan honden.

  10. Hendrika zegt:

    En zo hoort het, te vuur en te zwaard het territorium tegen indringers verdedigen. Bravo, bravo :-D!

  11. groninganus zegt:

    Waarom toch dit al? Is er een vrouw in het spel? Het heet Peizerhoven maar het lijkt wel een Kattenbronx.

    • aargh zegt:

      Ja hoor eens, het ligt dus niet aan onze jongens hoor, die streep heeft hier gewoon niks te zoeken, laat hij naar z’n eigen oerwoud teruggaan. Hier in de straat is men gewend om vreedzaam en beschaafd met elkaar om te gaan. Hij past zich niet aan en begon meteen met ruziemaken. Volgens mij hebben we hier trouwens alleen jeweetwel-katers, geen vrouwen.

  12. Jetskefotografie zegt:

    Jopie heeft zich vast gesteund gevoeld door Hans en het vrouwtje en dat heeft hem vleugels gegeven.

Geef een reactie

