Dippy avond-uur

Onze R is altijd goed voor frisse inbreng van wat moderne Engelse leenwoorden die wij als ouwe lieden anders helemaal zouden missen. Het was even wennen toen ze als tiener  te pas en te onpas woorden als ‘whatever’ door haar taal ging strooien maar inmiddels weten we niet beter. Maar af en toe snap ik echt niet waar ze het over heeft, dan vraag ik uitleg en zo leer ik weer eens wat.

Gelukkig heb ik ook nog wel verfrissende inbreng in haar leven, op een ander vlak dan.
Gisteren waren P z’n muziekmaatjes hier weer eens Iers aan het keten en, hoewel R vast van plan was om zich boven op bed voor de televisie te nestelen, lukte het me om haar mee te lokken voor een rondje naar buiten, op de fiets naar de volkstuin en dan een stukje wandelen.
Het was prachtig buiten, we genoten van de nevels boven het veld achter het huisje, de slaperige laatste kreten van de merel en nog een wakkergeschrokken eend in de verte. Toen het te kil werd liepen we  om warm te worden een stukje, de tuin uit, het grote pad af en over het duistere paadje tussen de bomen door naar de plas. Er stoof een watervogel onder de zwemvlonder vandaan, in de verte hoorden we ook nog wat gedoe van watervogels en de laatste paarse plekken aan de horizon vervaagden.
We gingen zitten op de vlonder en ik stak mijn hand in het water, vergeleken met de kille avondlucht was dat water verrassend warm. “Voel eens met je hand in het water”, zei ik tegen R. “Volgens mij wil jij erin”, zei zij. En ze trok haar schoenen uit.

We hadden niks bij ons maar we hebben het lekker toch gedaan. Zachtjes het water ingegleden en in de stille donkere plas gezwommen. Natuurlijk was het niet echt heel warm en toen we ons na het zwemmen met onze hemden hadden drooggewreven (zo handig om een hemd bij je te hebben!) en weer hadden aangekleed zijn we op een holletje naar het huisje gegaan om warme chocolademelk de maken. Er stond ook nog een fles goedkope mierzoete kruidenbitter van een andere dochter, daar namen we voor de zekerheid ook maar een glaasje van.
Na het ritje terug naar huis waren we toch nog best een beetje rillerig dus voor het eerst in tijden heb ik het bad maar eens laten vollopen en daar zijn we gezellig met z’n tweeën in gegaan. Met een stapel boterhammen en een pot thee.
R had het gevoel dat ze een dag vakantie had gehad, en dat had ze, gaf ze toe, vast niet gehad als ze voor te tv had gehangen.

O en dat woord, we hebben dus geskinnydipt. Of skinnygedipt, nog maar eens vragen aan R hoe je het vervoegt.

Dit bericht werd geplaatst in avontuur, groningen, natuur, volkstuin en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Dippy avond-uur

  1. Thérèse zegt:

    O wat reuze gezellig en ook zo verrassend.
    Tja die Engelse woorden, chillen bijvoorbeeld, het moet gezellig zijn, maar het klint zo koud in mijn oren. Nou ja, dan maar ouderwets.

  2. Bij gebrek aan een zwembroek doe ik al een jaar of 25 niet anders dan skinnydippen als het zo uitkomt. Maar toegegeven, ik wist niet dat dat de term was … 😉

  3. lien zegt:

    Inderdaad verfrissend. Het klinkt als een gedenkwaardige avond. En heel avontuurlijk en gezellig, al zie ik dat mijzelf en mijn dochters niet zo snel doen in ons blote niksie 😉

  4. Sjoerd zegt:

    Ach, waarom niet, als ik de kans krijg doe ik het ook.

  5. riakristelijn zegt:

    Lekker hoor en gezellig ook, Een ware relaxavond.

  6. fialas zegt:

    het is ook eigenlijk gek om iets aan te trekken als je je te water laat. Dat staaltje newspeak had ik nog niet eerder gehoord, ik hou daar niet van, maar leve de FKK.

  7. Hendrika zegt:

    Wat je allemaal wel niet kunt doen in een volkstuin :-).

  8. Irene zegt:

    In het donker naakt te water, durven jullie wel? 😉

Geef een reactie

