eenendertig augustus tweeduizenddertien

Het wordt wel eens een beetje tijd dat het herfst wordt,  jeetje wat heeft het gezomerd. Wij hebben vandaag nog even alles uit de kast gehaald om de laatste meteorologische zomerdag grondig vorm te geven:

Na het ontbijt ging ik naar de volkstuinen voor een  zinvol stukje vrijwilligerswerk in de kruidentuin. De gezamenlijke koffie met koek achteraf sloeg ik over zodat ik mij meteen bij P kon voegen die het huisje in onze tuin aan het afkrabben en schuren was. Ik heb één zijwand voor de tweede keer geschilderd en de voorkant voor de eerste keer. Vervolgens heb ik de stoep schoongekrabd en geveegd en met al wat daaraf kwam heb ik  een emmer gevuld. Daarna (terwijl P na een biertje even een dutje deed op bed, maar ik had ipv een biertje chocolademelk gehad dus ik hoefde geen dutje) de rijpe bramen geplukt die aan de enorm stekelige stuik groeiden die spontaan de plaats heeft ingenomen van de verleden jaar gesloopte coniferen (een flinke bak vol!) en tot slot de vrijwel geheel dichtgegroeide paadjes opengesnoeid en gewied.

IMG_4178 IMG_4183

Thuis heb ik de emmer met stoepveegsel in de tuin geleegd, daar zitten namelijk altijd leuke zaadjes in, je weet nooit wat eruit komt dus dat levert leuke verrassingen op volgend jaar, en het zand ertussen is ook heel goed ter verlichting van de zware kleigrond bij ons huis. Vervolgens heb ik een gezellig ouderwets griesmeelpuddinkje gekookt en ook een saus daarbij, van de bramen.

Nu is alles op, ik heb wijn gehad en gloei tot in mijn tenen. Ik ga nog één ding doen: een was inzetten wegens bramenvlekken en mogelijk meegelifte teken. Daarna zet ik een pot jasmijnthee en schik ik de kussens om lekker bij Zomergasten in slaap te vallen.
Het was een mooie dag maar aan alle goede dingen moet een keer een eind komen al is het maar om lekker te slapen.

Dit bericht werd geplaatst in eten, natuur, tevreden, tuin, volkstuin. Bookmark de permalink .

12 reacties op eenendertig augustus tweeduizenddertien

  1. groninganus zegt:

    Alle bramen al op? Die hele “flinke bak vol?”

    Poehee.

  2. Irene zegt:

    Dat was een waardige afsluiting van de hoogzomer. Zo ben je helemaal klaar voor de nazomer.

  3. ria zegt:

    Ja het wordt weer tijd voor tuien 😀

  4. ria zegt:

    truien hè, dat snap je

  5. Margo zegt:

    Ik wil geen bramen en geen truien, ik wil een nazomer tot de kerst!

  6. Thérèse zegt:

    Een uitzonderlijk prachtnazomer wil ik wel, maar geen herfst, truien, voorwinter enz, en al helemaal nog lang geen kerst. Ik ben het met Margo eens dus eigenlijk.
    Maar goed dat je weer zo fijn bezig bent geweest, Aargh,

  7. aargh zegt:

    Grappig, ik dacht echt dat het nog augustus was, maar het was gisteren al september en die titel slaat dus nergens op. Maar voor de rest is wel alles echt gebeurd hoor, inclusief het in slaap vallen. En jullie kunnen op je kop gaan staan maar de herfst komt eraan, ik ruik ‘m al!

  8. sjoerd zegt:

    Een waardige afsluiting van de augustusmaand of het begin van de septembermaand, wat maakt het uit, een dag…

  9. Ik zag dat bij V&D de kerstversiering al in de etalage ligt, dus er zal toch zoetjes aan wel een eind aan de zomer komen …

  10. Ik pleit voor nog een maand dit weer en jou nog veel tuinklusplezier. Want je bent zoooo lekker bezig. 😉

Geef een reactie

