Een eigendomskwestie

Een van de feestelijke dingen waar ik deze zomer heel erg van geniet is ontbijten in de tuin met geurige espresso, versgebakken brood en daarbij dan liefst roomboter, honing en walnoten. Terwijl ik op mijn gemak zit te eten kijk ik tevreden rond in de tuin die nu wemelt van de insecten: alle kleuren vlinders, zweefvliegen, hommels, bijen, waterjuffers en wat niet al. Vanaf dit plekje kijk ik mooi de breedte van de tuin door.

IMG_4023

Vanmorgen zat er ineens een bij op mijn bord te snoepen van de honing.
Hela Bij, zei ik, ga jij eens weg, die honing is van mij.
Hoe kom je erbij zei de bij, hij is van mij, ik zal toch zeker mijn eigen honing wel herkennen?
Sorry Bij, maar ik heb hem echt netjes gekocht van de imker in het Stadspark.
Dat bedoel ik, zei de bij, die heler verkoopt aan iedereen onze honing zonder dat ons iets gevraagd is! Wij werken ons het apezuur en hij pakt onze oogst af!
Er zat iets van waarheid in wat de bij zei en ik wilde al bijna beschaamd excuses aanbieden, toen mij iets inviel.
Maar jij zit niet voor niks in mijn tuin Bij! ( De bij bromde wat maar ik begon net lekker op dreef te komen dus ik ging nog even door.) Jullie allemaal, bijen en vlinders en zo, uit de verre omtrek komen jullie hierheen en dat heeft een reden. Hier halen jullie je nectar vandaan. Ik heb mijzelf de afgelopen jaren ook het apezuur gewerkt, hoor Bij, zaailingen overal vandaan gehaald en hier geplant, vertroeteld  en beschermd tegen de lomperiken met hun  machines van het onderhoudsbedrijf. Dus nu staan er bloemen, goeie fijne bijenbloemen en iedereen is welkom om daarvan te genieten, maar dan dus geen gezeur over mijn honing ja!

IMG_4051
Het plekje op het bord waar de bij had gezeten was leeg, hij zat allang weer tussen de andere bijen en de dagpauwogen op het koninginnekruid. Zo zie je maar, ook bijen zijn voor rede vatbaar.

Dit bericht werd geplaatst in ecologische zone, lekker, natuur, stadspark. Bookmark de permalink .

6 reacties op Een eigendomskwestie

  1. Thérèse zegt:

    Ik heb dat ook vaak gedacht: “Arme bijen. Wij pakken hun heerlijke honing af en wijgeven hen alleen die suiker”. Maar jij hebt wel een antwoord waar wat in zit. Maar het klopt niet helemaal, vind ik. Ik vind niet dat wij het recht hebben ALLE honing van ze af te pakken. Toch klinkt het zo redelijk wat jij zegt. De wereld zit raar in elkaar, vind ik.
    Wel fijn dat je zo geniet. Het ziet er ook prachtig uit, je tuin.

  2. groninganus zegt:

    Dat bijen erg redelijk zijn, wist Bernard Mandeville al: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Fable_of_the_Bees

  3. Dat heb je netjes afgehandeld. 🙂

  4. Sjoerd zegt:

    Een keurige reactie maar van wie is die grond, hebben wij mensen ons die niet gewoon toegeëigend…

  5. Hendrika zegt:

    Mooie plek voor een ontbijt :-D.

  6. riakristelijn zegt:

    Het ziet er zeker heel mooi uit, mooi ook dat koningskruid!

Geef een reactie

