Verschijnsel aan de avondhemel

Nu zagen we op ons avondwandelingetje toch zomaar een gigantische vuurbol aan de hemel. Een meteoor, maar zo helder en zo groot dat we niet een streep zagen, maar echt een bal. Ik zag bovendien een rode rand aan de achterzijde maar het gaat allemaal zo snel dat je achteraf niet meer weet wat je echt hebt gezien en wat de nabeelden of andere bedriegerij van je eigen ogen zijn. Ik ben bovendien een slordige waarnemer en ik vertrouwde mezelf maar niks. Daarom vroeg ik aan P om heel nauwkeurig te beschrijven wat hij had gezien voordat ik zelf iets zei. Hij had ook rood gezien, maar dan rondom. En hij had een beetje een ruitvorm gezien in plaats van een bol, dat vind ik dan weer gek . Ik houd het maar op astigmatisme.

De vuurbal leek heel dicht bij ons over te scheren, ik merkte dat ik onwillekeurig even snoof om mogelijke verbrandingsgassen op te snuiven, maar er was niets te ruiken. Een fractie van een seconde duurde het maar, net als een gewone meteoor, toen was het voorbij. We verwachtten toch eigenlijk wel een goeie knal ergens in de buurt van Vinkhuizen maar die kwam niet.
Verderop zag ik mensen bij een huis staan, vrienden aan het uitwuiven. Ze deden heel gewoon, niet als mensen die iets speciaals hebben gezien. Ik vraag me af of we de enigen waren.

Dit bericht werd geplaatst in groningen, natuur en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

21 reacties op Verschijnsel aan de avondhemel

  1. Jim zegt:

    misschien was het toch weer een vlieger van die man uit Roden? http://www.ditisroden.nl/pages/meer.php?n_id=5168

  2. Thérèse zegt:

    Hoe laat was het ongeveer? Wonderlijk verhaal. Zoiets kan je nog vaak later aan je evt. kleinkinderen vertellen en vooral als jullie de enige waren. Waren jullie een beetje bang of ging alles te vlug?

    • aargh zegt:

      Het was rond elf uur. Het ging zo snel dat ik pas besefte dat ik iets gezien had toen het voorbij was. Daarom vroeg ik P ook wat hij gezien had, ik had nauwelijks de tijd om echt goed te kijken.

  3. Zeker bijzonder. Ik zal het eens op Twitter delen wie weet. Je poes doet het toch ook? Of is ze al gestopt?

  4. Ik heb blijkbaar weer veel gemist gisteravond, want behalve jouw meteoor waren er aan het eind van de avond ook prachtige lichtende nachtwolken te zien, zag ik op Twitter.

  5. Hendrika zegt:

    Ja, zoiets verwacht je niet en is het voorbij voor het goed en wel tot je doordringt. Misschien komen er meer meldingen, wie weet.

  6. Emigrant zegt:

    Dit was een waarschuwing. De volgende keer word je gehaald.

  7. Sjoerd zegt:

    Zoiets kan toch niet onopgemerkt voorbij gaan… Dat moeten anderen toch ook gezien hebben.

    • aargh zegt:

      Ja maar ik heb nog niks hierover kunnen vinden. Ik heb geen idee hoe ver je dat zou moeten kunnen zien, het leek heel dichtbij. Ik zou haast aan mezelf gaan twijfelen. Het is dat we allebei tegelijk een soort uitroep slaakten toen we het zagen.

  8. Margo zegt:

    Vorig jaar zomer zaten we ’s avonds laat nog buiten toen er ook ‘iets’ overkwam. We zagen het allebei. Ik kan nu niet meer met zekerheid zeggen wat ik zag. Ik weet alleen dat het geen weerstation en geen Chinese lampion was. Het ging te snel voorbij. Rare ervaring vond ik het ook. Ik heb er in de haast nog een foto van gemaakt met de iPhone, maar daar zie je alleen een lichte vlek op. Ik noemde het maar een UFO, aangezien dat het in mijn ogen ook was; een unidentified flying object.

  9. Een wensballon http://www.wensballon.nl/ misschien?
    Getuigenverklaringen zijn zooo subjectief dat blijkt maar weer uit jouw verhaal.

    • aargh zegt:

      Die komen hier bij bosjes over, maar dat lijkt er niet op, die dingen varen heel bedaard voorbij. Dit was denk ik gewoon een meteoor maar wel een behoorlijk grote. Mar blijkbaar niet zo groot dat veel mensen hem hebben gezien. Hij vlamde ook maar heel even en was meteen weer weg

  10. Catharina zegt:

    Ik ben het natuurlijk eens met Emigrant en anders was het een UFO, maar blijkbaar hebben meer mensen het gezien.
    http://www.meteoactueel.nl/cms/index.php?option=com_content&task=view&id=2075&Itemid=1
    Het is een UFO in de vorm van een wattenstaafje!

    • aargh zegt:

      Een wattenstaafje? Heeft een marsmannetje daar mogelijk mee in zijn neus gezeten.. Dan zijn ze vast schuldig aan de metamorfose van ons slootwater, dat is deze week in erwtensoep veranderd.

  11. Anders zegt:

    misschien wat minder met de wijn bij het eten ?
    😉

Geef een reactie

