Netjes

En dan is het toch mooi dat je bij het overkomen van je vakantieblokkade hulp krijgt van het commentariaat. Human interest, zegt Irene, muggen en zo. Daar kan ik wat mee.

Voor onze reis naar Schotland had ik muggennetjes aangeschaft, lichtgewicht en in een handig foedraaltje. Als ik mij niet vergis kostten ze bij Bever een euro of elf, dat was niet duur betaald voor het heerlijk veilige gevoel dat de muggen ons niet konden pakken, maar de eerste dagen leek het alsof we ze helemaal niet nodig zouden hebben. Het is ook in Schotland lang koud geweest (er lag op hoge plaatsen nog sneeuw!) en ook erg droog, geen mug te zien. Maar op de vijfde dag werd het warmer en toen kwamen ze ineens tevoorschijn, grote wolken van die piepkleine midges. Toen bleek dat de mazen van onze netjes net een maatje te groot waren, die krengen kropen er gewoon doorheen. Wel hadden we iets minder last van grote wolken vlak voor onze ogen dus we hielden ze toch maar op, maar al wat binnen kwam stortte zich met groot enthousiasme op onze hoofden waarbij ze een merkwaardige voorkeur voor oren aan de dag legden. Ook de binnenkant.

IMG_3136

Op de laatste echte wandeldag, met de vuurtoren van Cape Wrath al in het zicht, vonden we op het pad een Schots muggennet. Dat was even wat anders, veel fijnmaziger en desondanks nog steeds doorzichtig. Ik stopte de schat meteen in mijn zak maar was bij de vuurtoren toch zo braaf om even aan de aldaar rondhangende wandelaars te vragen of iemand een muggennet verloren was. Dat bleek het geval dus ik was mijn supernetje meteen weer kwijt. Maar bij de Spar in het nabijgelegen Durness waar we onze reis beëindigden stond naast de kassa een mand vol met die netjes, voor slechts drie en een halve pond (ruim vier euro) per stuk. Daar heb ik er natuurlijk twee van gekocht, de midges lieten het daarna echter afweten. We zullen dus nog eens terug moeten.

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in vakantie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Netjes

  1. Sjoerd zegt:

    Je heby in ieder geval een prima reden om weer terug te gaan, en alle materiaal heb je nu toch… Alleen even wat beter weer uitzoeken dan.

  2. fialas zegt:

    zag op BBC 4 hoe miriaden van die midges neerstrijken op die grote herten, en die hebben geen netjes. Ze worden er dol van.

  3. Je opmerking “Crunchy fly, heerlijk!” op mijn blog komt ineens in een heel ander licht te staan. 🙂

  4. ria zegt:

    En bij ‘ook de binnenkant’ krijg ik helemaal de griebels, bij alles wel eigenlijk, haha, brrr.

  5. Margo zegt:

    Prachtige foto! We want more!

  6. Thérèse zegt:

    Nou zeg, die gluiperds, heb je eindelijk het goeie netje en dan zijn ze pleite…

  7. lien zegt:

    Erg netjes van je dat je het gevonden netje niet gehouden hebt…

  8. Irene zegt:

    Dat is dus teruggaan om niet gestoken te kunnen worden. Metafysica is dat.

  9. Als ik je was had ik meteen de hele partij opgekocht en een handeltje begonnen in Nederland naast de Beverwinkel. 😉
    Wat een prachtig vergezicht, echt verlaten gebied of stond je voor een hotel opgesteld toen je deze foto maakte?

Geef een reactie

