Stravinsky in Groningen

IMG_2855Ik had verwacht dat het zo vroeg op de dag wel rustig zou zijn in de stad. Maar er wordt natuurlijk gebouwd aan het ‘ Forum’ , er staan daar achter de schotten allerlei machines continu grommende geluiden te maken. En er rijden vrachtwagens rond de markt die de winkels gaan bevoorraden. En er was een rondzeurende veegwagen die eindeloos rondjes draaide, steeds als je dacht dat hij verdwenen was kwam hij weer tevoorschijn vanachter een obstakel dat het geluid even had tegengehouden. Om kwart over acht en om half negen deed het carillon een duit in het zakje en er kwam ook nog even een sirene voorbij. Maar het NNO en de honderden toehoorders op de Grote Markt deden stoïcijns alsof ze dat allemaal niet merkten. Of er in elk geval geen last van hadden.
Le Sacre du printemps, midden in de ontwakende stad. Het had zeker wel wat.

 

Dit bericht werd geplaatst in groningen, muziek. Bookmark de permalink .

8 reacties op Stravinsky in Groningen

  1. fialas zegt:

    Net nu we haast bezwijken onder het kleffe gewicht van deze treurige grijze lente, worden we vanuit alle media en zelfs in het maastrichtse Bonnefantenmuseum lastig gevallen met de honderdjarige Sacre, die de woeste schittering van de tomeloze russische lente verbeeldt.

  2. ria zegt:

    Nou mams zegt het prachtig en ik vind het zeker een vrolijk gezicht, het moet een aparte ervaring zijn zo op de vroege morgen.

  3. Sjoerd zegt:

    Lijkt me leuk om daarmee overvallen te worden…

  4. Thérèse zegt:

    Maar voor ‘de Sacre’ moet je wat overhebben. Een geweldig muziekstuk vind ik.

  5. Hendrika zegt:

    Dit hebben we dan weer niet op het platteland :-(.

  6. Als ik heel eerlijk ben, dan geef ik op zo’n moment toch de voorkeur aan de merel die lustig in de hazelaar zit te kwinkelieren. 🙂

  7. Zoals we hier zeggen: “Het volk komt bij de mens’n”.

  8. EJee zegt:

    Ik moet een jaar of 15 geweest zijn -nu 38 jaar geleden- dat ik op de radio (VPRO waarschijnlijk want ik was een eigenwijze gymnasiumleerling die heel verantwoorde programma’s beluisterde) een uitzending over de Sacre hoorde. Ik vond het zo interessant dat ik een cassettebandje opnam en ik heb nog heel vaak terug geluisterd hoe Stravinsky met Russische tongval vertelde: “I had driemed zis zene of pakan ritual in vhich a chosen sakrivizal virgin danzes herzelf to death”. De stukken muziek waren pakkend (elke puber zou naar de Sacre moeten luisteren) en ik heb meteen bij de bieb de LP geleend. Ik wist toen nog niet dat er heel veel versies waren en ik denk nu dat het Bernstein was.
    Mooi dat dit soort initiatieven er nog steeds zijn.

Geef een reactie

