Voorbereidingen expeditie NNW

Er is dus besloten dat we weer gaan lopen in de vakantie. Een reisdoel hebben we ook al: ruim dertig jaar geleden stopten we onze voettocht langs de westkust van Schotland naar het noorden bij Ullapool, dit jaar maken we de tocht af, van Ullapool naar Cape Wrath in het uiterste noordwesten. De rugzakken hebben we, de reis is ook geregeld, nu de uitrusting nog.
IMG_2804
Het is gek om na zoveel jaren toch nog weer shirtjes en ondergoed op de weegschaal te leggen. Vergis je niet, ik heb microvezel boxers van 27 gram en comfortabel katoen spul dat wel 58 gram weegt. Dat maakt verschil want je neemt er niet één mee. Voordeel van microvezel is dat het zo droog is als je het wast, maar er tellen ook andere dingen mee. Die zware degelijke onderbroeken gaan nooit tussen je billen zitten, dat is altijd plezierig maar zeker als je de hele dag over rotsen en door moerassen ploetert met een zware rugzak op. Ik moet daar dus nog even over nadenken.

Lange broeken wegen hoeft niet want ik neem er maar één mee, van dat ritselspul dat snel droogt. Hardloopshirts zijn licht en ideaal om in te lopen als je veel zweet, ze verslijten alleen nogal op de plek waar de rugzak schuurt dus ik neem het goedkope Lidl-spul mee.

Een versleten handdoek is lichter dan een nieuwe, vroeger redde ik mij daarmee maar een modern microvezel handdoekje is weer lichter dan een versleten katoenen. Maar het kan nog veel lichter: ik heb twee nieuwe microvezel dweiltjes gekocht bij de Action, a 59 cent als ik mij niet vergis. Per stuk nog geen 80 gram! En wapperend aan je rugzak zijn ze zo droog.

Het tentje is aangepast: niet alle haringen hoeven mee maar we hebben er wel een paar vervangen door lichte rotspennen. De enorme tentzak blijft thuis, we kunnen het pakket verdelen in twee kleine zakjes: de een de binnentent en de haringen, de ander de buitentent en de stokjes.

Gelukkig hebben we verleden jaar al superlichte smalle luchtbedden gekocht die beter in het kleinste tentje passen, ook om uit te lenen aan de kinderen. Dat scheelt nu weer een extra aanschaf. Maar goede slaapzakken hebben we niet meer, niet voor dit werk in elk geval. Bij Bever kregen we het dringende advies om toch zeker ganzendonszakken te kopen voor minstens 350 euro per stuk, ik vind het nog steeds heel goed van mezelf dat ik zonder blikken of blozen heb gezegd dat  ik daar niet over peins.

IMG_2805

Dit leek me dan wel weer heel handig. 27 gram, even veel als een microvezelbroekje dus, maar het geeft een hoop rust in de Schotse schemering.

We zijn nog wel even bezig voor we de juiste uitgebalanceerde uitrusting bij elkaar hebben maar we hebben ook nog een maand de tijd. Dat ik ‘s nachts kletsnat van het zweet wakker wordt heeft dus echt alleen met de periodieke opvliegers te maken. (Hoeveel droge pyjama’s passen er in het zijvakje….?)

Dit bericht werd geplaatst in avontuur, reizen, vakantie en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

25 reacties op Voorbereidingen expeditie NNW

  1. riakristelijn zegt:

    Ja, ik herken het hoor, ook al deed ik het niet zelf. Weer inpakken, wegen en weer uitpakken, de voorpret zullen we maar zeggen. Het moet trouwens wel droog zijn wil er ook maar iets drogen 😉

    • aargh zegt:

      Ja jij kent het natuurlijk van Joop. Voor de Himalaya zul je wel niet kunnen ontkomen aan zo’n dure slaapzak. Maar daar heb je dan weer een wat kleinere regenkans 😉

      • riakristelijn zegt:

        Zo’n hele dure heeft hij nooit gekocht hoor, vaak neemt hij niet eens een slaapzak mee en gebruikt de Nepalese wollen dekentjes die hij op een lakenzak spelt. Dat kan denk ik ook met fleece, is ook niet zo volumineus als een slaapzak…

  2. Sjoerd zegt:

    Pyjama’s, ik dacht dat helemaal uit was. Ik heb die dingen nooit gebruikt. Een slip is voldoende…

  3. groninganus zegt:

    Er moet natuurlijk ook nog een digitaal recordertje mee voor de fantastische muziek die de inboorlingen daar spelen.

  4. Irene zegt:

    En de mistlampen niet vergeten!

    • aargh zegt:

      Wij hebben daar die vorige keer nog eens een paar uren in de mist op een berg zitten wachten tot we weer wat konden zien. Er waren daar helemaal geen paden dus dan is het wel plezierig als je in elk geval de afgronden ziet waar je op af loopt.

  5. Christina zegt:

    Ik ben nogal gecharmeerd van het merk Coleman in slaapzakken. Bijzonder goede kwaliteit en ook niet zwaar. En de prijs is wel even wat anders: http://www.vrijbuiter.nl/slaapartikelen/mummy-slaapzak/?Merk=Coleman&gclid=CMPv-czRg7cCFQYd3god4DQAaQ

    • aargh zegt:

      Ik denk dat wij er wat tussenin gaan zitten. Deze slaapzakken zijn anderhalve kilo, wij willen iets van 1 kilo en ook geschikt voor iets koudere omstandigheden. Ik had bedacht dat het handig zou zijn om een slaapzak te hebben met een kunststof onderkant en een donzen bovenkant. Die blijken te bestaan! Net nieuw op de markt. Ik heb wel vaker geniale invallen die een ander net voor mij heeft gehad.

  6. Thérèse zegt:

    O wat sportief! Ook ik ken de vraagstukken van zoon Martijn, die door de Pyreneeën liep, vooral dat gewicht enzo. Nemen jullie ook nog proviand mee?
    En julie zijn nu getrainde lopers, dus jullie halen het met gemak, denk ik. Spannend!

  7. Emigrant zegt:

    Pas maar goed op je nieuwe spullen, anders verdwijnen ze weer naar Marburg.

  8. Ik ben al moe als ik eraan denk …

  9. lien zegt:

    Dat gepuzzel vergroot de voorpret. Hoe groot is het verschil in gewicht met 30 jaar geleden?

    • aargh zegt:

      We hebben nog niet alles bij elkaar, sommige dingen zijn echt lichter, maar dan kun je weer wat meer van iets anders meenemen. Eten bijvoorbeeld. We streven ernaar om niet te veel boven de 10 kilo uit te komen

  10. EJee zegt:

    Wat voor tentje hebben jullie eigenlijk? Pure nieuwsgierigheid omdat ik op zoek ben naar een tentje voor een loopvakantie in het noorden van IJsland en ik door de keuzemogelijkheden niet meer weet te kiezen.
    Die microvezelhanddoeken drogen altijd een beetje raar maar het is wel lekker licht.
    Zo’n muskietengaas staat ook op mijn lijstje. 🙂

    • aargh zegt:

      We twijfelen nog. We hebben nog een Erdman Schmidt eenstokstent, de ‘ Mier’ van 2 1/2 kilo maar we hebben ook een nieuwe iets ruimer tunneltentje van 3 kilo. Maar we hebben een veel lichtere brander dan vroeger, dus dat compenseert.
      IJsland lijkt me ook prachtig voor zo’n vakantie.

  11. Margo zegt:

    Dat noemen jullie vakantie??? Mij lijkt het niks, veel lopen met een rugzak, in het noorden van Schotland, ook al is de natuur ongetwijfeld prachtig en ruig en het weer ruig en spannend. Neem je wel een camera mee? Desnoods een iPhone. Die weegt niets! Ik lees je verslagen straks graag.

  12. Hendrika zegt:

    Het is nog een heel gepuzzel merk ik wel.

  13. Irene zegt:

    Ik had ook ooit heel goed gepuzzeld voor een loopvakantie in Marokko. Echt uitgekiend, geen gram teveel en toch alles bij me. Trots op! Komt de bagage niet aan in Ouarzazate.
    Dus, alles mee de cockpit in. Of gaan jullie met de boot? Veel veiliger.

    • aargh zegt:

      Dan baal je even. Ja er kan altijd was mis gaan natuurlijk, P heeft ook al eens voor zijn werk in Dallas gezeten zonder bagage, sindsdien heeft hij altijd een klein koffertje mee dat hij bij zich houdt. Maar ook met boten is er wel eens wat, soms komt heel de boot niet aan…

Geef een reactie

