Bonus

Zo’n nieuwe computer is natuurlijk leuk maar nadat ik er een paar dagen iets teveel mee heb zitten spelen werd ik bevangen door een grote landerigheid en een sterke behoefte aan wat buitenlucht en beweging.   Aangezien we binnenkort voor ’t eerst bij een evenement  14 km. gaan lopen is het wel verstandig om ter voorbereiding af en toe een duurloopje te doen en daar was dit echt het juiste moment voor.
Nu onze actieradius wat groter wordt kon dat best eens in de onlanden. Er lopen daar niet veel paden dus doorsteken is er niet bij en dan maak je al snel een flinke tocht. Ik allang weer eens die kant uit willen gaan nu er weer meer vogels zijn, en nou las ik kort geleden ook nog  dat, nadat er vorig jaar al een exemplaar was gezien,  er dit jaar al wel twéé roerdompen zijn gesignaleerd. De roerdomp spotten is zo’n droom van me, ik ken hem alleen uit boekjes en van internet, kijk hier is hij.roerdomp

De kans dat je midden op de dag deze schuwe vogel tegenkomt terwijl je knersend over een puinpad door de onlanden dendert is niet erg groot, dat wist ik natuurlijk wel. Maar lekker een tochtje maken  door dat fraaie gebied met water en riet, wetend dat daar ergens verstopt tussen de halmen een roerdomp zou kunnen zitten is al aantrekkelijk genoeg.
We liepen naar Sandebuur, en vandaar met een lus terug. En toen gebeurde het. HOEMP. En nog een keer vanuit het riet, HOEMP!

Geloof me, ik kreeg er kippenvel van en mijn haren gingen rechtop staan. Echt waar hoor. Een klein beetje dan, alleen het eerste stukje van mijn haren maar ze deden het werkelijk. Wauw! Ik heb er een gehoord. Hoemp hoemp hoemp hoera!

Dit bericht werd geplaatst in groningen, hardlopen, natuur, onlanden. Bookmark de permalink .

22 reacties op Bonus

  1. Gehoord alleen. volgende keer zelfde rondje en dan een beetje beter kijken natuurlijk. Ik wist niet eens dat ze hoemp zeiden…

    • aargh zegt:

      Ria en Margo, het is daar groot, de roerdomp zat niet naast het pad maar ergens verderop in het riet waar wandelaars en hardlopers niet kunnen komen. En zoals je op het plaatje ziet, hij is zelfs van dichtbij niet makkelijk te vinden.

  2. fialas zegt:

    Ria, je ziet deze schuwe vogel nooit, hij lost op in het patroon van het riet. Ik heb hem ooit gehoord aan de rand van een eenzaam vennetje in een moerassig veld tussen Venlo en Wesel. De ontroering van dat moment zal ik nooit vergeten.

  3. Sjoerd zegt:

    Ik wist niet eens dat die zo’n geluid konden maken, alweer wat geleerd.

  4. Hendrika zegt:

    En toen kreeg je vleugeltjes van het gehoemp. Geweldig, een roerdomp, ik ken ze alleen van plaatjes.

  5. groninganus zegt:

    Volgende keer camouflagenet mee met een mooie bos riet er overheen gedrapeerd. <oet jij eens kijken.

  6. Mooi treffen, aargh. Zelfs het geluid kan ik alleen maar van tv.

  7. Irene zegt:

    Dat heb ik met de hop. Moet ooit toch een keer gebeuren.

    • aargh zegt:

      De hop is ook zo’n vogel uit het boekje ja, ik vraag me wel eens af of hij wel bestaat. Maar als er een bij jou in de buurt zit dan ruik je hem, ze schijnen flink te stinken.

  8. Dat geluid, ik zou het graag een keer in het echt willen horen. Ik ken het alleen van een geluidsfragment in een bezoekerscentrum van SBB in De Weerribben. Wat een geweldig treffen voor jou, echt kippenvel!

  9. R van InR zegt:

    Nieuwe computer? Toch geen iPad hè?

  10. lien zegt:

    Nee, ik heb nog nooit een roerdomp gehoord. Laat staan gezien. Denk ik. Maar misschien ook wel zonder dat ik het weet want ik ben niet zo’n vogelkenner. Wel hoor ik genoeg grutto’s en ganzen in het veld achter ons huis.

    • aargh zegt:

      Het is een heel merkwaardig geluid dat eigenlijk niet aan een vogel doet denken, meer een rare toeter. Maar het is ook fijn om de grutto’s weer te horen!

  11. Thérèse zegt:

    Wat geweldig Aargh live ‘hoemp’ gehoord te hebben. Wij hebben een paar jaar geleden in Frankrijk een hop gezien, een echte, een levende en we hebben hem ook nog kunnen fotograferen. “Hoemp…hop”.

  12. Michel zegt:

    Een mannetje of vrouwtje, dat is het dilemma. Was het een Hoem-Papa of een Hoempa-Ma?

Geef een reactie

