Verwarrende verkeerssituatie

Voorrangsregels zijn niet al te moeilijk maar soms ontstaan er onverwachte situaties die je in verwarring kunnen brengen, neem dan maar eens snel de juiste beslissing. Gisteren had ik weer zo iets bij de hand: twee weggebruikers, beiden snelverkeer, naderen een kruising. Een komt van links en die moet dus voorrang geven aan de ander. Maar! Die ene  verwacht helemaal geen verkeer van rechts want daar is een weg die tijdelijk opgebroken is. Of in dit geval opgeheven. Nee ook dat niet, opengezet, omhoog gedraaid, want er is daar een brug die in de winter niet in gebruik is. Sorry voor de wat ingewikkelde omschrijving, ik zou een foto willen laten zien maar die heb ik niet.

Ik wilde rechtdoor en de ree die van rechts kwam was dat ook van plan. Ik heb geen idee waar de ree zo snel vandaan kwam, misschien uit de tuin naast het pad, misschien was zij over het water gesprongen want men zegt dat ze dat kunnen. Ik liep 10 km/u, de ree vermoedelijk iets sneller, en langs de kant was overal struikgewas dat het zicht tot vlak voor de kruising belemmerde.

Gelukkig kijk ik altijd even naar rechts als ik op dat punt ben, al is het maar om even dat geruststellende beeld te zien van de brug omhoog (die ophaalbrug geeft ’s zomers  in horizontale positie vreemd volk de kans om vanuit de aangrenzende wijk ons volkstuincomplex binnen te fietsen) dus ik zag haar aankomen. Ik remde, de ree deed dat ook.

Ik kan het natuurlijk wel even tekenen. Let even niet teveel op de schaal.

kruising

Op zo’n moment flitst er van alles door je heen. De ree heeft dan wel voorrang maar neemt ze die ook? Vermoedelijk niet. Als ik wacht springt ze misschien van schrik in het water, of erger, tegen de opengeklapte brug. De ree maakte zichtbaar een vergelijkbare calculatie: wat is het mens van plan, hoe reageer ik daarop. Er volgde een schijnbeweging naar rechts.

Toen maakte ik toch maar weer vaart, rechtdoor  de kruising over. Vanuit mijn ooghoek zag ik nog net hoe de ree in iets rustiger tempo haar beweging corrigeerde  en doorliep richting kruising.

Al met al duurde het hele gebeuren 3 x 0,36= 1,08 seconde. Het liep goed af, ik keek niet om.

Dit bericht werd geplaatst in hardlopen, natuur, volkstuin. Bookmark de permalink .

15 reacties op Verwarrende verkeerssituatie

  1. Rob zegt:

    De ree is in dit geval duidelijk “snelverkeer” en heeft dus voorrang!

  2. fialas zegt:

    zulke incidenten hebben Snobbel en ik dagelijks met de kippen. Snobbel springt over ze heen, maar ik geef ze voorrang, beducht om weer een arm te breken. .

  3. Sjoerd zegt:

    Toch was ik netjes gestopt en had de ree op de foto gezet. Zo vaak kom je die niet tegen. 🙂

    • aargh zegt:

      Dat valt wel mee hoor, ik zie ze regelmatig. Als er sneeuw ligt lopen er altijd sporen door mijn tuin op dat complex en dit najaar betrapte ik er nog een die lekker aan mijn rozen stond te knabbelen.
      En natuurlijk had ik ook geen fototoestel mee.

  4. Hendrika zegt:

    Gelukkig kwam het niet tot een botsing!

  5. Thérèse zegt:

    Dit keer begrijp ik het gelukkig allemaal. Misschien dankzij die mooie tekening. Kunstzinnig ook. Jullie hebben dit maar mooi opgelost en zo snel, alles in luttele seconden. Chapeau!

  6. riakristelijn zegt:

    Ja, het is helemaal duidelijk hoor en wat fijn dat jullie niet gebotst zijn… daar moet je toch niet aan denken eigenlijk, hihi.

  7. Zo lang beide partijen te voet zijn, valt het allemaal nog te overzien. Toen ik vorige week donderdag voor de 2e keer op zoek ging naar de komeet Pan-Starrs, schoot er bij Smalle Ee ineens een schim vlak voor de auto langs. Even dacht ik dat het een hond was, maar toen ik stil stond, zag ik aan de andere kant van de weg een ree over een heg springen. Gelukkig reed nog geen 40 km/u omdat ik een verkeersremmer naderde, desondanks schrok ik me rot

  8. Irene zegt:

    Leuk telefoontje naar de verzekering. Ja ik ben in botsing gekomen met een ree. Een reehee. Nee hij kwam van rechts. Ja dat wel maar hij weigerde het schadeformulier te ondertekenen. De politie erbij geroepen maar toen die kwam was de tegenpartij er alweer vandoor. Nee, zijn mobiel nummer heb ik niet etc etc…

  9. Deze tekening moet je opsturen naar het CBR. Leuke situatie voor de theorieles.

  10. Bas zegt:

    Voorrang hebben betekend niet altijd voorrang nemen haha

Geef een reactie

