Leuren / Het boek

Vannacht droomde ik dat ik Laarmans was en dat ik langs de deur het verzameld werk van Elsschot probeerde te slijten. Prachtig uitgevoerd meneer, mevrouw, degelijk ingenaaid, met harde kaft en fraaie illustraties. Slechts 19,95*,  kom daar nog eens om tegenwoordig, een heel verzameld werk voor minder dan twintig euro.

Elsschot vw
Het was een benauwde droom die aanleiding gaf tot opvliegers en ik was blij dat ik wakker werd.
Gelukkig hoef ik  niet bij u langs de deur en ik heb hier ook geen honderdduizend exemplaren liggen.  Maar mocht u nog verlegen zitten om boeken: het werk van Elsschot heeft net dat rustige verteltempo dat past bij deze tijd van het jaar maar het bezit daarbij een trefzekere stijl en een subtiele humor die ervoor zorgt dat men erbij blijft. Én het is geheel vrij van seks, geweld en viezigheid. Dat kan, dat mocht vroeger gewoon.
Het is mij geloof ik nog nooit gelukt om een heel verzameld werk uit te lezen, maar in dit geval kon het wel eens gaan gebeuren.

* Dat is jammer,  ik zie nu dat de speciale aanbieding niet meer geldt, men vraagt alweer een tientje meer. Maar ook dat is niet duur voor zoveel leesgenoegen .

Dit bericht werd geplaatst in lezen en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Leuren / Het boek

  1. Sjoerd zegt:

    Nee, als dat boek opvliegers veroorzaakt is dat niks voor mijn vrouw…

  2. ria zegt:

    Het was de droom toch, die de opvliegers veroorzaakten? Ik heb altijd heel andere dromen, geloof ik… 😉

  3. Lijmen/Het been vroeger ook gelezen. Omdat het moest.
    Wat een rare droom. Tegenwoordig hebben we toch bol.com?

  4. Irene zegt:

    Geweldig Elsschot, kan ik aanraden aan iedereen die van prachtige taal en stijl houdt en nog grappig ook. Een van zijn zinnen werd eens gekozen tot ‘mooiste zin in het Nederlands’ (dat is wel betrekkelijk natuurlijk, maar er zit toch wat in). Even googlen en ja, hier staat hij: ‘http://www.metronieuws.nl/entertainment/elsschot-geeft-voortdurend-reden-tot-lachen/SrZkei!Xge7UM51806EM/
    Alleen dat met die droom wordt niks. Ik heb het Verzameld Werk al.

  5. Irene zegt:

    Wat voor mack ook, die heeft net twee logjes geschreven met de titels ‘Lijmen’ en ‘Het Been’. Hebben wel niets met Elsschot te maken.

  6. yak zegt:

    Jah, Elschot is fijn, zullen ze op Vlieland wel niet hebben…

  7. Rob Alberts zegt:

    Ik wens jou en alle lezers een Veilig 2013

  8. hanscke zegt:

    Ik moet toch moeite doen om de traagheid van dit soort boeken voor lief te nemen, Misschien als luisterboek. Kan ik mooi 2 dingen tegelijk doen.

  9. Thérèse zegt:

    Elsschot vind ik al jaren geweldig, maar ik heb ook al zijn Verzamelde Werken.

Geef een reactie

