De kerstdis 2: de rollade

Zoals u misschien weet komt er elke kerst een rollade van de personeelsvereniging in huis, en dit jaar heb ik het gedaan: ik heb de rollade in de afwasmachine gestopt. Verleden jaar durfde ik het nog niet aan maar nu kwam het toevallig zo uit dat de vaatwasser net vol was op het moment dat ik wat voorbereidingen voor het diner wilde treffen, toen heb ik de rollade er maar bij gedaan en de machine op een 70-gradenprogramma gezet, een mooie temperatuur voor slow cooking. Het vlees was natuurlijk wel vacuüm verpakt in dik plastikfolie, een verwassen, soppige rollade is niet geschikt voor bij een kerstdiner. Ik heb wel voor de zekerheid het vaatwasblokje vervangen door gewoon afwasmiddel want die blokjes zijn nogal agressief, ik was bang dat het plastik misschien toch aangetast zou worden zodat er lekkage zou ontstaan.

rollade
Natuurlijk gebruikte ik teveel. Terwijl ik de soepgroente stond te snijden ontdekte ik ineens enorme bergen schuim op de vloer achter mij, het sop werd aan alle kanten langs de deur van de machine naar buiten geperst. Normaal zou ik dan de machine uitzetten en er een heleboel water bij gieten of gewoon een tijd wachten en dan laten afpompen, maar dat kon nu niet want dan klopte het programma voor de rollade niet meer. Ik heb hem dus maar gewoon door laten schuimen en af en toe gedweild.
Toen de machine eindelijk stopte was het vlees nog niet helemaal gaar, twee uur is te kort als je slow gaat en in de machine is het waarschijnlijk ook niet de hele tijd 70 graden, maar dat gaf niet, er moest toch nog een geurig bakrandje omheen. Ik heb hem dus nog even in een klein pannetje rondom gebakken waarna hij nog een tijd heeft staan rusten. Het is zonder vleesthermometer een beetje fingerspitzenwerk, ik druk maar wat en test de veerkracht tot ik denk dat het goed is.
En. Hoe was hij?
De gasten waren het er, voor zover ze vlees aten, unaniem over eens dat het de lekkerste rollade ooit was, sappig en mals. En door het niet weglekken van vocht was hij ook nog groter dan anders.
Volgend jaar dus weer, maar dan zonder sop en met blokje. Of helemaal zonder afwas maar met de groente en de pudding er gewoon bij in.

Dit bericht werd geplaatst in avontuur, eten, lekker en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op De kerstdis 2: de rollade

  1. Hendrika zegt:

    Je moet maar op het idee komen :-D.

  2. Sjoerd zegt:

    Haha, daar zou ik nou echt nooit aan gedacht hebben…

  3. ria zegt:

    Jeetje, hahaha, ik vind het vooral erg grappig 🙂
    Ergens gelezen of zelf verzonnen?

  4. lien zegt:

    Hahaha! Hoe multifunctioneel zo’n vaatwasser 🙂

  5. Kijk, dit staat mij ineens weer een heel stuk beter aan dan die vissenkoppen van gisteren.
    Ik heb je verrassende werkwijze meteen doorgegeven aan Aafje. 🙂

  6. Irene zegt:

    Zelfs nog afgezien van het resultaat verdient dit procédé de out of the box trofee.

  7. Yak zegt:

    Had je zo die boeljon. Ook niet kunnen trekken. Gewoon de afvoer aan een haakje bij de tafel. Bordje eronder, klaar, gezeefd en wel!

    • aargh zegt:

      In principe is dat denk iik wel mogelijk, behalve dan de truuk met de afvoer want alles zit ingebouwd. Ander bezwaar is de vislucht die dan nog wekenlang aan machine en afwas blijft hangen, zelfs als ik de visvaat onder de kraan zorgvuldig voorspoel hangt er aan de schone afwas nog een raar geurtje. Misschien kan het met kip.

    • Irene zegt:

      Welja waarom niet. Gewoon de afwasmachine gebruiken om mee te koken en dan de vaat in een teil op het gas, wordt het water vanzelf warm.

  8. Laurent zegt:

    Dat heb ik nog nooit gehoord zeg!

  9. Is this real?
    Dit is nog extremer dan de tomaten die mijn eega op lage temperatuur 6 uur in de over liet drogen. Ook very slow. Met een geweldig resultaat. Ik zal een linkje van dit blog doorsturen naar mijn eega.

  10. Thérèse zegt:

    Iederen hierboven is net zo verbaasd als ik. Als de verkoop van vaatwassers plots gaat stijgen, weten wij hoe dat komt. Een genie was jij al die tijd zonder dat wij het wisten. Tjonge…

  11. Ik kende tot nu toe slechts 1 iemand die iets uitzonderlijks doet met de vaatwasser: hij wast (en droogt) er zijn sokken in. Ik ben ZO trots op je!
    Catharina

  12. Margo zegt:

    Ik had dit al eens ergens gelezen, heb je het vorig jaar ook vermeld? Gewoon afwasmiddel is niet zo geschikt omdat het dus te veel schuimt, maar ik kan je vertellen dat de vaat ook heel schoon kan worden zonder vaatwasblokje. Dat weet ik omdat ik regelmatig een blokje waarvan de folie dient te worden verwijderd, (uit suffigheid) met folie en al in de vaatwasser doe, en dat blokje kan ik dus eindeloos hergebruiken want het komt er in z’n geheel weer uit! 🙂 De folie wordt dus niet aangetast.
    Dus die rollade en de vaat kan zonder wasmiddel volgend jaar! (En tegen die tijd herinner je ons hier wel aan hoop ik?)

    • aargh zegt:

      Klopt, vorig jaar heb ik de mogelijkheid genoemd maar toen durfde ik nog niet.
      Wat het afwasmiddel betreft: ik ben een theeleut, en theekopjes worden echt niet schoon zonder afwasmiddel. Het lijkt dan zelfs alsof ze viezer uit de machine komen dan ze erin gaan, dat de thee-aanslag vastbakt als het ware. Vloeibaar afwasmiddel helpt trouwens ook niet echt.
      Volgend jaar ga ik de techniek natuurlijk verfijnen. En dan ga ik bovendien het recept voor het kerstbrood zodanig aanpassen dat het brood niet wéér pikzwart uit de oven komt. (Dat was eigenlijk hoofdstuk 3 van ‘De kerstdis’ maar op de een of andere manier is dat blijven hangen).

Geef een reactie

