De kerstdis 1: bouillon

Toen ik bij de visboer was kwam ik op het idee om weer eens een mooie pan bouillon te trekken voor soep, pocheren en saus, dus ik vroeg om koppen en graten. Die hadden ze wel, de gestripte kabeljauwen gingen per drie voor 2,50.  Doe maar zei ik. Het zijn flinke beesten, dat wist ik wel, maar ik schrok toch toen de visvrouw de zak aanreikte, na tien stappen scheurde inderdaad het handvat al uit en ik was blij dat ik nog een draagtas van dik plastik bij me had want de graten prikten de viszak aan alle kanten lek.

vis

Thuis heb ik het hele handeltje  in de gootsteen gelegd om het even goed af te spoelen, het paste er nauwelijks in en ik concludeerde dat  deze hoeveelheid zelfs voor mijn gigantische soeppan teveel was.  Ik propte de pan zo vol als kon en vulde de tussenruimte met water, maar deze jongen kon er echt niet meer bij.

vissekop

Ik heb even overwogen om hem in de tuin te leggen als kerstverrassing voor de meeuwen, maar mijn buren koesteren geen warme gevoelens ten aanzien van meeuwen dus hij is tenslotte, samen met de afgekookte resten,  goed verpakt bij het huisvuil gegaan. Nu maar hopen dat het niet te warm wordt want de bak wordt pas over twee weken geleegd.

Het huis ruikt nog steeds naar vis, de bouillon die er nu nog over is gaat straks denk ik toch maar de gootsteen door, voorlopig even geen vissigheden meer.

Dit bericht werd geplaatst in eten, huishouden en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op De kerstdis 1: bouillon

  1. Irene zegt:

    Hee kijk, nog iemand die met de kerst meer eten had dan de pan groot was. Crisis.

  2. Irene zegt:

    En hee, ho! De diepvries!

    • aargh zegt:

      De diepvries is een mooie uitvinding voor mensen die in een dorpje in de Ardennen wonen, maar als stadsbewoner heb ik alleen een beetje vriesruimte voor twee pizza’s en een bakje ijs en ik wil geen vissmaak aan mijn ijs. Dus nee, het gaat weg.

  3. ria zegt:

    Hij staat nu toch nog mooi op de foto. Wat een joekel!

  4. groninganus zegt:

    “Men vergelijkt de kabeljauw wel eens met het varken omdat van deze vis werkelijk alles gebruikt wordt” > http://nl.wikipedia.org/wiki/Kabeljauw

  5. Sjoerd zegt:

    Haha, een mooi koppie heeft deze. En ach, hij was toch al dood…

  6. Als niet-liefhebber van vis heb ik aan dit goed geïllustreerde verhaal meteen genoeg … Bah! 😦

  7. Van deze ingrediënten kan ik niet warm worden. Mijn vis mag blijven zwemmen. 😉

  8. fialas zegt:

    Was kater hans geen visliefhebber? overigens leg ik restjjes vis gewoon in de tuin, mezen en merels pikken het zo weg, om maar niet te spreken van de duiven.

    • aargh zegt:

      Hans houdt van vis maar het moet wel zorgvuldig bereid zijn, mals gaar en met knoflook en boter en zo, met rauwe koppen kan hij niks. En als ik ze in de tuin leg komen er honderdduizend schreeuwende meeuwen die de hemel verduisteren tot alles op is, de eventuele mezen, merels en duiven maken dat ze wegkomen.

  9. Hendrika zegt:

    Als ik dit zie, dan heb ik sowieso al gegeten.

  10. Emigrant zegt:

    Die vis kijkt wel vuil zeg, hij had echt de pest in dat hij niet in de pan mocht.

Geef een reactie

