Leve de leenauto, én De Man.

Met onze toyotaservice konden we bij de garage gratis een leenauto ophalen. We hadden er niet op gerekend dus dat was weer een meevaller. Ik ging er op de vouwfiets heen, het autopaleizenterrein is niet per ov te bereiken.

Het is geen automaat hoor, waarschuwde de receptionist. Nou dat moest geen probleem zijn, het is nog maar drie en een halve maand geleden dat ik mijn basic Berlingo verwisselde voor een hybride-automaat. Maar de leenwagen was ook, voor wat ik gewend ben dan, een bakbeest van een auto dus ik was op mijn hoede. Toen ik instapte en startte begon tot mijn schrik meteen de radio een hels kabaal te maken en toen ik daar iets aan probeerde te doen gingen de ruitenwissers ook nog bewegen, maar dat had er niks mee te maken want die stonden gewoon ook nog aan. Toch allemaal genoeg om iemand die geen knopjestalent heeft behoorlijk uit zijn evenwicht te brengen. Ik dwong mijzelf echter tot kalmte, bestudeerde rustig het dashboard en slaagde erin de auto tot bedaren te brengen. Vervolgens reed ik zonder gesputter of gehik keurig het terrein af. Het was wel even wennen met schakelen, niet het schakelen zelf want dat zit nog wel in mijn motoriek, maar Berlingo’s zijn nogal boerenbestelwagens, daarbij gaat alles wat ruiger. Bij deze auto werkte het subtieler, er was een versnelling meer en alles zat wat dichter bij elkaar.

Ik greep de gelegenheid aan om meteen per auto boodschappen te doen dus ik reed naar onze super in Hoogkerk. Daar laadde ik de auto vol met groente, meel en wc-papier en vervolgens wilde ik wegrijden. De achteruitstand van deze auto is anders dan bij alle auto’s waar ik ooit in heb gereden, pook links voor in plaats van rechts achter, zag ik op het plattegrondje bovenop, zoiets ongeveer:

versnellingspook1

Dus ik drukte de pook goed ver naar links en naar voren, maar de auto reed vooruit. Nog eens opnieuw geprobeerd maar nee, het lukte niet. Ik zat inmiddels bijna tegen het hek aan dus nog een keer proberen leek me niet verstandig.
Gelukkig zijn er dan altijd nog mannen op de wereld. Ik stapte uit en zocht op de parkeerplaats naar een degelijke mannerige man, wiens dag ik eens helemaal goed zou maken. Vlakbij stapte er net een uit: brede schouders, bierbuikje, kalend.
Meneer, kunt u mij helpen? Ik weet niet hoe mijn auto in z’n achteruit moet.
De machobonk veranderde ter plekke in een galante prins. Hij liep vriendelijk mee, stapte in en bewoog de pook soepel naar voren terwijl hij met twee vingers de rand onder de knop omhoog trok.
Ooohww, dus je moet er in knijpen, dat wist ik niet. Dankuwel hoor.
Geeft niet hoor, kan iedereen overkomen, zei de man stralend.
Weer een goede daad gedaan, dacht ik, ik zag al helemaal voor mij hoe hij straks bij thuiskomst bulderend van het lachen tegen zijn vrouw zou roepen: Wat ik nu toch meegemaakt heb, een blondje op de parkeerplaats van AH….
Ik zoefde tevreden naar huis, die auto rijdt ook best lekker. Zelfs nog achteruit op de oprit geparkeerd.

Dit bericht werd geplaatst in avontuur, mensen, tevreden, Uncategorized. Bookmark de permalink .

15 reacties op Leve de leenauto, én De Man.

  1. Laurent zegt:

    Ah, dat was dus een Opel, denk ik? Een collega van mij die net zijn rijbewijs had kwam ook eens twintig minuten nadat hij de deur uitgegaan was weer naar binnen met de vraag hoe die bedrijfsopelcorsa in godsnaam in zijn acheruit moest 🙂

    • aargh zegt:

      Nee, een groter model Toyota. Ha! Gelukkig zijn er meer mensen, mannen zelfs, die er problemen mee hebben.
      Overigens is onze eigen gehavende yaris vanmiddag binnengebracht bij de garage, misschien hebben we hem dit jaar nog weer terug 🙂

  2. Irene zegt:

    Ik weet niet of dit wel echt een goede daad was. Nu denkt De Man dat wij blondines geen van alle een auto in de achteruit kunnen krijgen. Dat ikzelf ook nog nooit van deze rare truc had gehoord telt helemaal niet mee.

  3. Proberen wij als vrouwen er alles aan te doen om daarin niet stereotype te worden bestempeld, help jij dat vervolgens meteen weer om zeep. 😉

  4. ria zegt:

    Ja ik wist dat wel hoor, wij hebben inmiddels al zoveel auto’s gehad dat er best wel een paar tussen zaten met dit systeem, ik weet geeneens meer welke en hoe het nu bij die van ons zit…

  5. Sjoerd zegt:

    Probeer dan als man maar eens nee te zeggen…

  6. Toch levert zo’n vervelend ongelukje nog best aardige verhalen op.
    Ik heb tenminste weer genoten. 😉

  7. groninganus zegt:

    Toont iemand zich als de zeldzame gentleman in deze horkenmaatschappij, wordt hij achter zijn rug uitgelachen. Nou mooi hoor. 😉

  8. Iens zegt:

    Het leven is een schouwtoneel, elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel.

  9. yak zegt:

    Zo’n pook stimuleert de vooruitgang

  10. Hendrika zegt:

    Gelukkig, er bestaan nog Echte Mannen :-).

  11. Margo zegt:

    Ik vind het stom dat daar zoveel variaties inzitten. Je bent echt de enige niet die het niet voor elkaar kreeg. Soms gaat dat omhoog trekken nog zwaar ook. Ik ben inmiddels zover dat ik, als ik een vreemde auto moet rijden direct uitprobeer hoe dat zit met de achteruit.

Geef een reactie

