Boeken zoeken

Zaterdag waren we weer eens in de stad, zo maar voor de gezelligheid. Even over de markt lopen, daarna ergens een kopje koffie drinken met wat erbij, maar een dag stad is toch niet af als je niet met iets thuis komt dus we besloten een boek te kopen.  We hebben wel al boeken maar P had behoefte aan iets nieuws. Hij moest namelijk een paar dagen naar het buitenland en dan heeft hij graag iets  onderhoudends te lezen, iets lichts  voor in het vliegtuig of na de vergadering. We stapten dus binnen bij de Scholtens Wristers Selexyz de Slegte.

Ik ben een gewoontedier, ik voel mij nog steeds een beetje ongemakkelijk als ik onnutte prullenwinkels zie op de plek waar boekhandel Scholtens zou moeten zitten. Ik weet nog steeds waar de reisboeken stonden in die winkel, waar het boekje over Singapore stond dat ik kocht vanwege onze verhuizing. Maar ik heb me er bij neergelegd, het pand van Wristers was ook wel mooier. En wij verhuisden zelf immers ook aan de lopende band. Toen we na onze laatste verhuizing in Groningen terugkeerden was Scholtens-Wristers Selexyz geworden, een rare naam maar verder had ik er geen last van. Ik kon er nog steeds de weg vinden, net als bij de Slegte. De Slegte is nu dicht, onvoorstelbaar.
De eerste keer dat ik merkte dat ik zulke dingen niet meer goed aan kan was bij de C1000 in Hoogeveen, ik heb er na de laatste restyling zeker een half jaar nog lopen zoeken naar het paneermeel, de cacao en de maizena.  Winkels doen dat tegenwoordig nogal eens, de veranderingen volgen elkaar steeds sneller op terwijl mijn aanpassingsvermogen juist afneemt. Als dit zo door gaat loop ik binnen  enkele jaren permanent door winkels te dwalen op zoek naar mijn dagelijkse boodschappen.

Het was erger dan gevreesd. De winkel stond ineens vol met middelhoge en hoge kasten, zodat er geen doorkijk meer was. Dat alleen al zorgt voor desoriëntatie, maar ik kon ook werkelijk niets meer vinden.Wat is nu ramsj, waar liggen de nieuwe boeken, de aanraders, de pas vertaalde werken, de toptieners, de non fictie.

Ik zag P aan komen lopen zonder boek en met een wazige blik in zijn ogen. Op dat moment viel mijn oog op een stapeltje boeken met de titel Mama tandoori. Ik had daar al wel iets over gelezen al wist ik niet meer precies wat, het was genomineerd ergens voor, dus ik keek het even in maar ik had geen leesbril bij me. Dan moet ik zo’n boek op maximale armlengte houden (zevende positie voor de trombonisten onder ons) en dan zijn de lettertjes wel erg klein. Ik ontcijferde enkele woorden en besloot toen maar gewoon het  te kopen.

P meldde vanuit Berlijn dat het een leuk boek is. Toch maar weer gelukt.

Dit bericht werd geplaatst in groningen, lezen, urmen. Bookmark de permalink .

13 reacties op Boeken zoeken

  1. ria zegt:

    De AH in zierikzee is een jaar geleden veranderd en ik kan nog steeds de helft niet vinden. Ik kom er daardoor minder vaak wat de boel niet ten goede komt natuurlijk. Ik hou ook niet van veranderingen. Fijn dat P. Het wat vindt 😉

  2. Sjoerd zegt:

    Toch knap dat je van die afstand dan de lettertjes kunt lezen.

  3. yak zegt:

    Ja, red de overgebleven boekhandel. Omdat je boeken op internet niet kunt voelen en ruiken.

  4. groninganus zegt:

    Volgende keer naar Godert Walter! Heeft een hele trouwe klantenschare.

    • aargh zegt:

      Ja ik weet het, en ook minder trouwe dus. Als ik weet wat ik hebben moet ga ik, als het even kan daarheen, als ik maar wat loop rond te kijken is een grote winkel wel lekker.

  5. Wat een heerlijk verhaal weer. 🙂
    De laatste keer dat ik in de Groningse binnenstad rond struinde, was De Slegte nog gewoon De Slegte, volgens mij …

  6. Thérèse zegt:

    Ja, dat gerommel van die winkeliers. Bij ons werd het Kruidvat ‘verbouwd’. Ik zag niet veel verschil’wel stond dat schepdrop dichter bij de kassa (ik snap waarom!) maar verder niks, behalve alles ergens anders. Dat was een zoektocht naar Koos zijn snoepjes: zeebanket.
    Maar wat een bof dat je zomaar het goeie boek uitzocht voor P. Het is De Liefde denk ik.

  7. Dat is dus het blijde vooruitzicht wat je streelt: door winkels dwalen. En zo kom je dan de tijd wel door.

  8. Margo zegt:

    Ik word ook kribbig als alles in de supermarkt anders staat. Want ik wil er doorheen racen en links en rechts zonder te kijken pakken wat ik nodig heb.
    Dus De Slegte is weg uit Groningen, steeds meer boekhandels sluiten. Ze hebben dan wel webshops, maar is dat gezellig struinen?? Ik koop tegenwoordig ook i-books, voor op de iPad. Leest prima hoor, maar het is het niet helemaal. Voordeel is wel dat je niet steeds boekenkasten bij hoeft te kopen. En dat je op reis kofferruimte uitspaart. Mama Tandoori lijkt mij ook een heel geestig boek!

  9. hanscke zegt:

    Boekenwinkels gaan zware tijden tegemoet. Wat dat betreft is er de laatste tijd veel veranderd. Ik kan eigenlijk helemaal niet goed tegen veranderingen. En al helemaal niet in winkels. Als men de winkel verander heeft is dat wel voordelig voor mijn portemonnee. Ik vergeet dan de helft en achteraf kanik het dan ook wel zonder redden.

Geef een reactie

