Crisis

Enige tijd terug hoorde ik op de radio dat er een schrikbarend overschot aan recreatiepaarden is in Nederland. Door de recessie willen mensen minder geld besteden aan hun kostbare hobby, paarden worden massaal van de hand gedaan maar langzamerhand kan men ze aan de straatstenen niet meer kwijt. Opeten, zou je zeggen, maar dat ligt gevoelig,  men eet hier nou eenmaal niet graag paardenvlees. Alleen paardenrookvlees wordt nog enigszins verkocht maar daarmee kom je er niet. Toch is het goed en smakelijk en gezond vlees met een mooie kleur dus daarom, zo vertelde men op de radio, gaan de paarden in de worst en de kroketten.

Ook op de Zuidlaarder paardenmarkt was de handel slap, las ik een weekje later in de Gezinsbode als ik me niet vergis. Veel aanbod maar goede zaken werden er niet gedaan, pony’s gingen ten slotte voor 15 euro van de hand. Op internet kan men ze gratis krijgen, de baasjes zijn allang blij als ze een goed adres vinden voor hun trouwe vriend.

En nu weer zo’n bericht: in mijn eigen avondblad zag ik net dat de paardenslagers meer slachtverzoeken krijgen dan ze aankunnen, nog nooit zijn er zoveel gezonde paarden aangeboden voor de slacht. Volgens deze krant gaan de paarden in de frikandellen. Frikandellen!!! Een kroket kan best chique zijn, als het om een echte kwaliteitskroket gaat, maar frikandellen daar griezel ik van. Dingetje uit mijn jeugd. Vroeger hoorde je in Maastricht van vrienden  die bij de Mora werkten of op excursie waren geweest dat frikandellen werden gemaakt van alles wat overbleef na de bereiding van fatsoenlijke producten, van de rommel waar je eigenlijk niks meer mee kon. Men beschreef mij bakken vol koeienuiers, ingewanden, ondefinieerbare derrie. Daar wil je als edel dier, trouwe drager, gekoesterde vriend,  niet doorheen gedraaid worden. Ik zou althans als ik paard was niet in de frikandellen willen als ik mooie biefstukken in de aanbieding had. Gelukkig word ik niet voor die keuze gesteld.
Goed, zullen we dan nu allemaal ophouden met zeuren over de zorgpremie en de hypotheekrenteaftrek? Wees toch blij dat je geen recreatiepaard bent.

Dit bericht werd geplaatst in leed en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Crisis

  1. Irene zegt:

    Bij een paardenhandelaar die we kennen stond onlangs op een ochtend een paard aan het hek gebonden met een plastic tasje erbij waarin het paspoort en een briefje ‘veel succes ermee’. Afzender onbekend. We horen regelmatig van stalhouders waar de paardeneigenaars het pensiongeld gewoon niet meer betalen en paarden die van de hand gedaan worden voor de prijs van het zadel en tuig. Het is treurig, maar wat moet je ermee? Naar Frankrijk exporteren, waar wel paardenvlees op de menukaart staat.
    Ik ben overigens van mening dat zeurpieten over zorgpremie en hypotheekrenteaftrek wel degelijk in de frikandel mogen worden gedaan.

  2. groninganus zegt:

    Hoog tijd voor een leuk boekje met allerlei paardenvleesrecepten.

  3. fialas zegt:

    het zal ook wel komen doordat die 13-jarige paardenmeisjes allemaal ouder worden. en Irene: geen grapjes over de schrijnende leed van onze driedubbelmodale landgenoten in Overeen en Wassenaar.

    • Irene zegt:

      Er komen altijd weer nieuwe 13-jarige paardenmeisjes, maar hun ouders zitten opeens krap bij kas. Als je in Wassenaar woont is dat gewoon nog erger, daar valt dat zo vreselijk óp 😀

  4. Toen de leden van de sportredactie van Omrop Fryslân in oktober 2010 hoorden dat het jonge renpaard Derek Buitenzorg voor € 100,- was verkocht voor de slacht, hebben ze hun zakgeld bij elkaar gelegd om het paard te kopen voor € 250,-. Sindsdien is het paard in opleiding als renpaard en wordt dat proces gevolgd door Omrop Fryslân: http://www.omropfryslan.nl/usderek
    Prijzen heeft Derek nog niet gewonnen, maar zijn leven duurt al ruim twee jaar langer dan het zich in oktober 2010 liet aanzien. 🙂

  5. lien zegt:

    Gruwelijk! Ik eet al geen frikandellen en ben sowieso niet zo’n vleeseter. Ik denk dat échte paardenliefhebbers, die het financieel niet meer kunnen opbrengen ook al wringen ze zich in allerlei bochten, hun geliefde dier niet voor de slacht aanbieden maar eerder een goed adres zullen zoeken (dan maar gratis).

  6. Jetskefotografie zegt:

    Maar ook een paard wordt niet gevraagd of hij in de frikandel wil verdwijnen. Trieste ontwikkeling. Je zult maar leven van de paardenhandel, barre tijden.

  7. catthysplace zegt:

    Vlees eten brrrr…… nee dank u ook geen paard. Maar het is waar dat de paarden vooral hier in het Westerkwartier nagenoeg gratis van eigenaar verwisselen. Nog even en je krijgt hier bij de fouragehandelaar eentje gratis bij ieder product dat je daar afhaalt.
    Maar zelfs dan voor mij geen paard. Ik heb een trauma overgehouden voor die dieren door een dom ongeluk tussen auto en een huifkar met twee Haflingers ervoor

  8. Thérèse zegt:

    Ik snap die rijke mensen niet. Van een paard ga je toch houden?? Doe dan die auto weg of ééntje als je er twee hebt. Ga je te paard boodschappen doen of zou dat niet kunnen i.v.m. die hoeven? Nou ja, je paard wegdoen… en dan nog wel voor de slacht…ik snap er niets van.

    • aargh zegt:

      Het zijn vaak helemaal geen rijke mensen hoor, in dorpen was het nooit zo uitzonderlijk om een paard te hebben. Maar in deze tijd kunnen de lasten wel eens teveel worden. En de beslissing om het paard weg te doen zal vaak genomen worden door degene die de rekeningen betaalt, en dat is lang niet altijd degene die zo gek op dat paard is.

  9. hanscke zegt:

    Ik zie het net als Therese. Je gaat van een dier houden en dat doe je toch zo maar niet weg. Ik zou nog liever droog brood eten dan mijn hond weg doen.

  10. M. zegt:

    Ik ook Hanske. Ik heb weliswaar geen hond, maar hetzelfde gaat op voor mijn katten. Ik zag deze foto in de krant, ik ben geen speciale paarden liefhebber, maar ik vond dit toch een vreselijke foto.

  11. M. zegt:

    Dit ben ik, Margo, hierboven. Het blijft tobben met dat WordPress reageerinloggedoe.

  12. Anders zegt:

    Vroeger in Schiedam, hadden we een fijne paardenslager. Dikke Rib, om te sudderen op de kachel. Paardenbiefstuk… Het is het beste scharrelvlees dat er is. Tot nu toe werden er in elk geval niet speciaal paarden gehouden voor de slacht, wel ?

Geef een reactie

