Nu toch echt best wel herfst in Groningen.

De regen van de afgelopen dagen heeft gezorgd voor een paddestoelenexplosie. Het leek alsof er lange bloemperkten waren aangelegd langs het laantje aan de rand van de nieuwbouwwijk bij Eelderwolde, zo rood zag het onder de bomen. Maar het waren vliegezwammen. Veel, groot en dus enorm rood.


Ik fietste erlangs met het zweet op de rug want ik had de wind tegen en ik ben al een aantal dagen niet helemaal fit, de paddestoelen boden mij een mooie reden om even af te stappen en bij te komen. En een foto te maken want ik had mijn camera toch maar  in de tas gestopt, hoewel ik alleen even een brief zou wegbrengen.
Een boom verder liep een Poolse vrouw paddestoelen te plukken, geen vliegezwammen natuurlijk, maar grote bruine pannekoekachtige dingen.  Ik vroeg haar wat ze nu precies plukte en daarop antwoordde ze in volmaakte Nederlandse zinnen  dat ze maar een klein beetje Nederlands sprak en niet meer precies wist hoe de naam was, maar het eindigde op brood.
Eekhoorntjesbrood?
Ja, dat! Heerlijk in de soep of de goulash of bij de groente.
Het water liep mij nu niet alleen meer van de rug maar ook in de mond. Ik wilde ook zelfgeplukte eekhoorntjesbroodgoulash, maar ja. Dat talent hebben wij  niet in onze cultuur he.


Ik bekende haar dat wij Nederlanders als de dood zijn om vergiftigd te worden door zelfgeplukte zwammen, dat wij alleen paddestoelen eten die we netjes in een plastic bakje in de winkel kopen.
Maar dat is dúúr! In de winkel krijg je vijftig gram voor drie euro, zei ze verontwaardigd.
Ik keek eens naar die zak, er zat voor wel twintig euro eekhoorntjesbrood in vrees ik. En ze was nog lang niet klaar. De eekhoorntjes van Eelderwolde zullen het met vliegezwammen moeten doen deze herfst.

Dit bericht werd geplaatst in lekker, mensen, natuur. Bookmark de permalink .

14 reacties op Nu toch echt best wel herfst in Groningen.

  1. Sjoerd zegt:

    Plukken vind ik eigenlijk zonde. De plaats waar ik ze normaal tegenkom is nu helemaal kaal… Niet geen paddenstoelen meer…

  2. riakristelijn zegt:

    Ik vind het ook zonde en ben ook net als jij bang dat het giftig is.
    Haha praat me niet van zweet, hopelijk krijg je ook geen griep :-/

  3. Hendrika zegt:

    Ik zag een paar jaar geleden Duitse toeristen met een plukmand vol eekhoorntjesbrood. Wat dat betreft zijn wij in NL behoorlijk vervreemd van de natuur… .

  4. groninganus zegt:

    Bij de afdeling Geschiedenis liep altijd een Tsjech rond, hans Renner, die ook onvervaard paddestoelen plukte.

  5. Irene zegt:

    Hier gebeurt het ook veel, maar er zijn toch ook heel wat mensen die niet durven. Sinds ik R eens heb proberen te vergiftigen met wat trompettes de la mort uit de winkel mogen hier zelfs alleen gekochte champignons door het eten, geen andere soorten :-s

  6. Aan het plukken en eten van paddenstoelen waag ik me ook niet, ik fotografeer ze liever. Maar de tamme kastanjes die ik vorige week heb gezocht, smaakten weer uitstekend. 🙂

  7. yak zegt:

    Ja, Polen lachen zich een kriek hier. Als er iets in geramd is waaraan je zeven doden sterft dan zijn het wel zelfgeplukte pannestoelen. Dat is nou cultuur!

  8. Aleida zegt:

    Volgens mij is eekhoorntjesbrood beschermd, hoor

  9. Jetskefotografie zegt:

    Ik houd het ook bij de paddenstoelen uit de super.
    Ach als we maar echt honger hebben dan zouden we ook wel anders gaan leven.

  10. Thérèse zegt:

    Ik durf het ook al niet. Maar… als ze beschermd zijn, staan wij niet zo erg voor gek, zal ik maar denken. Niet ziek worden, hoor!

  11. yak zegt:

    @aleida wonderbaarlijk genoeg is in Nederland geen enkele paddestoel beschermd…

  12. catthysplace zegt:

    mijn Duitse vriendin gaat momenteel ook regelmatig op pad om de geliefde eekhoorntjesbrood te plukken. Maar ook andere eetbare paddestoelen neemt ze graag mee.Wat zijn wij een stumpers geworden door geen kennis meer te hebben van de eetbare paddestoelen

  13. Sybran zegt:

    Het is hartstikke leuk om eekhoortjesbrood (ook wel cepés genoemd) te zoeken! Als (ex) sterrenkok heb ik jaarlijks weer opkomende jeuk om ze te zoeken. Simpelweg omdat ze bij de Hanos 35 euro per kg kosten en dan zijn ze gedroogd. Doe mij maar gratis VERSE! Ik bracht altijd een deel mee naar het restaurant net als collega koks! In een goed jaar hebben we een keer met 4 koks 122 kg schone cepés gevonden. Reken maar uit…

    Ze zijn goed te vinden, vooral nu. De grond is nog vrij warm en het heeft alweer wat geregend de afgelopen dagen. Het is nog niet verklaard waarom ze alleen groeien op grond waar eikenbomen staan, dat is ook de reden dat ze niet te kweken zijn. Je vind ze op halfhoog gras, het liefst gras wat pak en beet 4 weken geleden is gemaaid. De beste spots zijn bermen van wegen waar de eikenbomen langs staan. Hoe meer mos in de berm, hoe beter. In het bos zul je ze amper tegenkomen omdat er te weinig licht is. De bosrand is wel gunstig! Cepés zijn te herkennen aan de onderkant van de hoed. Bijna alle paddestoelen hebben lamellen aan de onderkant van de hoed, cepés hebben buisjes (lijkt op n witte spons).

    Ze worden wel eens verward met de heksenbolleet, deze lijkt er vrij veel op maar is meestal wat kleiner en de hoed is wat platter. Omdat deze paddestoel een stof bevat die voor ons giftig is, is het belangrijk deze te herkennen. Op het moment dat je de heksenbolleet afsnijd aan de voet, zie je binnen een paar seconden een blauwe kleur verschijnen. Eekhoorntjesbrood krijgt wat bruinrode vlekjes.

    Ik zou zeggen, stap een keer op de fiets of in auto en fiets/rijd langs dit soort lanen, geheid vind je ze. De grote (vaak wat viesig en aangevroten) knal ik altijd in de pan voor bouillon. De mooie kleintjes zijn het lekkerst om gewoon au naturél te eten. Dikke plakken snijden over de lengte en dan bakken in wat roomboter met wat zout en peper.

    Ik zeg… Probeer het is. Je mag me mailen voor vragen: sybran7@hotmail.com

    • aargh zegt:

      He wat een leuke uitgebreide reactie, van een deskundige mag ik wel zeggen. Dit stukje was alweer twee jaar oud, ik vond je reactie net teruggekomen na een weekje vakantie. Het is weer paddestoelentijd, ik zal eens gaan speuren in de bermen.

Geef een reactie

