Voorspelling, moraal en advies

Wat er ook gebeurt woensdagavond, we blijven toch vrienden hè?

Zo luidde, in het Duits dan, het sms’je dat P gisteren ontving van de gepensioneerde Siemensman in Beieren. Hij heeft wel gevoel voor drama, en voor humor. En dat zullen we weten vanavond, ik verwacht niet dat we ons een minuut zullen vervelen. Op elke gebeurtenis, iedere gemiste of benutte  kans, elke overtreding en iedere al dan niet discutabele beslissing van de scheidsrechter volgt een Beiers sms’je.
Ik kan Herr H in alle opzichten geruststellen: wij weten al wie de winnaar is, niemand zal zich hoeven te schamen en we blijven dus vrienden. Ik heb namelijk gisteren onze eigen  internationaal vermaarde  topgeleerde Robbert Dijkgraaf op de radio horen spreken over voetbal. Op de vraag wat hij ervan vond antwoordde hij vriendelijk dat hij het wel leuk vond om naar te kijken  maar hij haastte zich vervolgens om het verschijnsel meteen vanuit de wetenschappelijke hoek te belichten. Eigenlijk was het vreemd, zei hij, dat er zo weinig aandacht werd besteed aan de factor toeval. Uit onderzoek was namelijk gebleken dat bij dergelijke competities het toeval een veel grotere rol speelt dan men wil geloven. Natuurlijk speelt het niveau van de clubs een rol, maar zet een paar goede teams tegenover elkaar en de ene keer rolt er de ene uitslag uit, de andere keer een andere. De spelers bepalen lang niet alles in het resultaat, het toeval is de grote winnaar.
Voor mij is dat eigenlijk geen nieuws, ik geloof ook niet in de voetbalkennis van octopussen en als die toch goed voorspellen dan trek ik de conclusie dat er gewoon geen peil op te trekken is. Om dichter bij huis te blijven: mijn oudste dochter die ook geen snars verstand van voetbal heeft eindigde als een van de besten bij de toto op haar lab.

Wat moeten we met deze kennis? Niets. Als het toeval bepalend is moeten we afwachten want met toeval weet je het nu eenmaal nooit. Maar om er toch nog een eindje aan te breien heb ik nog wel een moraal voor u.
Moraal: geniet van de wedstrijd, het is maar een spelletje.
En als u niet tegen de spanning kunt ga dan vanavond lekker een stukje wandelen want het is rond die tijd onnederlands rustig overal. Wij doen dan ook denk ik, Herr H houdt ons wel op de hoogte.

Dit bericht werd geplaatst in mensen, nieuws, sport, vriendschap en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op Voorspelling, moraal en advies

  1. Sjoerd zegt:

    het is idd maar een spelletje, en de bal is rond.

  2. Hendrika zegt:

    Ik ga ook maar van de – extra – stilte genieten en dat de beste mag winnen, mij maakt niet uit wie.

  3. Thérèse zegt:

    “Het is maar een spelletje…” dat is nu zo’n zin, die ik laatst (bij nederland-Denemarken) graag had willen zeggen tegen een verscgrikkelijk mopperende Kwaster, maar -verstandig!- maar voor mij hield. Ik wilde ook graag ‘vriendjes’ blijven. IK weet nog niet of ik ‘gezellig’ meekijk.
    Ik vind het een lieve meneer, Herr H.

  4. Zou het zo kunnen zijn dat mijn eerdere reactie vandaag in de spambox is verdwenen …?
    Niet dat het veel uitmaakt … als jij en P maar een gezellige en vooral rustige wandeling hebben straks. 🙂

    • aargh zegt:

      Geen andere reactie van je gevonden, misschien had WP even de hik.
      Het was een heel mooie en buitengewoon rustige wandeling, langs bloemrijke velden, schemerige bospaadjes en dromerige ezels bij de Drentsche Aa, één keer heel in de verte toeters gehoord.

  5. ria zegt:

    Ik lees wat logs, ook leuk! Oh nee het is nog niet begonnen, maar de situatie zal wat mij betreft weinig veranderen 😉

  6. groninganus zegt:

    Met 2-0 de TV uitgezet en lekker nog even aan de gang gegaan met geschiedenis.

  7. Margo zegt:

    Ik geniet straks van een oranjeroze wijk/winkel/krant/tv/enzovoort!

  8. Margo zegt:

    Oranjeroze moet natuurlijk zijn oranjeLOZE … Die iPad moet toch eens over de knie.

    • aargh zegt:

      Haha, ik zat mij al het hoofd te breken over wat je bedoeld zou kunnen hebben. Ja vooral al die plastic vlaggetjes. En ik hoop dat de ouders in een vlaag van frustratie nu eindelijk eens die vuvuzela’s in de vuilnisbak mikken.

      • Margo zegt:

        Inderdaad! En de verkleurde vlaggetjes ook. Hier hingen nota bene vergeelde vlaggetjes kris kras rommelig over de straten! Dan verdien je het toch om te verliezen!

  9. Jetskefotografie zegt:

    Bij ons op het werk serveerden ze woensdag als specialiteit Duitse bierworst. Ik vind dat humor.
    Nog een mooi voorbeeld van het fenomeen dat je geen verstand van voetbal kunt hebben, mijn eega heeft niets met voetbal. Desondanks doet hij samen met zijn voetbalminnende collega’s mee met de landelijke toto. Hij vulde zo maar wat in en wat denk je hij staat duizenden plaatsen hoger in deze toto dan zijn collega’s die verstand hebben van voetbal. 😉

Geef een reactie

