Toch nog chocola

Een tijdje geleden hadden wij het plan om weer eens naar een cinemadiner te gaan. Dat is altijd een heerlijk avondje uit waarbij je geniet van een film waarin eten een belangrijke rol speelt, terwijl je ondertussen een diner krijgt opgediend waar ingrediënten of gerechten uit de film deel van uitmaken. Heel erg leuk en natuurlijk ook lekker.  De film van die maand was Chocolat. Blijkbaar was dat een erg aantrekkelijke keus want toen ik een kleine twee weken voor de voorstelling wilde reserveren was de avond al volgeboekt. De maanden erna waren er alleen cinemadiners met een film die ik al had gezien of een waar ik geen zin in had dus het kwam er niet meer van.
Verleden week vond ik tussen de wekelijkse berg reclame ineens een folder waarin DVD’s van prijswinnende films werden aangeboden voor vijf euro per stuk, en daartussen stond ook Chocolat. Toen ik dus op mijn boodschappenrondje  de Blokker passeerde ging ik er even naar binnen om te zien of die film er nog was.


Ik zag een grote graaibak met nóg goedkopere rommel en een kast met films die mij niet aantrekkelijk leken. Verder was er nog een rek met kinderfilms met daarboven  nog twee plankjes met andere DVD’s die ik niet goed kon zien omdat er een moeder en haar drie kinderen voor stonden. Ze trokken links en rechts doosjes uit de kast en overlegden met een beschaafd of zelfs ietwat kakkig accentje  of er iets leuks tussen zat. Het kleinste  jongetje, ik schatte hem een jaar of zes, had een doosje met een Disneyfilm in zijn hand maar de moeder verzekerde hem dat ze die al hadden.
“Die hebben we in het Russisch” zei het oudste meisje.
“ik vind Russisch niet leuk” pruilde het jongetje.
Ik trok een gemaakt verbaasd gezicht, dat werd door het oudere zusje opgemerkt.
“Jij moet denk ik gewoon een beetje meer Russische boeken lezen” antwoordde de moeder nadenkend.
Nou. Zeg! Ik weet niet hoe ik op dat moment keek maar het was in elk geval niet gemaakt en ik denk dat het oudste meisje dat ook opmerkte, het was een bijdehandje.
Pas na een paar seconden realiseerde ik me dat de moeder het woord Russische met een licht accent had uitgesproken. Een beetje meer als Roesiesje. En dat is denk ik wat ze was, een Roesiesje, en de kinderen werden blijkbaar tweetalig opgevoed.
Toen ze weg waren keek ik de plankjes boven de tekenfilms nog even na maar niks geen Chocolat. Het winkelmeisje wist ook van niks. Laat maar dan.
Buiten gekomen zag ik naast de Blokker de vertrouwde buur, het Kruidvat. Ach natuurlijk, daar moest ik zijn. Die winkels lijken ook allemaal zo op elkaar.  Ik ging ook daar nog maar even naar binnen en wie stonden zich daar te verdringen voor de planken met DVD´s? Een moeder met drie kinderen.  Het oudste meisje zag mij aankomen, draaide zich naar haar andere zusje en verkondigde op luide toon, terwijl ze een breed gebaar maakte naar de kast: “Die hebben we al-le-maal al in het Russisch!”
Ik weet niet of ze nog wat gekocht hebben, volgens mij vonden ze de show zelf ook wel erg leuk.
Maar ik vond mijn Chocolat op een ander plankje, tussen het ondergoed en de damestasjes, en hoewel het geen cinemadiner werd hebben we er heerlijk van genoten, op bed met jasmijnthee en hele goeie donkere fairtradechocola (Verkade, zegt het voort!)

Dit bericht werd geplaatst in de jeugd van tegenwoordig, lekker, mensen en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Toch nog chocola

  1. ria zegt:

    Nou zeg… net thee gezet, heb ik geen chocola in huis 😉

  2. Sjoerd zegt:

    Mmm, klikt lekker chocolade ijs met slagroom… en een banaantje erbij.

  3. Margo zegt:

    Chocolade, ja dat wel. Ken de film niet. Wat valt er te melden over chocola?

  4. Blokker en Kruidvat, ben je ook vaak aan het zoeken naar deodorant bij de Blokker? 😉

    • aargh zegt:

      Nee die koop ik dan weer bij de Lidl . Net als tuingereedschap. Bij het tuincentrum koop ik kaneelstokjes en kattenvoer. Boodsschappen doen is niet eenvoudig in tijden van ernstige branchevervaging.

  5. Dat olijke viertal moet toch haast net zo vermakelijk zijn geweest als de film, lijkt me … 🙂

  6. groninganus zegt:

    Chocolade: drinkt het bij voorkeur uit de samovaar.

  7. Thérèse zegt:

    Een film kijken en tegelijk erbij eten? Kan jij dat dan? Ik heb daar nog nooit van gehoord. Is dat misschien typisch Gronings? Goh….

  8. aargh zegt:

    Ja dat kan hoor. Je moet een ander soort zaal hebben, met tafeltjes erin natuurlijk, en het scherm hangt wat hoger dan anders omdat de zaal niet scheef omhoogloopt. En je moet natuurlijk niet met je rug naar de film gaan zitten. Maar het is echt heel leuk. De film wordt altijd een paar keer stilgezet om te kunnen opdienen en afnemen, in die tijd kun je ook rustig even naar de wc of een drankje bestellen. Ik weet niet of het op meer plaatsen gebeurt.

Geef een reactie

